Dit is waarom F1-coureurs worden gewogen na een race
Binnen de Formule 1 is het gewicht van een auto een cruciale factor voor de prestaties van het team. Natuurlijk, hoe lichter de auto, hoe beter de prestaties waarschijnlijk zullen zijn. Daarnaast beïnvloedt het gewicht van de coureur het totale gewicht van de auto. Daarom is er een minimumgewicht voor zowel coureurs als auto’s om eerlijke concurrentie op de baan te bevorderen. Het wegen van de coureurs na een race zorgt ervoor dat ze nog steeds voldoen aan de F1-minimumgewichtseisen. Bovendien is het wegen van F1-coureurs ook om gezondheidsredenen.
Is er een minimumgewicht voor F1-coureurs?
Er is een minimumgewichtrestrictie voor F1-coureurs. Deze regeling werd in 2019 geïmplementeerd en stelt een minimumgewichtslimiet van 80 kg voor alle coureurs. Deze gewichtslimiet omvat niet alleen het lichaamsgewicht van de coureur, maar houdt ook rekening met het gewicht van hun helm, racepak en schoenen. Als een coureur onder de 80 kg weegt, wordt er extra gewicht aan de auto toegevoegd. Als een coureur niet aan deze minimumgewichtseis voldoet, zal hij worden bestraft.
Het minimumgewicht van een F1-auto
De minimumgewichtseisen van een F1-auto kunnen van jaar tot jaar veranderen. In 2023 was het vastgesteld op 798 kg, een stijging van drie kilogram. Deze wijziging werd doorgevoerd omdat sommige teams moeite hadden om aan de vorige gewichtseis te voldoen. Het minimumgewicht van een F1-auto is ongewijzigd gebleven voor 2024 en zal dat ook zijn voor 2025. Verwacht wordt dat er in 2026 veranderingen komen door de nieuwe regels voor de volgende generatie auto's. Er wordt aangenomen dat hun gewicht zal worden verminderd.
Wat is het gemiddelde gewichtsverlies van F1-coureurs tijdens races?
Tijdens races verliezen F1-coureurs doorgaans ongeveer twee tot drie kilogram door transpiratie. Dit kan echter van race tot race verschillen, afhankelijk van de weersomstandigheden. Bijvoorbeeld, de Grand Prix van Qatar in 2023 kende extreme hitte, wat aanzienlijke uitdagingen voor de coureurs met zich meebracht. Na de race waren de coureurs uitgeput, en Logan Sargeant moest zelfs zijn deelname staken vanwege ziekte. Om dergelijke gevaarlijke situaties in toekomstige races te voorkomen, besloot de FIA om koelsystemen in de cockpit toe te staan om de hitte te helpen beheersen. Dit zal het rijden in warme omstandigheden veiliger maken voor de coureurs.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel