Silly Season begon dit jaar al vroeg in de Formule 1. Lewis Hamilton kondigde in februari aan dat hij in 2025 naar Ferrari zou verkassen en zorgde zo voor een schokgolf op de rijdersmarkt. Wat volgde was een jacht op stoeltjes, want heel wat coureurs zaten nog zonder contract voor 2025. Vandaar dat bijvoorbeeld de Audi-transfer van Nico Hulkenberg en de Red Bull-verlenging van Sergio Perez al vrij vroeg werden aangekondigd. Je moet wel zekerheid hebben.
De meest recente aankondiging betrof de contractverlenging van Yuki Tsunoda. De Japanner blijft nog een jaar voor RB rijden en houdt zo langer het stoeltje bij het zusterteam van Red Bull bezet. Stiekem heeft zijn verlenging grote gevolgen, want het team moet nu een keuze gaan maken tussen Daniel Ricciardo en Liam Lawson. En dat kan nog weleens lastig worden...
De situatie van Lawson is bekend. De Nieuw-Zeelander maakt onderdeel uit van het Red Bull-juniorprogramma en mocht vorig jaar vijf F1-races rijden toen Daniel Ricciardo een handbreuk opliep in Zandvoort. Lawson maakte indruk en pakte zelfs punten in het bloedhete Singapore, waarna het een tegenvaller was dat hij naast een fulltime zitje greep. Hij had zich toch bewezen?
Geduld
Zijn geduld werd dus nog een jaartje op de proef gesteld, maar Helmut Marko zei wel dat Lawson in 2025 'zeker' op de grid zou staan. Dat is nu echter een vraagteken geworden. Het is duidelijk dat Ricciardo een matige seizoenstart kende en zo onder flink onder druk kwam te staan, maar een écht oordeel voor volgend jaar volgde nog niet. Tel daar bij op dat de Australiër iets beter begint te presteren - Ricciardo kwalificeerde zich in Canada bijvoorbeeld als vijfde en pakte ondanks een valse start punten - en het is niet zeker dat RB zomaar even voor Lawson kiest. Ricciardo voegt met zijn ervaring ook veel toe naast de baan, met name op PR-gebied, niet onbelangrijk voor een kleiner team dat op eigen benen moet staan.
Marko's woorden kwamen overigens niet uit de lucht vallen. De Oostenrijker gaf toe dat er een clausule in het contract van Lawson staat en hij om zich heen mag kijken als Red Bull hem geen zitje aanbiedt. Nóg een grotere kans op een stoeltje voor 2025 zou je zeggen, maar dat is niet het geval. Lawson lijkt bij de overige teams niet echt in beeld te zijn, want Audi, Williams, Alpine en Haas kijken in eerste instantie naar andere opties.
En zo is er een reële kans dat Lawson helemaal buiten de boot valt. Natuurlijk is hij zeker nog een hele belangrijke kandidaat voor RB, maar als dat niet lukt zijn er bitter weinig alternatieven. RB-teambaas Laurent Mekies gaf in Canada ook toe dat het team geen haast had met een aankondiging omtrent het tweede zitje, wat de kansen van Lawson alleen nog maar verder verkleint. Zoals gezegd is Silly Season al vroeg losgebarsten en willen de meeste coureurs snel duidelijkheid hebben. Als RB vanuit luxe wacht, kan dat grote gevolgen hebben voor Lawson. En volgt er bij slecht nieuws nog wel een kans in 2026? Zeker is dat niet...
Bij winst van Verstappen in Bahrein, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Ruud Jansen
zou zonde zijn als deze coureur geen zitje krijgt. zo niet, gaat hij hopelijk indycar racen. daar zijn deze jongens iig wél welkom...😉😎
overstuur
Jammer. Ik zou hem graag naast Tsunoda zien rijden.
Vince78
Danny Ric heeft z'n beste tijd gehad. Eigenlijk al.veel meer dan elke andere coureur zou hebben gekregen. Doorselecteren nu. Hoewel ze dat met Perez ook biet deden... helaas.
Racemuis
Ik zou dit echt ongelooflijk vinden. Hoe dom als ze en voor Perez & Ricciardo kiezen. Waar RB eerder jonge talenten kansen gaf lijkt het meer op dat Horner kiest voor mensen die zijn hielen likken. Ook hebben ze naar mijn idee de inspraak van Marko hierin compleet weg gehaald. Hij toonde altijd lef met keuzes die gemaakt werden. Lawson verdient zoveel meer een kans, na zijn geweldige races als rookie vorig jaar, dan uit gearrangeerde coureurs.
Omacis61.
100 mee eens! Niet te geloven inderdaad.
Broodkogel
Horner heeft alleen nog maar eigenbelang en dollartekens in zijn ogen. Wordt tijd dat hij opkrast.
Hennie-1965
Als het aan Marko zou liggen zit Lawson volgend seizoen in de RB Cash App wagen, dat heeft hij letterlijk tegen Lawson gezegd, de enige die dat nu nog probeert tegen te houden is Horner, maar dat is een grote fout.
Broodkogel
Soms is naar een oude wijze man luisteren helemaal niet verkeerd. Integendeel juist goed
RubySander
Kan je die aannames over bijvoorbeeld dat hielen likken ook aantonen met feiten?
Broodkogel
Waarom reageer je dan? Alleen dat feit al doe je er ook aan mee. Want waarschijnlijk neem jij het tegendeel aan
Dit bericht is aangepast op:
RubySander
Allemaal aannames @Broodkogel En ik stel gewoon een vraag aan Racemuis. En waar doe ik aan mee? En waaruit blijkt dat ik het tegendeel aanneem?
Omacis61.
Verdikkie mag toch hopen van niet. Liam heeft de Maxfactor. Wat is het dat rico en perez door mogen medderen en zo liam zijn stoeltje bezet houden? Ik mag hopen dat een ander team ook de maxfactor bij liam ziet en hem het f1 stoeltje aanbiedt.
Jan van Dijk
Van mij mogen Alonso, Ricciardo, stroll, Perez, Sainz en Bottas ook wel een keer opbokken, die hebben we nou wel gezien.
Hugh Nique
Zo zie je maar weer dat zelfs het woord van Helmut Marko helemaal niets waard is.
Droogdrin
Ik denk dat door de interne strijd Marko gewoon buitenspel is gezet. Helmut Marko heeft altijd risico genomen met talent (helaas soms ten koste van dat talent) dus je kan niet anders dan concluderen dat zowel Ricciardo als Perez niet zijn keuzes zijn
Omacis61.
Dit is dus de reden dat max met zijn team en marko gaat vertrekken daar.
UsHeit
@ Hugh Nique. Dat is wel erg kort door de bocht. Hoop het toch echt niet. Laten we het nog even afwachten.
OntheApex
Schandalig! Redbull zegt een echt opleidingsteam te zijn die veel coureurs in de F1 brengt. Dat hebben ze ook jaren gedaan, maar de laatste tijd valt dit tegen. Tsunoda verdient een stap vooruit, Lawson verdient een stoeltje en Perez verdient een degradatie. Helaas krijgt Perez toch de voorkeur en lijkt het er in dit artikel op dat Ricciardo dat ook krijgt. Ricciardo doet het minder dan verwacht, ik vind het een hele leuke gast en zie hem graag in de F1, maar er moet ook ruimte zijn voor nieuwe talenten. Gooi die 2 'oude' coureurs eruit, en geef de talenten de kans ajb. Laat ze beide betrokken blijven bij RBR middels simulatiewerk en een reserve rol, zodat hun input nog gebruikt kan worden, maar laat het racen aan de nieuwe generatie over.
BlubBlub
Voor de goede orde, waar moet Tsunoda naartoe dan? Het is geen rijder van wereldklasse en we weten wat druk met hem doet/deed. Hij zal volledig door het ijs zakken naast Verstappen. Ik heb het al eerder geroepen, ze kunnen beter Gasly proberen terug te halen.
OntheApex
Ik denk ook dat RBR voor hem (nog) te hoog gegrepen is, maar VCARB weer net te laag. Denk dat hij een goede vervanger van Stroll zou zijn. Dan kan dat team verder bouwen aan de toekomst. Die zijn gewoon de subtop terwijl VCARB ondanks de goede stappen toch daar onder hangt naar mijn idee. Plus dan zijn we ook van die vent af. Wie er dan bij VCARB komt te rijden is een andere vraag, een talent zou ik zeggen, of laat daar Perez zijn contract maar uitzitten.
Droogdrin
Het is steeds meer duidelijk dat kamp Horner de lakens uitdeelt. Zn overduidelijke voorkeur voor Ricciardo en Perez houden komende tijd twee stoeltjes onterecht onbeschikbaar voor talent dat dit mogelijk meer zou verdienen.
Mr.IDgafos
De machtsverhouding over jong talent is ook gestreden en het lijkt erop dat Marko minder zeggenschap heeft en er enkel nog door Verstappen zit. Maar nu moet ik zeggen dat ik het ook niet altijd eens ben geweest met Marko zijn beslissingen. Lawson had gewoon dit jaar in de auto moeten zitten en kijkend naar het presteren van Ricciardo het vorig seizoen en daarvoor rechtvaardigde totaal niet dat hij dit jaar een stoeltje mag bezetten. Ik snap dat RB net als andere teams jonge talenten hebben die ze maar moeilijk in de F1 krijgen, doordat stoeltjes te lang bezet blijven. En al helemaal bezet blijven door coureurs die het gewoon niet hebben, zoals een Ricciardo, Sargeant, Stroll om er een paar te noemen.
Sammie Vvb
Ik begrijp dit ook niet, wat mij betreft krijgt Lawson het zitje van Ricciardo en gaat Ricciardo doen waarvoor ze hem in de eerste instantie terughaalden, promotionele werkzaamheden. Misschien reservecoureur nog.
Formula1fan
Het zal vast zijn redenen hebben dat de verlenging van Perez en Tsunoda al zijn aangekondigd, en die van Ricciardo nog niet. Ik hoop dat Lawson de plek van Ricciardo mag invullen, of dat anders een ander team hem wegkaapt bij RB. Hij heeft toch bewezen dat hij zijn plekje in de F1 verdient? Wat voor signaal geef je af als je daar dan niets mee doet?
RubySander
Ze werken al jaren met Lawson, misschien is hij gewoon minder goed dan de meeste denken.
Formula1fan
Zou kunnen, maar de resultaten van vorig jaar spreken voor zich lijkt me.
RubySander
Gebaseerd op die invalbeurten vorig jaar zeer zeker. Ik hoop dat hij dit jaar nog een paar races mag rijden.
Omacis61.
Hier ga jij zeker nog op terugkomen de komende jaren..liam heeft de maxfactor.
RubySander
@Omacis61. Maxfactor is toch make up?😉 Liam Lawson vond ik persoonlijk interessanter om naar te kijken in die 5 races dan Perez en Ricciardo. Van mij mag hij naast Verstappen of Yuki rijden, helaas ben ik de baas niet bij RB...
RobW84
Ik snap de keus voor Ricciardo vanuit financieel oogpunt echter gaan ze vermoedelijk dit jaar redelijk hoog eindigen in het constructeurskampioenschap (dankzij Yuki) dus kunnen ze best een keus voor Lawson maken. Denk inderdaad dat Liam zich meer dan verdienstelijk heeft bewezen, niet alleen in de F1 maar ook in Japan waar Marko hem een jaartje heeft gestald. Dat Ricciardo nu 1 redelijk weekend heeft gehad in Canada neemt nog altijd niet weg dat de beste man verleden tijd is zoals die afgelopen seizoenen heeft gereden. Daarnaast wordt Yuki ook niet op de proefgesteld op deze manier, denk dat Lawson hem scherper krijgt en dat ze samen meer punten kunnen pakken. Daarnaast geeft het Red Bull ook een toekomst kans door Lawson nu in te zetten en wellicht klaar te stomen voor een stap naar het grote team, Yuki zal die stap denk ik nooit maken vanwege zijn band met Honda.