Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
  • 1 OCO LAP 70
  • 2 HAM + 2.736
  • 3 SAI + 15.018
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
  • 1 VER LAP 1
  • 2 RUS
  • 3 HAM
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
  • 1 VER LAP 72
  • 2 HAM + 20.932
  • 3 BOT + 56.460
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
  • 1 RIC LAP 53
  • 2 NOR + 1.747
  • 3 BOT + 4.921
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 VER + 53.271
  • 3 SAI + 62.475
ita
tur
vr 08 okt - zo 10 okt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 VER + 14.584
  • 3 PER + 33.471
rus
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
  • 1 VER LAP 56
  • 2 HAM + 1.333
  • 3 PER + 42.223
tur
mex
vr 05 nov - zo 07 nov
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 16.555
  • 3 PER + 17.752
usa
bra
vr 12 nov - zo 14 nov
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 VER + 10.496
  • 3 BOT + 13.576
mex
qat
vr 19 nov - zo 21 nov
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 VER + 25.743
  • 3 ALO + 59.457
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec

F1-stand

  • 1 VER 351.5
  • 2 HAM 343.5
  • 3 BOT 203
VT1 vr 03 dec
VT2 vr 03 dec
VT3 za 04 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
qat
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
sau Saoedi-Arabië
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

Wat is een 'undercut' in de Formule 1?

Het is een term die vrijwel elke Formule 1 Grand Prix wel een keer voorbij komt: de 'undercut'. Mits goed ingezet is het een ontzettend krachtige strategische tool, maar hoe werkt het? We leggen het je uit.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

In een poging een Formule 1 Grand Prix naar je toe te trekken, heb je als team veel strategische mogelijkheden tot je beschikking. Een snelle auto bouwen kan ontzettend helpen, een pitstop uitsparen door goed bandenmanagement ook, maar de 'undercut' is misschien wel één van de krachtigste strategische wapens uit de Formule 1, zelfs als je op papier niet de snelste auto tot je beschikking hebt.

De term 'undercut' laat zich zich letterlijk vertalen als ergens 'achter langs snijden'. Een coureur snijdt zichzelf als het ware weg achter zijn voorganger die hij tracht in te halen. De pitstop staat centraal en voor het succes van de undercut is de Formule 1-coureur voor een groot deel afhankelijk van zijn pitcrew. Een perfecte pitstop is nodig om een undercut te laten slagen.

De uitvoering

Het idee van een undercut is eigenlijk heel simpel. Tijdens een pitstop haal je nieuwe, verse banden. Nieuwe banden zijn vrijwel altijd sneller dan oude banden, zélfs als deze een compound harder zijn. Dat betekent dat je direct na je pitstop harder kunt rijden dat diegene die op de baan voor je lag op oude banden.

Dat verschil in performance kan in extreme gevallen oplopen tot meerdere seconden per ronde, waardoor een achterstand kan worden omgezet in een virtuele voorsprong. Als de koploper op zijn beurt een pitstop maakt, valt hij terug tot achter de coureur die de undercut probeerde. Vaak zie je dan ook dat de partij die voorop lag een ronde later direct zijn pitstop maakt, om het verlies in rondetijd te beperken tot dat ene rondje.

Moeilijk te verdedigen

Wat maakt de undercut zo krachtig? Welnu, als voorop liggende partij kun je je nauwelijks wapenen tegen een undercut. 'Meeklappen' is er niet bij, want je komt er pas achter dat iemand achter jou de pits in duikt als je het in je spiegels ziet gebeuren en dan is het natuurlijk al te laat om te reageren.

Kun je er dan niet voor zorgen dat jij als voorop liggende partij als eerste de pits in duikt? Nee, eigenlijk niet. Want het perfecte moment daarvoor is lastig te bepalen. Je wilt immers niet té vroeg de pits opzoeken met het risico dat je op enig moment geen banden meer over hebt. Maar elke ronde dat je langer wacht, loop je het risico dat de coureur achter je wél naar binnen duikt op zoek naar de undercut. Je kan in leidende positie bijna altijd alleen maar reageren in plaats van het initiatief nemen.

Waarom horen we er de laatste jaren steeds meer over?

Ga je tien of meer jaren terug in de tijd, dan kom je begrip undercut veel minder tegen dan vandaag de dag. Onlogisch is dat echter niet. Immers, in een tijd waarin inhalen óp de baan lastig is, moet je op zoek gaan naar alternatieven om iemand in te halen. Door eerder naar binnen te gaan, weet je dat jouw banden sowieso langer mee moeten gaan dan die van je directe concurrent, maar het feit dat inhalen vandaag de dag moeilijk is, kan een team sterken in de keuze om toch voor de undercut te gaan. Met beperkte inhaalmogelijkheden is het makkelijk om je op afgetrapte banden breed te houden.

De hoop van de F1 is indirect dan ook dat we vanaf 2022 veel minder vast zitten aan strategische spelletjes om iemand in te halen. Inhalen moet weer op de baan gaan gebeuren, geholpen door auto's die beter in staat moeten zijn om elkaar te volgen en die close racing bevorderen. Het begrip undercut kan daardoor misschien wat meer naar de achtergrond verdwijnen, maar áls het valt, weet je in ieder geval waar het over gaat.

9 reacties

x
EXCLUSIEF Dit worden de nieuwe Nederlandse F1-commentatoren van Viaplay