Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Wat er achter de schermen echt gaande is bij Red Bull en Porsche

Red Bull en Porsche verschenen de afgelopen tijd in de media over een mogelijke joint venture. Middels bronnen vanuit de paddock leggen wij uit wat de situatie is bij het team en de (mogelijk) nieuwe motorleverancier in de Formule 1 - en wat het betekent voor beide partijen.

In januari, na verschillende informele gesprekken met een aantal hoge heren binnen de Red Bull-Porsche kringen, schreven we: "Een van de opties (voor de twee partijen) is het vormen van een joint venture, waarbij Red Bull het beheer en de financiering van het project regelt en waarbij Porsche de motoren zal leveren." "Een dergelijke regeling zou het energiedrankjesmerk een prestigieuze partner binnen de autowereld geven, terwijl Porsche toegang zou hebben tot de vaardigheden van Adrian Newey, de meest succesvolle ontwerper in de geschiedenis van F1, en zijn complete team in Milton Keynes. Wat is hier nou niet leuk aan?" Bovengenoemde mogelijkheid tot een joint venture is niet gebaseerd op speculaties, maar op weloverwogen opmerkingen van betrokkenen tijdens onze gesprekken. Zij benadrukten echter allemaal dat een joint venture tussen de twee partijen afhankelijk zou zijn van twee factoren bij de World Motor Sport Council: a) de definitieve motorreglementen vanaf 2026 (wat toen al tweemaal is uitgesteld), en b) de plannen die overeenkomen met Porsche's technische- en marketingstrategieën. Op het moment van schrijven van deze analyse - in de nasleep van een storm op de sociale media over een Red Bull-Porsche joint venture - zijn de nieuwe motorreglementen nog steeds niet formeel goedgekeurd door de Formula 1 Commission. Pas daarna worden ze goedgekeurd door de World Motor Sport Council. Al zijn alle partijen het naar verluidt al wel met elkaar eens over de regels. Tijdens de Franse Grand Prix vertelde Shaila-Ann Rao, de (interim) Secretaris-Generaal Sport van de FIA, tijdens haar eerste interview in de media aan RacingNews365 dat ze verwachtte dat de reglementen "begin augustus" goedgekeurd zouden worden, om vervolgens het tijdsbestek te verkleinen tot "de eerste of tweede week." Een andere bron gaf daarna met een twinkeling in zijn ogen aan dat de ondertekening waarschijnlijk zou plaatsvinden "Om 17.00 uur op 5 augustus, net als de Formule 1 zal sluiten voor de zomerstop. Hierdoor we kunnen twee weken lang geen ruzie maken over het reglement." De bron voegde eraan toe: "De FIA heeft in dat opzicht een goede reputatie..."

Hoe moet een joint venture van Red Bull/Porsche werken?

Een andere bron bij het team verklaarde dat er weliswaar overeenstemming was bereikt over de sportieve en technische aspecten van het reglement, maar dat verschillende financiële kwesties nog niet waren opgelost: "Hoe kun je een eerlijk budgetplafond voor motoren hebben als sommige aan vier teams leveren, andere aan drie en weer andere aan twee? Renault levert maar aan één team - het is niet te vergelijken met het budgetplafond voor de teams, waarbij iedereen twee atuo's heeft en precies dezelfde aerodynamica- en testrestricties..." Laten we er echter eens van uitgaan dat Porsche tevreden is over alles en dat het bestuur van het automerk na drie valse starts definitief groen licht geeft, hoe zou de joint venture er dan uit komen te zien? Volgens een van de betrokkenen die niet on-record wil gaan - omdat het nog te vroeg was om commentaar te geven - zou de onderneming zo worden gestructureerd dat elke partner een aandeel van 50% zou hebben, waarbij Red Bull een doorslaggevende stem zou hebben in geval van een meningsverschil. Het plan is om hiervoor een nieuwe onderneming op te richten. Deze nieuwe onderneming zal op haar beurt de bestaande faciliteiten en infrastructuur huren van Red Bull. Hierbij ook 'Hal 8', die momenteel verbouwd wordt tot 'Red Bull Powertrains Ltd.' Toen ik Milton Keynes bezocht in januari waren een aantal medewerkers druk bezig met de voorbereidingen bij Hal 8 voor de komst van een aantal testbanken en andere kits voor de motoren. Deze onderdelen kwamen van AVL, een Oostenrijks bedrijf voor het testen van motoren, welke nauwe banden heeft met Red Bull. "Ze waren oorspronkelijk besteld door Porsche en zijn hier op een zijspoor beland", heeft een Oostenrijkse bron mij verteld. RacingNews365 heeft vernomen dat Red Bull Technology Ltd. de chassis-hardware zal leveren aan de joint venture, terwijl de motoren in Milton Keynes worden gebouwd door Red Bull Powertains: deze motoren worden gebouwd middels het design en de specificaties van Porsche. Deze samenstelling is in feite niet anders dan de huidige structuur van Red Bull Racing Ltd: Red Bull Technologies levert de technologie aan Red Bull Racing, terwijl deze gekoppeld wordt aan de motoren - momenteel van Honda. Deze twee vallen samen onder Red Bull Racing, onder welke naam ook geracet wordt in de Formule 1. Een blik op de laatste cijfers van Red Bull Racing Ltd bij het Companies House (Britse overheidsinstantie voor bedrijven, red.) illustreert het verhaal: het bedrijf rapporteerde een omzet van 230 miljoen pond met slechts 59 werknemers, terwijl de cijfers van Red Bull Technology Ltd een personeelsbestand van 930 werknemers laten zien, die 310 miljoen pond aan inkomsten genereren. Deze inkomsten komen voornamelijk van Red Bull Racing. Opmerking: de gegevens zijn van eind 2020, de resultaten voor 2021 worden volgens de Britse boekhoudwetgeving in september verwacht.

De invloed op de deal tussen Red Bull en Honda

Een versimpelde structuur van het voorgestelde Red Bull-Porsche F1 Team is: Red Bull Racing wordt een joint venture, waarbij Red Bull Technology het chassis en dergelijke levert, terwijl Red Bull Powertrains in de plaats komt van Honda. Red Bull Racing beheert hierbij de gehele operatie en zorgt voor financiering via Red Bull (het drankjesmerk) en externe sponsoren, terwijl Porsche en Red Bull Powertrains samen verantwoordelijk zijn voor de krachtbronnen, die in Stuttgart worden ontworpen en in Milton Keynes worden geproduceerd. Precies hierom was het van cruciaal belang voor Red Bull om af te zien van elk beroep dat het bedrijf had op Honda's intellectuele eigendom. De nieuwe reglementen voor motorleveranciers zijn voorzien van tegemoetkomingen voor nieuwkomers: de Red Bull Porsche-motoren zouden hierbij officieel gezien worden als nieuwkomer. "De FIA is tevreden dat Red Bull geen inzichten heeft verkregen in de intellectuele eigendommen van Honda tijdens ons partnerschap en met de motorbevriezing tot eind 2025 is er niets nieuws te leren," bevestigde onze bron tijdens de Canadese Grand Prix. Porsche-motoren kunnen ook beschikbaar worden gesteld aan zusterteam AlphaTauri, ervan uitgaande dat het team deel blijft uitmaken van de Red Bull-familie: Er wordt steeds meer gespeculeerd dat het Italiaanse team, dat nu een zelfstandig team is met volwaardige faciliteiten, te koop staat en verkocht zou kunnen worden voordat de nieuwe motorreglementen van kracht zijn. Een nieuwe eigenaar zou dan een deal kunnen sluiten met Red Bull Powertrains of ergens anders heen kunnen gaan - zoals Renault. Dit alles veronderstelt echter dat de uiteindelijk goedgekeurde reglementen bij Porsche in de smaak vallen. Tot die tijd is niets zeker.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi