Max Verstappen verwelkomt in 2026 opnieuw een andere teamgenoot bij Red Bull Racing. Isack Hadjar kreeg in Qatar te horen dat hij het tweede stoeltje mag bezetten ten koste van Yuki Tsunoda, die als reservecoureur verder gaat. Voor de Japanner waren de druiven zuur, aangezien hij zelf had verwacht dat hij in ieder geval een F1-stoeltje zou behouden. Ook een nieuw dienstverband bij Racing Bulls was immers een optie geweest.
Tsunoda is zo het meest recente slachtoffer van de dadendrang van Verstappen. Pierre Gasly, Alex Albon, Sergio Pérez, Liam Lawson en Tsunoda maakten bruut kennis met de onwaarschijnlijke kwaliteiten van de Nederlander, die na een waanzinnige comeback nipt naast de wereldtitel greep in Abu Dhabi. Het staat in schril contrast met het totale aantal van 33 punten van Tsunoda, waarvan een paar punten namens Racing Bulls.
Men zou namelijk bijna vergeten dat Lawson als teamgenoot van Verstappen aan het seizoen begon. De Nieuw-Zeelander kwam echter tot tweemaal toe niet uit Q1 en moest na de Grand Prix van China al wijken voor Tsunoda. Veel beter ging dat echter niet, aangezien Tsunoda het tempo van Verstappen totaal niet kon volgen. Alleen tijdens de sprintkwalificatie in Qatar was hij een keertje sneller dan Verstappen.
Alle ballen op 2026
Wel is het natuurlijk de vraag waarom Red Bull wederom voor een nieuwe coureur kiest. Je zou kunnen zeggen dat de renstal niet om Hadjar heen kon. De Fransman werd de grote verrassing van 2025, vooral vanwege zijn ruwe snelheid en het feit dat hij heel vaak het maximale uit zijn Racing Bull perste. Met name op Zandvoort leidde dat tot een ongekend hoogtepunt, aangezien de uitzinnige Hadjar zijn eerste podiumplaats pakte.
Toch is het niet zo simpel als het lijkt. De rol van de afzwaaiende Helmut Marko mag namelijk niet onderschat worden. De Oostenrijker staat erom bekend dat hij snelle rookies direct wil doorschuiven én dat hij bikkelhard met je afrekent wanneer het even minder gaat. Tsunoda had immers best wat kennis mee kunnen brengen richting de reglementswijzigingen van 2026, maar krijgt die tijd tóch niet.
Er zullen binnen Red Bull wel wat pittige gesprekken zijn gevoerd, ook kijkend naar het verleden. Verschillende coureurs werden vroeg in het diepe gegooid naast Verstappen, maar kwamen niet bovendrijven. Sterker nog, zij verzopen en moesten zich weer herpakken bij zusterteam Racing Bulls of een ander team. Lawson had ook even nodig om weer op zijn oude niveau te komen.
Iedereen begint op nul
Waarom de keuze alsnog op Hadjar is gevallen? Omdat Tsunoda simpelweg niet presteerde en Hadjar één groot voordeel heeft. In 2026 begint letterlijk iedereen op nul door de nieuwe auto's en motoren en hóéft ervaring niet de doorslag te geven. Natuurlijk is het prettig als iemand al gevoel heeft met technische feedback, maar Hadjar heeft er nu ook al een seizoen op zitten. En aangezien zijn ruwe snelheid zodanig goed was, denkt Red Bull dat het gat naar Verstappen echt kleiner kan zijn.
Er wordt van Hadjar immers ook niet verwacht dat hij Verstappen verslaat. Hij zei zelf al dat hij in 2026 even moet leren verliezen, zolang hij maar redelijk in het spoor kan blijven. Red Bull wil een échte wingman voor Verstappen hebben, iets waar Pérez de eerste jaren prima in slaagde. Vergeet niet dat de Mexicaan met name in 2022, het jaar van de laatste grote regelwijziging, hartstikke goed uit de startblokken schoot.
Al met al staat Hadjar dus voor de grootste uitdaging van zijn carrière, maar komen de nieuwe regels voor hem op een juist moment. Bovendien staat er een compleet nieuwe structuur bij Red Bull na het vertrek van Marko. Misschien komt Hadjar in een warm bad terecht en hoeft hij niet gelijk te vrezen na een paar mindere resultaten. Mekies, de sympathieke teambaas met veel technische kennis, gaf Tsunoda heel veel vertrouwen en zal hetzelfde doen met Hadjar.
Kies voor Ajax óf Feyenoord en als jouw team scoort dan pak 50x je inzet tijdens de Klassieker bij Unibet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim jouw bonusMeest gelezen
In dit artikel









Praat mee!