Tijdens de Grand Prix van Monaco ging het vooral om banden sparen, totdat Lewis Hamilton de knuppel in het hoenderhok gooide en een extra pitstop maakte. De Brit hield zijn zevende plaats vast, maar bleef met vraagtekens achter toen Max Verstappen een rondje later binnen kwam en voor hem het circuit weer betrad. Hamilton snapte niet dat Mercedes hem niet informeerde over het belang van de out lap.
Achteraf werden er wel wat vraagtekens bij zijn radiobericht geplaatst, want had Hamilton niet zelf in moeten zien dat de out lap cruciaal was? Mercedes-teambaas Toto Wolff vindt van niet en stelt dat er wat dingetjes mis zijn gegaan aan de pitmuur.
"Er was allereerst een miscommunicatie aan de pitmuur", vertelt Wolff tegenover onder meer RacingNews365. "We hadden het fout, want het moest een kritieke out lap zijn om een undercut te laten slagen (op Verstappen, red.). Er was echter een discussie of de out lap überhaupt wel genoeg zou zijn op een nieuwe band, ongeacht de compound. Lewis kreeg daarom een verwarrend, fout bericht. Op de achtergrond waren we bang voor wat er later kon gebeuren als we de band zouden verwoesten in die ene ronde. Het was een fout van het team."
Hoe zit het dan met de relatie en samenwerking tussen Hamilton en zijn team? "We proberen het maximale uit de relatie en het laatste gezamenlijke seizoen te halen. Een coureur en team kunnen op bepaalde momenten op gespannen voet met elkaar leven, want iedereen wil er het beste uithalen", sluit Wolff af.
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Auto's_doen_vroem_vroem,
Hoe kan je als f1 team bang zijn voor je banden degradatie in monaco? Inhalen is schieronmogelijk. Iedereen kan de race uitrijden op 1 set zonder te wisselen. Dan wissel je toch op 2/3 van de race. Dan weet iedereen dat je het gaat redden op de banden. Dan neem je toch elk risico en vraag je de coureur zijn allerbeste ronde ooit neer te zetten op monaco. Ze hadden geen enkele plaats te verliezen enkel 1 te winnen.
Hoots
Ja dit was. Misschien wel het slapste excuus.. Russel rijdt de hele race uit op mediums en de hards raken over de klif in1 rondje? Tuurlijk Toto iedereen gelooft dat.. wat ik alleen niet begreep is dat Max niet op softs was gegaan, dan had je nog een kansje voor een overtake (zie stroll) en die 20 rondjes bleven ze echt wel goed
DoejzPoohdini
Prima dat Wolff Hamilton verdedigt, het zou gek zijn als dit niet het geval was. Max Verstappen en zijn team hadden het wel begrepen dat de inlap cruciaal was en noteerde paars en groen in sector 1 en 2 van zijn inlap!!!
S800S2000nsx
Mercedes heeft zelfs de communicatie niet op orde, lijkt me ferrari 2.0 wel.....
Pole
Ongelooflijk dat die undercut niet lukte. Russell had Max eenvoudig kunnen opvangen in zijn inlap. Dat scheelt zo 5 seconden tov de inlap die Max nu reed. En Lewis kon dan met een snelle inlap en outlap eenvoudig voorbij Max komen. Echt geen hogere wiskunde.
jef-van-der-bruggen#96280
Hamilton mag echt wel de hand in eigen boezem steken. De meest ervaren rijder en dan de situatie niet begrijpen?
RaceMarc
Hij had een gat laten vallen naar Max van een aantal seconden.. die heeft hij dicht gereden voor een undercut.. dan snapt hij toch ook wel dat hij de outlap alles moet geven wat erin zit? Kan Wolff een boel over zeggen maar het was gewoon weer eens de schuld van zich af schuiven🙃 beetje jammer weer..