De eerste Nederlanders die hun opwachting maakten in de Formule 1 waren Jan Flinterman en Dries van der Lof tijdens de Grand Prix van Nederland in 1952. Een succesvolle F1-carrière was het tweetal niet gegund. Beiden haalden de finish niet en keerden nooit meer terug in the pinnacle of Motorsport.
De racende jonkheer
Circa vijf jaar naderhand ging een derde Nederlandse coureur een F1-avontuur aan: Carel Godin de Beaufort. De coureur met blauw bloed werd de eerste Nederlandse puntenscorer in de Formule 1. Zijn eerste puntenfinish was op het circuit van Zandvoort. In totaal scoorde De Beaufort vier punten.
In 1964 crashte De Beaufort met zijn Porsche 718 op de Nürburgring Nordschleife tijdens de training voor de Grand Prix van Duitsland. Een dag na het ongeval bij de Bergwerk-bocht overleed hij in een Keuls ziekenhuis aan zijn verwondingen.
Schrik in het Scheivlak
Tien jaar nadat de eerste Nederlanders deelnamen aan een Grand Prix, stapte de vierde Nederlander in de Formule 1: Ben Pon maakte zijn opwachting tijdens de 1962 Dutch Grand Prix. Net als voor Flinterman en Van der Lof kwam het niet verder dan één race voor Pon.
Tijdens de race crashte hij in de tweede ronde, waarna hij uit zijn bolide werd geslingerd. Pon belandde in de struiken bij het Scheivlak, maar bleef ongedeerd. In de jaren die volgden combineerde de Leidenaar zijn passie voor auto's met het zakenleven. Hij werd een sleutelfiguur in de Nederlandse tak van Porsche. Feitje: de hoofdtribune van Circuit Zandvoort kent gedurende de GP van Nederland de naam 'Ben Pon Tribune.'
Van Lammers tot Van Lennep
De stijgende populariteit van de Formule 1 in de jaren zeventig speelde ook in Nederland een grote rol. Gedurende dit decennium maakten maar liefst vijf Nederlanders hun opwachting in de Koningsklasse van de autosport: Gijs van Lennep, Roelof Wunderink, Boy Hayje, Michael Bleekemolen en Jan Lammers. Veel successen waren er echter niet. Van het vijftal was Van Lennep de enige die (twee) WK-punten wist te scoren. Van Lennep bleef bijna twintig jaar lang de laatste Hollandse puntenscorer in de Formule 1.
Tekst gaat verder onder afbeelding
De komst van Jos the Boss
In 1994 trad een jong Nederlands racetalent toe tot de Formule 1: Jos Verstappen. De coureur uit Montfort stapte in bij Benetton als teamgenoot van een Duitser genaamd Michael Schumacher. Het debuutseizoen van Verstappen was er een met ups & downs. Tijdens de Grand Prix van Hockenheim vloog zijn auto volledig in brand in de pitstraat. Verstappen bleef ongedeerd. Daarnaast moest de Limburger enkele races vanaf de zijlijn bekijken, wegens tegenvallende resultaten. Ondanks een enigszins lastig jaar scoorde Verstappen twee podiumplaatsen: zowel in Hongarije als België werd hij derde.
In totaal reed Verstappen 107 Grands Prix waarin hij zeventien punten scoorde.
Christijan Albers & Robert Doornbos
Na succes in de Duitse F3 en DTM met Mercedes, kreeg Christijan Albers in 2005 een Formule 1-zitje bij Minardi, waar hij verrassend vier punten behaalde tijdens de beruchte Amerikaanse GP. In 2006 was hij aan Tiago Monteiro gewaagd en een jaar later bij Spyker aan Adrian Sutil. In 2014 werd hij kortstondig teambaas van Caterham.
Bobby D
Na een overwinning in de F3000 op Spa Francorchamps werd Robert Doornbos testcoureur voor Jordan in het F1-seizoen 2004. Ook in 2005 was dat het geval, totdat hij te midden van het seizoen zijn debuut maakte bij Minardi als teamgenoot van Albers. Het jaar erop werd Doornbos derde rijder bij Red Bull Racing. In de laatste drie races verving hij de Oostenrijker Christian Klien. Later bleek dit Doornbos' laatste optreden in de F1: hij vertrok naar de Champ Car Series in de Verenigde Staten, waar hij de bijnaam Bobby D. ontving omdat 'Robert Doornbos' lastig uit te spreken zou zijn.
2013: eindelijk weer een Nederlander in de F1
In het laatste jaar dat de Formule 1 gebruikmaakte van de geliefde V8-motoren, verscheen er een nieuw Nederlands gezicht op de startgrid. Zijn naam? Giedo van der Garde. Hoewel Van der Garde geregeld sneller was dan zijn Caterham-teamgenoot Charles Pic, wist hij geen potten te breken. De coureur uit Rhenen nam deel aan negentien Grands Prix en werd 22ste in het kampioenschap, zonder punten.
De komst van Mad Max
Na een succesvolle periode in de karting en Formule 3 maakte de pas zeventienjarige Max Verstappen zijn F1-racedebuut in 2015. De piepjonge Limburger kwam uit voor het team van Toro Rosso en maakte direct furore in zijn eerste seizoen door geregeld puntenfinishes - waarvan twee vierde plaatsen - binnen te slepen.
Een jaar later maakte Verstappen te midden van het seizoen de overstap naar Red Bull Racing. Dit tijdens de Grand Prix van Spanje. De rest is geschiedenis.
Een sublieme invalbeurt met een vervelend einde
De meest recente Nederlander die zijn debuut maakte in de Formule 1 was Nyck de Vries. Tijdens de Grand Prix van Italië in 2022 verving hij Alexander Albon, die het raceweekend aan zich voorbij liet gaan wegens een blindedarmontsteking. De Vries gaf direct zijn visitekaartje af: in een onderpresterende Williams-bolide kwam hij als negende over de eindstreep. Het kwam onder meer door dit sterke optreden dat hij zich van een stoeltje verzekerde voor het F1-seizoen van 2023. Althans, zo leek het.
Het stoeltje kwam er voor De Vries, maar niet het hele seizoen. Na de Grand Prix van Groot-Brittannië verloor De Vries zijn AlphaTauri-zitje aan Daniel Ricciardo wegens tegenvallende resultaten.
Bekijk in onderstaande tabel de belangrijkste F1-statistieken van alle Nederlandse Formule 1-coureurs.
Alle Nederlandse Formule 1-coureurs
Coureur | Jaren | GPs | Zeges | Punten |
---|---|---|---|---|
Jan Flinterman | 1952 | 1 | 0 | 0 |
Dries van der Lof | 1952 | 1 | 0 | 0 |
Carel Godin de Beaufort | 1957–1964 | 28 | 0 | 4 |
Ben Pon | 1962 | 1 | 0 | 0 |
Gijs van Lennep | 1971, 1973–1975 | 8 | 0 | 2 |
Roelof Wunderink | 1975 | 3 | 0 | 0 |
Boy Hayje | 1976–1977 | 3 | 0 | 0 |
Michael Bleekemolen | 1977–1978 | 1 | 0 | 0 |
Jan Lammers | 1979–1982, 1992 | 23 | 0 | 0 |
Huub Rothengatter | 1984–1986 | 25 | 0 | 0 |
Jos Verstappen | 1994–1998, 2000–2001, 2003 | 107 | 0 | 17 |
Christijan Albers | 2005–2007 | 46 | 0 | 4 |
Robert Doornbos | 2006 | 11 | 0 | 0 |
Giedo van der Garde | 2013 | 19 | 0 | 0 |
Max Verstappen | 2015–2023 | 175 | 45 | 2325.5 |
Nyck de Vries | 2022–2023 | 11 | 0 | 2 |
Ook interessant:
Verstappen gaat het onmogelijke doen in Zandvoort
De nieuwste RN365 F1-podcast is er weer. Coronel, Dimmers en host Mosterdijk blikken uitgebreid vooruit op de GP van Nederland, de tweede seizoenshelft en meer. Gaat Max Verstappen het onmogelijke doen? Beluister de podcast hieronder.Bij winst van Verstappen in Japan, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Nederland 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Inflatable
Sorry voor de rest, maar als je naar het aantal races en de resultaten kijkt doen alleen de Verstappens er echt toe als het gaat om Nederlanders in de F1.. De rest was leuk dat ze even mee mochten doen, maar ook niet meer dan dat.. Hopelijk krijgen we na Max ooit nog een Nederlander die echt serieus mee kan doen.. Jan Lammers schijnt goede hoop te hebben voor zoon René.. We gaan het zien..
Dit bericht is aangepast op:
PierreO
Ach ja, als jezelf niet mee kunt/kon komen in de F1 kun je er nog wel kijk op hebben
Karrenmaar
Jan Lammers was echt een groot talent dat veel te weinig kansen (lees een snelle en betrouwbare auto) heeft gehad. Erg zonde!
WillyVer
Naar mijn mening heeft Van der Garde niet echt een kans gehad om zich te bewijzen in de F1 en dat geldt ook voor de Vries. Zo'n lijstje met cijfers is leuk, maar zonder details heb je er niks aan.
Vince Velzen
Hm, van Jos Verstappen mag wat mij betreft wel vermeld worden dat hij dat jaar alleen reserve coureur was maar halverwege onverwacht moest instappen doordat Letho (dacht ik??) geblesseerd raakte(?). Zoiets als Max jaren later had zeg maar.
CobusDc72
En zijn wagen was ook niet identiek aan die van Schumacher
Lee68
Wagens zijn nooit identiek, al is het maar op het punt van afstelling. Die is coureurafhankelijk. Een debutant zal een auto nooit zo goed afgesteld krijgen als een routinier. Dus als een rookie snel kan meekomen met een routinier dan getuigt dat van grote klasse
Lee68
Ja JJ Lehto crashte tijdens een testsessie en brak daarbij een nekwervel. Daardoor moest Jos hem opeens vervangen (hoorde hij pas 2 weken vooraf dus qua voorbereiding niet optimaal natuurlijk).
Astrid Van Gils
De getallen in de tabel kloppen niet. Robert Doornbos heeft 11 of 12 (?) races gereden, niet 3.
Vroom-vroom
M.b.t. Robert Doornbos (Bobby D.) geef je al het antwoord: "Ook in 2005 was dat het geval, totdat hij te midden van het seizoen zijn debuut maakte bij Minardi als teamgenoot van Albers." 8 races in 2005 + 3 races in 2006 is 11 races totaal. Voor het aantal behaalde punten maakt het echter niet uit: was en blijft 0.
Vroom-vroom
Puntje op de i: 2006 moet worden 2005-2006. Vervolgens niets meer aan doen, zal nooit meer wijzigen.