2022 en 2023 waren niet de jaren van het ooit zo almachtige Mercedes. Het team had moeite om de nieuwe ground effect-regels te doorgronden en liep twee jaar achter de feiten aan ten opzichte van Red Bull. In eerste instantie reden coureurs Lewis Hamilton en George Russell rond met een bijzonder zero sidepod-concept, totdat Mercedes vanaf de Grand Prix van Monaco 2023 besloot om het roer om te gooien.
Het team uit Brackley veranderde van concept en begon langzaam aan een inhaalslag. De nieuwe W15 voor 2024 moet een doorontwikkeling zijn en hopelijk weer voor overwinningen zorgen. Voormalig Formule 1-coureur Anthony Davidson hielp alvaWolff opgelucht na eerste feedback W15st met simulatorwerk en teambaas Toto Wolff stelt tegenover The Telegraph dat hij onder de indruk was.
"Anthony reed in Melbourne op de simulator en zei: 'Deze auto voelt voor het eerst in twee jaar aan als een auto'", stelt Wolff. "Uiteraard zou ik dat graag op het circuit terugzien, maar het is de afgelopen twee jaar gebleken dat dat niet altijd het geval was. Ik geloof er echter altijd in dat het mogelijk is om te ontwikkelen en Red Bull in te halen. Je kunt het seizoen niet beginnen met een houding van: 'dit gaat niet mogelijk zijn'.
Wolff vindt ook dat Mercedes een verantwoordelijkheid richting haar coureurs draagt. "We hebben een tweejarige deal gesloten met Lewis en we zijn aan hem, net als aan George en het hele team, verplicht om er in 2024 en 2025 volledig voor te gaan. We hebben vorig jaar bij McLaren gezien wat voor enorme stap ze hebben gezet met één upgrade. Ik denk dat het mogelijk is."
Anderen bekeken ook:
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!