Tijdens een race hoor je Formule 1-coureurs regelmatig wat roepen over de boordradio. Bandenstatus, strategie-opties, pitstops en nog veel meer. Dit overleg tussen coureur en team verloopt via de race-engineer. Elke coureur heeft zijn eigen engineer die verantwoordelijk is voor onder andere de communicatie tijdens de race, maar ook voor en na de sessies is het een zeer belangrijk persoon voor een coureur. Elke rijder heeft dan ook zijn voorkeuren in met wie hij werkt. Max Verstappen is duidelijk in wat hij verwacht van zijn persoonlijke race-engineer. "Ik wil niet dat hij te veel praat. Hij moet duidelijke, constructieve dingen delen met mij, waar ik iets aan heb. Hij moet weten hoe hij de auto moet afstellen. Maar dat gaat allemaal heel goed tussen ons", aldus de Red Bull-coureur tegenover De Volkskrant over zijn huidige race-engineer, Gianpiero Lambiase. In zijn Toro Rosso-tijd had de Nederlander nog een andere man die het takenpakket op zich nam. Dit was Xevi Pujolar. De Spanjaard, momenteel werkzaam voor Alfa Romeo, houdt goede herinneringen over aan zijn samenwerking met Verstappen en geeft een uniek kijkje achter de schermen bij het werk tussen een coureur en een race-engineer. Zijn eerste ervaring met Verstappens rijkunsten was tijdens een Formule 1-test voor Toro Rosso. "Dat was een natte sessie en het was gelijk al heel indrukwekkend. Ik kon meteen zien dat hij al heel lang aan het racen was en dat iemand hem heel veel had geleerd", aldus Pujolar tegen De Volkskrant . "Max wist al precies hoe het wereldje in elkaar zat en waar hij op moest focussen. Dat was shocking voor iemand van zijn leeftijd."
"Verstappen had nog nul kennis"
Hoewel Verstappen door vader Jos al redelijk bekend was met de Formule 1-wereld, moest de Limburger nog veel leren. Pujolar legt uit dat vooral de eerste stappen erg rustig moeten verlopen. "Dat begon met informatie over de sessies in een weekend en wat we daarin verwachten tot aan het uitleggen over hoe je een weekend opbouwt. Je moet weten dat je niet in de eerste training de snelste tijd hoeft te rijden. Een crash is dan funest." Verstappen had vrijwel geen kennis hierover, ondanks de adviezen en opvoeding van Jos Verstappen. De jonge Nederlander moest dan ook veel leren, maar probeerde zo snel en zo veel mogelijk op te slaan. "Soms dacht ik: die gozer is op. Je zag dat hij moe was, maar zelfs dan was hij nog informatie aan het absorberen." Pujolar benadrukt dat een race-engineer niet alleen bezig is met het optimaliseren van de auto voor een coureur. Ook de coureur op persoonlijk niveau begrijpen is zeer belangrijk voor de prestaties. "Je moet hem begrijpen."
Neprelatie tussen coureur en race-engineer moet vermeden worden
Hoewel de relatie tussen coureur en race-engineer enorm belangrijk is, moet voorkomen worden dat er een soort vriendschappelijke band uit komt. "De coureur moet vertrouwen in je hebben, maar aan de andere kant wil je geen beste vrienden worden", legt Pujolar uit. "Dan wordt het een neprelatie. Ik wil altijd eerlijk blijven zijn." Dat de band tussen coureur en race-engineer ingewikkeld is, zie je ook terug op het moment wanneer een rijder naar een ander team gaat. Met de overstap van Verstappen naar Red Bull verhuisde Pujolar namelijk niet mee. Race-engineers staan onder contract bij het team en niet bij een coureur. De Spanjaard werkt nu bij Alfa Romeo, maar houdt nog steeds de prestaties van Verstappen in de gaten. "Bij hem was alles anders dan wat ik ooit eerder had gezien", vervolgt de race-engineer. "Ik kan me herinneren dat ik dat zei in een interview na die allereerste test. Iedereen zei me toen dat ik niet zo moest overdrijven. Inmiddels blijkt het toch aardig te kloppen."
Meest gelezen