Max Verstappen kreeg in Mexico maar liefst twee tijdstraffen van tien seconden in zijn gevecht met Lando Norris. Verstappen duwde Norris namelijk van de baan in bocht vier, om vervolgens in bocht acht de baan te verlaten en zo een voordeel te behalen. Hoe kijkt de teambaas van Mercedes, Toto Wolff, aan tegen de situatie? En is hij het eens met de manier waarop de FIA uiteindelijk heeft gehandeld?
"Een coureur zal altijd tot het uiterste gaan. Als de interpretatie van de regels een bepaalde manier van racen toelaat, zal een coureur als Max daar altijd gebruik van maken. Maar ik denk dat er nu een nieuwe interpretatie en uitvoering van die regels zal komen, of zelfs al is. Dat zal de manier waarop iedereen in de toekomst racet flink veranderen. Je zult dit soort acties niet meer zien", zo vertelt Wolff tegenover onder meer RacingNews365.
"Ik zeg altijd dat de coureurs of mensen die in raceauto's hebben gereden, precies weten wat er is gebeurd. Hij laat de rem te laat los en sleurt je de bocht in. Vanaf het begin van je de kart-periode weet je dat je het aan de buitenkant niet overleeft als je er niet voor ligt. Ik denk dat de regels heel duidelijk zijn en dat de coureurs het weten, maar iedereen probeert dat op te schuiven en als je ermee weg kan komen, is dat de nieuwe limiet."
Anderen bekeken ook:
Goed voor racen
Wolff vervolgt: "En gaat dat veranderen? Absoluut. Ik denk dat er nu een precedent is geschept. Je moet vanaf nu waarschijnlijk ruimte laten aan de buitenkant van de bocht, als de auto naast je op dezelfde hoogte rijdt. Te laat remmen en de andere auto van de baan sleuren, terwijl je ook nog eens buiten de baan rijdt... Dat mag niet meer. Ik denk dat het goed is voor het racen."
Als Wolff vervolgens de vraag krijgt of hetgeen de stewards in Mexico hebben gedaan een erkenning is voor wat er is Austin is gebeurd, geeft hij het volgende antwoord. "Waren het dezelfde stewards? Oh, het waren dus niet dezelfde. Maar ik denk dat de stewards tijdens de race hebben besloten dat ze niet willen dat coureurs elkaar van de baan duwen. Dat wordt nu de nieuwe norm, dus de coureurs zullen zich er allemaal van bewust zijn dat je een straf van vijf of tien seconden riskeert als je het wel doet."
In 2021 hadden Verstappen en Lewis Hamilton ook de nodige gevechten met elkaar, waar het ook vaak besproken werd wat wel en niet was toegestaan op de baan. Hoe heeft de sport zich dan ontwikkeld? "Ik denk dat destijds bepaalde stewards hun mening hadden over wat er aan de hand was en omdat het niet bestraft werd, legitimeerde dat het eigenlijk. En het is eerlijk om een coureur te hebben die binnen de regels rijdt en alle marges benut die hem door een steward worden gegeven", zo sluit Wolff af.
Ook interessant:
De Grand Prix van Mexico was er een om niet snel te vergeten, vooral omdat Max Verstappen en Lando Norris voor de tweede keer in één week tijd clashten. Daar hebben Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk vast een uitgesproken mening over in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!