Fernando Alonso en Aston Martin hebben het de laatste tijd vrij moeilijk in de Formule 1. Een grote update maakte de torenhoge verwachtingen nog niet waar en ook in Monaco ging het niet al te best. Alonso werd uitgeschakeld in Q1 en kon ook in de race geen wonderen verrichten. De Spanjaard liet overigens wel een gat vallen om teamgenoot Lance Stroll een gratis pitstop te schenken, al bleek het om een misverstand te gaan. Alonso had het sowieso niet echt naar zijn zin tijdens de race.
"In Monaco is de zondag altijd een lastig verhaal, zeker om van de show te genieten", vertelt Alonso tegenover onder meer RacingNews365. "Als er dan ook nog eens een rode vlag is, je je banden wisselt en tot het einde wil doorrijden... in Monaco zijn de pitstops het enige interessante onderdeel van de race en het wordt niets als dat wegvalt. Misschien moeten we de gesprekken heropenen om tijdens een rode vlag het wisselen van banden te verbieden, of dat je alleen naar dezelfde band mag wisselen."
Dat neemt niet weg dat Aston Martin gewoon niet snel genoeg was, stelt Alonso. "Er is geen twijfel over dat we de snelheid niet hadden. We kunnen onze performance niet verbergen en we kunnen ook niet verbergen dat we geen geluk hebben gehad. We startten op de harde band, reden een alternatieve strategie, er kwam een rode vlag en we moesten zeventig rondjes op de mediums rijden. Dat is een kamikazestrategie, maar wel de enige manier om punten te scoren. Alleen positioneerden ze (de wedstrijdleiding, red.) de auto's opnieuw tijdens de rode vlag. Al met al denk ik dat we een beetje ongelukkig waren. De anderen hadden juist heel veel geluk, omdat ze op de mediums waren gestart."
En dan komt de aap uit de mouw. Alonso dacht lange tijd dat hij op P10 reed, terwijl dat niet het geval was. De ervaren coureur legt het uit. "Ik raakte in de war. Toen ik een gat liet vallen en Lance voor me reed na zijn pitstop, dacht ik: 'nu halen we de tiende plaats binnen. Daar hebben we hard voor gewerkt'. Daarna kreeg Lance een lekke band en had ik de verantwoordelijkheid om op hele oude banden een punt binnen te slepen. Ik dacht dus vijftig rondjes lang dat we om de tiende plaats streden. En toen ik de finishlijn passeerde, vertelde het team me dat ik elfde was geworden. Het was dus stress om niks, maar het hield me wel wakker."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Hennie-1965
Wat mij betreft worden de regels veranderd als er een rode vlag situatie ontstaat, je mag repareren, banden wisselen als je dat wil maar dan mag die niet tellen als een pitstop, dus dan nog een pitstop tijdens de race verplichten, of ze ( FIA ) moeten het banden wisselen en auto's repareren tijden de rode vlag verbieden. ( laatste optie is in mijn ogen het meest eerlijk ) Ook moet de regel gewijzigd worden betreft de opstelling na de rode vlag, deze keer was Sainz al uitgevallen voor de rode vlag maar mocht gewoon weer vooraan starten omdat ze een volle ronde terug gaan, er bestaan toch 3 of 4 sectoren of meerdere meetpunten langs de baan, gebruik die plaatsen voor het vaststellen van de herstart en niet een volle ronde terug gaan. Iedere coureur die een positie wint bij de start is die kwijt terwijl een andere weer vooraan mag herstarten. Heb dit al vaker gezien en blijf het oneerlijk vinden, bv toen Hamilton in 2021 ( als ik me niet vergis ) z'n wagen in de muur rijdt en daarna door een rode vlag de tijd kreeg om de boel te repareren en weer z'n startplek mocht innemen. Dit is toch makkelijk te realiseren lijkt mij en eerlijker. Maar goed, is mijn mening maar.
Dit bericht is aangepast op:
Edwin_B.
Hoi Hennie, ik ben het eens met je mening. Wat dat betreft vind ik het in NASCAR wel cool. Bij code rood stopt de safetycar gewoon midden op de baan, iedereen stopt achter de safetycar, motoren uit en wachten tot code rood klaar is. Vervolgens starten ze weer op met code geel en vanaf daar verder als normaal.