Voor diegenen die het gemist hebben, wat doet het DAS-systeem van Mercedes nu helemaal? Lewis Hamilton en Valtteri Bottas kunnen het stuur van de Mercedes W11 naar zich toe trekken, als ware het een vliegtuigstuur is. Door dat te doen worden de voorste wielen vanuit een iets schuine stand naar buiten toe - 'toe out' - gecorrigeerd naar een rechtere positie, met minder rijweerstand en slijtage op de rechte stukken tot gevolg Aan het eind van het rechte stuk duwen de coureurs het stuur weer naar voren om de wielen weer iets naar buiten te laten wijzen voor beter weggedrag bij het insturen van de bochten. Zo simpel kan het zijn. In een wereld die van sportieve en technische reglementen aan elkaar hangt, is echter niets simpel, is dus rees al snel de vraag of het legaal is, waar de FIA over beslist. De FIA werd al vroeg in het ontwikkelingsproces door Mercedes benaderd met de vraag of het systeem zoals zij het voor ogen hadden legaal zou zijn. De FIA kon alleen maar concluderen dat dat volgens de huidige reglementen het geval is, maar leek alsnog niet heel enthousiast over het toepassen van het systeem. In het technische reglement voor 2021 werd namelijk in oktober al een nieuwe paragraaf opgenomen waarin staat dat de afstand tussen de voorste wielen te allen tijde gelijk moet zijn, een regel die DAS juist aan de laars lapt. Voor ingrijpen met het oog op 2020 was het te laat, dus dan maar in 2021, zo moet de FIA gedacht hebben. Red Bulls Helmut Marko was er hoe dan ook van overtuigd dat het systeem illegaal is: "Door die truc verandert de stand van de wielen en daarmee de rijhoogte van auto, zij het marginaal. Daarmee heeft het het effect van een actieve ophanging en dat is verboden in de Formule 1", zo riep hij stellig in gesprek met Auto Bild. Tekst gaat verder onder de foto.
Dat iets het effect heeft van een actieve ophanging is echter niet hetzelfde als het daadwerkelijk hebben van een actieve ophanging. Bovendien, zo oordeelt ook de FIA, wordt de wielophanging door het Mercedes-systeem ontzien. De truc wordt namelijk uitgevoerd met de stuurinrichting en daar wordt in de reglementen niet over gerept. De wielen worden bijgestuurd, niet de ophanging. De suggestie dat de parc fermé-regels het gebruik van DAS tijdens de race verbieden, is daarmee ook van tafel. In het regelboek staat inderdaad: 'A competitor may not modify any part on the car or make changes to the set‐up of the suspension whilst the car is being held under parc fermé conditions. (sportieve reglement, paragraaf 34.6). Oftewel: er mogen geen wijzigingen aangebracht worden aan auto-onderdelen en aan de afstelling van de ophanging mag niet worden gesleuteld. In het geval van Mercedes betreft het echter de stuurinrichting en niet de wielophanging. Overigens zijn er ook beperkingen aan wat je met de stuurinrichting mag doen. Zo is het verboden om de opstelling van meer dan twee wielen tegelijkertijd, dus inclusief achterwielen, te wijzigen. Omdat DAS enkel de voorwielen raakt, moet ook volgens deze passage van het reglement worden geoordeeld dat de vondst van Mercedes legaal is. Mensen die het systeem om veiligheidsoverwegingen wilden laten verbieden, kwamen al snel van een koude kermis thuis. De FIA deelde die zorgen in het geheel niet, 'terwijl veiligheid onze hoogste prioriteit geniet', zo voegde de FIA daar aan toe."
Meest gelezen