Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 VER + 14.584
  • 3 PER + 33.471
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
  • 1 VER LAP 56
  • 2 HAM + 1.333
  • 3 PER + 42.223
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 16.555
  • 3 PER + 17.752
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 VER + 10.496
  • 3 BOT + 13.576
mex
qat
vr 19 nov - zo 21 nov
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 VER + 25.743
  • 3 ALO + 59.457
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
  • 1 HAM LAP 50
  • 2 VER + 21.825
  • 3 BOT + 27.531
qat
are
vr 10 dec - zo 12 dec

F1-stand

  • 1 VER 369.5
  • 2 HAM 369.5
  • 3 BOT 218
VT1 vr 10 dec
VT2 vr 10 dec
VT3 za 11 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
are Abu Dhabi
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Voormalig race-engineer Verstappen: "Alles was anders bij Max"

De race-engineer is een enorm belangrijke schakel tussen een Formule 1-team en een coureur. Xevi Pujolar, de voormalige engineer van Max Verstappen, legt uit hoe de Nederlander te werk ging met hem en geeft hiermee een uniek kijkje achter de schermen.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool/Getty Images

Tijdens een race hoor je Formule 1-coureurs regelmatig wat roepen over de boordradio. Bandenstatus, strategie-opties, pitstops en nog veel meer. Dit overleg tussen coureur en team verloopt via de race-engineer. Elke coureur heeft zijn eigen engineer die verantwoordelijk is voor onder andere de communicatie tijdens de race, maar ook voor en na de sessies is het een zeer belangrijk persoon voor een coureur. Elke rijder heeft dan ook zijn voorkeuren in met wie hij werkt.

Max Verstappen is duidelijk in wat hij verwacht van zijn persoonlijke race-engineer. "Ik wil niet dat hij te veel praat. Hij moet duidelijke, constructieve dingen delen met mij, waar ik iets aan heb. Hij moet weten hoe hij de auto moet afstellen. Maar dat gaat allemaal heel goed tussen ons", aldus de Red Bull-coureur tegenover De Volkskrant over zijn huidige race-engineer, Gianpiero Lambiase.

In zijn Toro Rosso-tijd had de Nederlander nog een andere man die het takenpakket op zich nam. Dit was Xevi Pujolar. De Spanjaard, momenteel werkzaam voor Alfa Romeo, houdt goede herinneringen over aan zijn samenwerking met Verstappen en geeft een uniek kijkje achter de schermen bij het werk tussen een coureur en een race-engineer.

Zijn eerste ervaring met Verstappens rijkunsten was tijdens een Formule 1-test voor Toro Rosso. "Dat was een natte sessie en het was gelijk al heel indrukwekkend. Ik kon meteen zien dat hij al heel lang aan het racen was en dat iemand hem heel veel had geleerd", aldus Pujolar tegen De Volkskrant. "Max wist al precies hoe het wereldje in elkaar zat en waar hij op moest focussen. Dat was shocking voor iemand van zijn leeftijd."

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

"Verstappen had nog nul kennis"

Hoewel Verstappen door vader Jos al redelijk bekend was met de Formule 1-wereld, moest de Limburger nog veel leren. Pujolar legt uit dat vooral de eerste stappen erg rustig moeten verlopen. "Dat begon met informatie over de sessies in een weekend en wat we daarin verwachten tot aan het uitleggen over hoe je een weekend opbouwt. Je moet weten dat je niet in de eerste training de snelste tijd hoeft te rijden. Een crash is dan funest."

Verstappen had vrijwel geen kennis hierover, ondanks de adviezen en opvoeding van Jos Verstappen. De jonge Nederlander moest dan ook veel leren, maar probeerde zo snel en zo veel mogelijk op te slaan. "Soms dacht ik: die gozer is op. Je zag dat hij moe was, maar zelfs dan was hij nog informatie aan het absorberen."

Pujolar benadrukt dat een race-engineer niet alleen bezig is met het optimaliseren van de auto voor een coureur. Ook de coureur op persoonlijk niveau begrijpen is zeer belangrijk voor de prestaties. "Je moet hem begrijpen."

Neprelatie tussen coureur en race-engineer moet vermeden worden

Hoewel de relatie tussen coureur en race-engineer enorm belangrijk is, moet voorkomen worden dat er een soort vriendschappelijke band uit komt. "De coureur moet vertrouwen in je hebben, maar aan de andere kant wil je geen beste vrienden worden", legt Pujolar uit. "Dan wordt het een neprelatie. Ik wil altijd eerlijk blijven zijn."

Dat de band tussen coureur en race-engineer ingewikkeld is, zie je ook terug op het moment wanneer een rijder naar een ander team gaat. Met de overstap van Verstappen naar Red Bull verhuisde Pujolar namelijk niet mee. Race-engineers staan onder contract bij het team en niet bij een coureur. De Spanjaard werkt nu bij Alfa Romeo, maar houdt nog steeds de prestaties van Verstappen in de gaten.

"Bij hem was alles anders dan wat ik ooit eerder had gezien", vervolgt de race-engineer. "Ik kan me herinneren dat ik dat zei in een interview na die allereerste test. Iedereen zei me toen dat ik niet zo moest overdrijven. Inmiddels blijkt het toch aardig te kloppen."

Verstappen machteloos tegen Hamiltons supersnelle Mercedes

Natuurlijk gaat het overal veel over het gevecht tussen Verstappen en Hamilton en over de dominante manier waarop Mercedes de overwinning pakte in Brazilié. Hoe had men dat voor elkaar gekregen? Dit en meer in de nieuwe podcast!

11 reacties

x
Breaking Dit kost het om Formule 1 in 2022 via Viaplay te kijken