Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Voormalig Red Bull-coureur weerspreekt cruciaal 'Verstappen-probleem'

Liam Lawson moest na twee races al plaatsmaken voor Yuki Tsunoda bij Red Bull. Vaak wordt er ook naar de aanpak van Max Verstappen gewezen als het over het tweede stoeltje gaat, maar volgens voormalig Red Bull-coureur Jaime Alguersuari is daar niets van waar.

Verstappen FP1 China
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Red Bull-wissel tussen Liam Lawson en Yuki Tsunoda houdt de gemoederen bezig. Lawson werkte namelijk twee zeer matige races af naast Max Verstappen en werd teruggezet naar Racing Bulls. De Nieuw-Zeelander overleefde geen enkele keer Q1 en scoorde geen punten.

Maar hoe is het toch mogelijk dat zoveel teamgenoten van Verstappen het moeilijk hebben? Ligt het aan de specifieke wensen van Verstappen voor een auto? Van de Nederlander is immers bekend dat hij graag met een sterke voorkant rijdt. Voormalig Red Bull-juniorcoureur Jaime Alguersuari verwijst de veelgehoorde claims over het 'Verstappen-probleem' echter naar de prullenbak.

"Wie je ook naast Max in deze auto zet, hij zal er niet geweldig uitzien", vertelt Alguersuari tegenover talkSPORT. "Misschien een beetje beter, maar ik denk niet dat iemand op de huidige grid Max kan verslaan. Ik denk persoonlijk niet dat Lawson Max van nature zou verslaan, omdat ik denk dat Max in een andere dimensie presteert. Maar zoals ik al zei, het gaat niet alleen om Liam. Het is tegen iedereen."

Setup

Dan gaat Alguersuari in op de afstelling. "Er bestaat een heel verhaal dat de auto rond Max is gebouwd. Er is geen engineer ter wereld die een auto bouwt voor een bepaalde rijstijl. Alle coureurs weten dat een auto met onderstuur langzamer is dan een auto die aan de voorkant beter reageert en iets van overstuur heeft. Dat is glashelder vanaf het moment dat je in de Formule Ford, Formule 3, Formule 4 of wat dan ook rijdt. Tijdens het weekend ontwikkel je gewoon je afstelling met je engineer. Denk onder andere aan gewichtsverplaatsingen, sprintraces en de hoogte van de auto. En dan heb je nog je rijstijl."

Daar ligt volgens Alguersuari het probleem voor de teamgenoten van Verstappen. "Het is duidelijk dat Max een pointy rijstijl heeft. Hij heeft dat in de loop der jaren en door ervaring en kennis ontwikkeld. Het is ongelofelijk hoe hij rijdt en de manier waarop hij presteert. Niemand is in staat, en daar wil ik heel duidelijk over zijn, om om te gaan met de problemen die Max kan voelen. Stel dat de band linksvoor begint te grainen en Max onderstuur voelt. De manier waarop hij met die situaties omgaat, dat kan niemand anders. Het is dus niet zo dat Red Bull een auto heeft ontwikkeld die alleen bij zijn rijstijl past. Nee, je bent in staat om in die auto te rijden, maar dan moet je wel begrijpen hoe je de auto moet besturen."

En Verstappen kan dat, stelt de Spanjaard. "Max begrijpt in elke situatie en onder elke omstandigheid hoe hij moet rijden, omdat hij getraind is en genoeg talent heeft om elke sensatie aan te voelen. Bovendien vindt hij grip op een ongelofelijke manier."

Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

ontvang €50!

Praat mee!

x
Red Bull Montoya: "Verstappen krijgt onweerstaanbaar aanbod Aston Martin"