Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1

Waarom een terugkeer van de veelbesproken F1-motor onwaarschijnlijk is

In 2026 komen de Formule 1-teams in actie met nieuwe motoren. Toch gaan er geruchten de ronde dat de Formule 1 terug zal keren naar de luide V10-motoren van weleer. De kans is echter klein dat we de V10-motoren ooit nog terug zullen zien in de koningsklasse van de autosport.

China start
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Bijna iedere coureur zou graag in actie willen komen met een Formule 1-auto aangedreven door een V8- of V10-motor. Het prachtige geluid dat uit die motoren komt, doen niet alleen de coureurs maar ook de fans met nostalgie terugdenken aan de goede, oude Formule 1-tijd. Door nieuwe technologie in de fossiele brandstofindustrie zou er een kans bestaan om de V8- of V10-motoren terug te laten keren in de koningsklasse van de autosport. 

In de olie-industrie is men hard op weg om een compleet duurzame brandstof te ontwikkelen. Zo kan er zelfs brandstof uit de lucht gehaald worden door het om te zetten in een vloeistof waarop een brandstofmotor kan functioneren. Die methode is op dit moment echter financieel gezien nog niet interessant. Het feit dat grote brandstofleveranciers als Aramco, ExxonMobil en Shell veel geld investeren in de ontwikkeling van dergelijke methodes, duidt er echter wel op dat er mogelijk binnen enkele jaren een nieuwe brandstof ontwikkeld wordt die betaalbaar is.

Juist daar ligt ook het vraagstuk wat betreft de toekomstige motor in de Formule 1. Waar enkele jaren geleden werd gekozen voor een groter hybridecomponent, zouden verschillende motorleveranciers nu juist openstaan voor krachtbronnen die worden aangedreven door duurzame brandstoffen. Het voordeel is dat niet honderden miljoenen auto's onbruikbaar worden in verschillende landen. Wanneer landen zouden kiezen voor alléén elektrisch aangedreven auto’s, zijn honderden miljoenen auto’s ineens onbruikbaar.

Natuurlijk kun je je afvragen hoe ver dit beeld dan van de Formule 1 afstaat, maar juist de Formule 1 kan een cruciale rol spelen in de ontwikkeling van duurzame brandstof. De koningsklasse van de autosport heeft altijd een vooruitstrevende functie gehad voor de auto-industrie en kan nu ook weer zo'n rol op zich nemen. De vraag is echter of dit met een V8 of V10 motor moet gebeuren.

Onwaarschijnlijk

Hoogstwaarschijnlijk zal dit niet het geval zijn, aangezien de auto-industrie weinig aan de V8 en V10-motoren heeft. Elektrisch rijden lijkt echter ook niet te toekomst, waardoor er naar alternatieven gekeken wordt. Daar komt de Formule 1 om de hoek kijken. Ondanks dat men voor de komende jaren heeft gekozen voor een uitgebreide hybridemotor, zijn er ook gesprekken op gang gekomen binnen de Formule 1 over hoe de opvolger van de komende motor eruit moet komen te zien.

Het is duidelijk dat de motor van 2026 zeer complex is, daar hebben meerdere hoog aangeschreven personen in de Formule 1 zich al over uit gelaten. De vraag is dan ook of men wel de juiste beslissing heeft genomen met de 2026-motor. Natuurlijk werden Audi en Honda binnengehaald als leverancier, maar tegelijkertijd zijn de teams nerveus over hoe groot de onderlinge verschillen kunnen zijn. 

Daarnaast is het de vraag of de complexe motoren de auto-industrie veel extra informatie zullen opleveren. Ook dat is geen gegeven. Voeg daaraan toe dat de ontwikkeling van ‘schone’ brandstof steeds sneller verloopt bij de grote olieleveranciers en dat men dus verder moet gaan kijken naar wat nu de meest logische oplossing is voor de wereld.

Het ontwikkelen van de 2026-motor heeft alle motorleveranciers circa 1 miljard dollar gekost. Het betreft een enorm bedrag en dus kan men het project niet meer terugdraaien. Er moet en zal in 2026 geracet worden met de nieuwe motoren. Naar alle waarschijnlijkheid tot en met minimaal 2028. Daarna zou er pas een kans ontstaan om te racen met een nieuwe motor die wellicht weer met meer brandstof aangedreven zal zijn. 

De discussie wordt op dit moment op hoog niveau gevoerd en de V10-motor ligt op tafel. Dat geldt echter ook voor motoren op waterstof of hybride. Men zal de komende tijd alles onder de loep nemen, maar gezien de vorming van de auto-industrie, lijkt hybride ook na 2028 de toekomst te zijn. Daarbij zou het echter wel zo kunnen zijn dat gezien de ontwikkeling van duurzame brandstof, het verbrandingsgedeelte van de F1-motor weer groter zal worden. 

Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

ontvang €50!

Praat mee!

x
Red Bull Montoya: "Verstappen krijgt onweerstaanbaar aanbod Aston Martin"