Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Jos Verstappen

Op deze dag in F1: McLaren-teambaas zag beroemde pitbrand Verstappen van mijlenver aankomen

Als in 1994 het bijtanken weer wordt toegestaan in de Formule 1, bestaat er veel discussie over? Is het wel een goed idee? Is het überhaupt een veilig idee? McLaren-teambaas Ron Dennis had zo zijn bedenken.

Als in 1994 het bijtanken in de Formule 1 weer wordt toegestaan, keert het na tien jaar afwezigheid terug in de Formule 1. Williams was dominant en de Formule 1 zocht manieren om de sport weer aantrekkelijker te maken. Men kwam uit bij het bijtanken tijdens de race, want zo kon men te allen tijd met weinig brandstof rijden en als er dan toch gestopt moest worden voor benzine konden de banden ook meteen worden gewisseld. Lichte auto's en verse banden voor een groot deel van de race was volgens de F1 het juiste recept.

De nieuwe passage in het reglementenboek kende voor- en tegenstanders. Technisch Williams-kopstuk Patrick Head bijvoorbeeld was er van overtuigd dat men daarmee de juiste weg in sloeg: "We moeten het doen, het is de snelste manier om een race te rijden", klonk het competitief. Ron Dennis van McLaren had zijn bedenkingen.

"Ik denk dat het optimistisch is om te denken dat hier geen branden uit voort gaan komen. De brandstofinstallaties zien er goed ontworpen uit, maar feit blijft dat je een zeer brandbare stof gebruikt in een stresssituatie (namelijk de pitstop, red.), waardoor er onvermijdelijk fouten gemaakt zullen worden. De grote vraag is dan ook of de situatie in de hand te houden is als het mis gaat."

Tijdens de Grand Prix van Duitsland kwam het antwoord op de vraag van Dennis. Jos Verstappen was de man die hem ongevraagd het antwoord gaf toen hij stopte bij zijn team van Benetton, de brandstof over de kokend hete achterkant van de wagen heen gutste en de auto binnen een seconde in lichterlaaie stond. De vlammen waren snel gedoofd en Verstappen kon alles met slechts lichte brandwonden navertellen, maar Dennis zal ongetwijfeld zijn 'ik zei het toch', momentje hebben gehad.

Overigens zou onderzoek later hebben uitgewezen dat niet de spanning tijdens een pitstop de brand zou hebben veroorzaakt, maar de afwezigheid van een filter in de tanksinstallatie. Benetton zelf heeft altijd volgehouden dat de aanwezigheid van dat filter niet voor een andere uitkomst zou hebben gezorgd.

3 reacties

    x
    Interview Lammers: 'Een zeldzame fout? Hamilton maakt wel vaker fouten!'