Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
00 d 00:00:00
1 PIA LAP 31
2 NOR +8.231
3 LEC +18.451
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Alpine F1 Team

Alpine-teambaas reageert op motorzorgen Verstappen: "Dat maken we met het chassis vast wel goed"

Max Verstappen toonde zich gedurende het seizoen niet blij met de motorregels voor 2026. Simulaties toonden immers negatieve effecten aan. Alpine-teambaas Bruno Famin vertrouwt erop dat het zo'n vaart niet zal lopen.

Verstappen Gasly Zandvoort
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In 2026 zien we de nieuwe generatie F1-motoren voor het eerst in de koningsklasse van de autosport. Het vermogen wordt 50-50 verdeeld over de hybride systemen en de verbrandingsmotor. Met die gegevens draaide Red Bull al enkele eerste simulaties en wat bleek? De coureur moest op de rechte stukken van het gas af gaan om de hybride onderdelen zo efficiënt mogelijk te benutten.

Dat kon niet de bedoeling zijn, zo oordeelde nu drievoudig wereldkampioen Max Verstappen die vervolgens die zorgen uitte. Interim Alpine-teambaas Bruno Famin laat optekenen dat het zorgen zijn die door meerdere teams gedeeld worden, maar hij ziet ook ingangen om dat issue te compenseren.

"Ik denk dat we de komende maanden allemaal kunnen werken aan dat stukje energiemanagement", zo wordt hij geciteerd door Autosport.com. "Sowieso werken we met alle betrokken partijen - F1, de FIA, de teams -en de motorfabrikanten - samen om tot een definitief reglement te komen voor de auto's."

"Nee, dat zou niet goed zijn."

Nu nog iets groots aanpassen bijvoorbeeld aan die 50-50 verhoudingen, zou niet juist zijn, meent Famin: "Nee, dat zou niet goed zijn. Dat zou zelfs onacceptabel zijn. We hebben belangrijke keuzes gemaakt met betrekking tot de richting die we op willen en de bijbehorende technologieën."

"Ik denk bovendien dat we met het nieuwe chassis en de bijbehorende technische regels erop toe kunnen zien dat we de juiste auto's neer weten te zetten, met goed racen tot gevolg."

Daarmee doelt Famin ongetwijfeld op auto's met aanzienlijk minder drag (luchtweerstand), hetgeen maakt dat de hybridesystemen efficiënter kunnen worden ingezet. De FIA gaf in een reactie op de zorgen van onder andere Red Bull bovendien altijd al aan dat men waarschijnlijk met verouderde data werkte en niet met data die passend is voor de nieuwe generatie F1-bolides.

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Vroem_vroem

    Jan van der Burgt schrijft : "Het vermogen wordt 50-50 verdeeld over de hybride systemen en de verbrandingsmotor." Beetje jammer dat hij dus niet begrijpt dat de combinatie electromotor èn verbrandingsmotor het hybride-systeem vormt. De krachtverhoudingen zijn dus niet 50% hybride en 50% verbrandingsmotor maar 50% electrisch en 50% ICU... Moeilijk hè!?

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      pantah

      Nou, .. Volgens mij begrijpt hij het wel hoor. Hij drukt zich alleen een beetje ongelukkig uit elkaar. Ik begreep het in ieder geval wél

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Vroem_vroem

        "Hij drukt zich alleen een beetje ongelukkig uit elkaar." ??? Blijkbaar is hij niet de enige...

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        pantah

        @Vroem_vroem Ja, misschien had ik er even bij moeten zetten dat dat ironisch bedoeld was. Is niet voor iedereen direct herkenbaar.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    DeBeer

    RB wat met verouderde data werkt…. Geloof je het zelf. Ik denk dat RB het meest proffesionele raceteam is wat er is. Puur racen en weinig interne politiek. Lekker oldskool maar wel modern

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    rogiogie

    Anno 2023 gebeurde het zelfs al, nl. tijdens Vegas op dat lange stuk. Daar zag je bij veel coureurs al heel vroeg de lampjes oplichten voor het opladen van de batterij. Wordt dus alleen maar meer van dat.

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Harold9999

    We zijn inmiddels in de situatie, denk ik, dat als Redbull nee zegt, de rest automatisch ja zegt. Dus als Redbull iets wil, moeten ze gewoon nee zeggen dan zegt de rest ja.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      Jay Q

      Dat hoeft dus helemaal geen probleem te zijn. Gewoon omgekeerd aan je eigen interesse stemmen en de rest zorgt ervoor dat je echte idee realiteit wordt. Maar ik denk persoonlijk dat het wel meevalt hoor. Horner en Wolff zijn allebei meesters in het bespelen van de media. Dus voorlopig vragen we aandacht voor het feit dat de wereld de verdoemenis ingaat en in 2026 blijken we opeens nooit problemen te hebben gehad met de wereld.

x
Live Race Formule 1 GP België 2025