"Het is bedroevend om dit soort incidenten te zien. De aanval van Esteban Ocon was totaal misplaatst. Het is precies wat we niet willen zien en we zullen dan ook grenzen gaan stellen. We zullen een heel zwaar besluit moeten nemen."
Dit waren de keiharde woorden van Alpine-teambaas Bruno Famin tijdens de Grand Prix van Monaco. Ocon plaatste in de eerste ronde een ambitieuze inhaalactie op teamgenoot Pierre Gasly en moest dat bekopen met een vlucht door de lucht én een gridstraf van vijf plaatsen voor de volgende race in Canada. De Fransman ging na afloop door het stof op social media, maar het lijkt erop dat het incident niet zonder gevolgen blijft.
Het gerucht gaat namelijk dat Alpine Ocon zou willen schorsen voor de Grand Prix van Canada en dat het ook niet uitgesloten is dat de coureur helemaal niet meer voor het team in actie komt. Hoe heeft het toch zo ver kunnen komen?
Anderen bekeken ook:
Go-karts
Dat begint eigenlijk al jaren geleden, als Ocon en Gasly tegen elkaar strijden in de go-karts. De landgenoten kunnen niet goed met elkaar door een deur, waarna ze het allebei wel tot de Formule 1 schoppen. Gasly begint bij Toro Rosso, Ocon bij Manor en een jaar later Force India. Beste vrienden zullen ze alleen nooit meer worden. Sterker nog, in principe praten ze zelden met elkaar.
Een aantal seizoenen en ervaringen later kiest Alpine er tóch voor om de uitdaging aan te gaan en voor de line-up Ocon/Gasly te kiezen. Voor het Franse team zou het natuurlijk mooi zijn als ze met twee lokale helden successen kunnen boeken in de koningsklasse van de autosport, maar het is tegelijkertijd wel een risico.
Dat is inmiddels ook wel gebleken. Het ging de afgelopen twee seizoenen al meermaals fout, met de onderlinge crash in Australië 2023 als dieptepunt. De chaotische herstart in de voorlaatste ronde draaide voor Alpine op een ramp uit, want Ocon en Gasly beukten elkaar van de baan vanuit een goede positie. Voor de camera's hielden Ocon en Gasly goed de schijn op door te stellen dat het achter de schermen goed gaat, maar inmiddels is wel duidelijk dat dat niet het geval is. En ook voor de Grand Prix van Monaco bereikte de situatie al bijna een kookpunt, mede door de matige seizoenstart.
Kookpunt
Wie namelijk goed naar (video's van) de afgelopen races keek, ziet dat er talloze incidenten op het circuit hebben plaatsgevonden en dat daar openbaar over wordt gesproken op de radio. Dat begint in Japan, waar Gasly zijn auto ertussen perste bij de start, met (lichte) schade voor de beide auto's tot gevolg. Ocon liet toen duidelijk zijn ongenoegen blijken.
Een paar weken later waren de rollen omgedraaid in Miami. Tijdens de kwalificatie ontstond er een file in de pitstraat, waarna Gasly graag als eerste in de rij wilde aansluiten. De Alpine-monteurs lieten echter Ocon, die toch aan de 'buitenkant' stond, als eerste gaan, met een boze reactie van Gasly tot gevolg. "Fantastic, shocked", klonk het vrij cynisch op de radio.
Ook in Imola ging het flink mis. Aan het einde van de derde vrije training voor de Grand Prix van Emilia-Romagna kregen de coureurs door een crash van Sergio Perez weinig tijd om nog een getimede ronde te rijden. Ocon reed voor Gasly en kon nipt aan een snel rondje beginnen, terwijl de laatstgenoemde coureur gevraagd werd om een proefstart uit te voeren. Gasly reageerde woedend op de radio en zei dat het 'altijd Esteban is die dat dan voor elkaar krijgt'.
Zo is wel duidelijk dat er voor de Grand Prix van Monaco al ontzettend veel irritatie heerste. Natuurlijk zullen Ocon en Gasly gefrustreerd zijn door de matige prestaties, maar het ongenoegen over de ander wordt ook openbaar op de boordradio besproken. De situatie lijkt na de Grand Prix van Monaco onhoudbaar te zijn, of tovert het management een knappe oplossing uit de hoge hoed?
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!