In 2026 zien we de nieuwe generatie F1-motoren voor het eerst in de koningsklasse van de autosport. Het vermogen wordt 50-50 verdeeld over de hybride systemen en de verbrandingsmotor. Met die gegevens draaide Red Bull al enkele eerste simulaties en wat bleek? De coureur moest op de rechte stukken van het gas af gaan om de hybride onderdelen zo efficiënt mogelijk te benutten.
Dat kon niet de bedoeling zijn, zo oordeelde nu drievoudig wereldkampioen Max Verstappen die vervolgens die zorgen uitte. Interim Alpine-teambaas Bruno Famin laat optekenen dat het zorgen zijn die door meerdere teams gedeeld worden, maar hij ziet ook ingangen om dat issue te compenseren.
"Ik denk dat we de komende maanden allemaal kunnen werken aan dat stukje energiemanagement", zo wordt hij geciteerd door Autosport.com. "Sowieso werken we met alle betrokken partijen - F1, de FIA, de teams -en de motorfabrikanten - samen om tot een definitief reglement te komen voor de auto's."
Anderen bekeken ook:
"Nee, dat zou niet goed zijn."
Nu nog iets groots aanpassen bijvoorbeeld aan die 50-50 verhoudingen, zou niet juist zijn, meent Famin: "Nee, dat zou niet goed zijn. Dat zou zelfs onacceptabel zijn. We hebben belangrijke keuzes gemaakt met betrekking tot de richting die we op willen en de bijbehorende technologieën."
"Ik denk bovendien dat we met het nieuwe chassis en de bijbehorende technische regels erop toe kunnen zien dat we de juiste auto's neer weten te zetten, met goed racen tot gevolg."
Daarmee doelt Famin ongetwijfeld op auto's met aanzienlijk minder drag (luchtweerstand), hetgeen maakt dat de hybridesystemen efficiënter kunnen worden ingezet. De FIA gaf in een reactie op de zorgen van onder andere Red Bull bovendien altijd al aan dat men waarschijnlijk met verouderde data werkte en niet met data die passend is voor de nieuwe generatie F1-bolides.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Vroem_vroem
Jan van der Burgt schrijft : "Het vermogen wordt 50-50 verdeeld over de hybride systemen en de verbrandingsmotor." Beetje jammer dat hij dus niet begrijpt dat de combinatie electromotor èn verbrandingsmotor het hybride-systeem vormt. De krachtverhoudingen zijn dus niet 50% hybride en 50% verbrandingsmotor maar 50% electrisch en 50% ICU... Moeilijk hè!?
pantah
Nou, .. Volgens mij begrijpt hij het wel hoor. Hij drukt zich alleen een beetje ongelukkig uit elkaar. Ik begreep het in ieder geval wél
Vroem_vroem
"Hij drukt zich alleen een beetje ongelukkig uit elkaar." ??? Blijkbaar is hij niet de enige...
pantah
@Vroem_vroem Ja, misschien had ik er even bij moeten zetten dat dat ironisch bedoeld was. Is niet voor iedereen direct herkenbaar.
DeBeer
RB wat met verouderde data werkt…. Geloof je het zelf. Ik denk dat RB het meest proffesionele raceteam is wat er is. Puur racen en weinig interne politiek. Lekker oldskool maar wel modern
rogiogie
Anno 2023 gebeurde het zelfs al, nl. tijdens Vegas op dat lange stuk. Daar zag je bij veel coureurs al heel vroeg de lampjes oplichten voor het opladen van de batterij. Wordt dus alleen maar meer van dat.
Harold9999
We zijn inmiddels in de situatie, denk ik, dat als Redbull nee zegt, de rest automatisch ja zegt. Dus als Redbull iets wil, moeten ze gewoon nee zeggen dan zegt de rest ja.
Jay Q
Dat hoeft dus helemaal geen probleem te zijn. Gewoon omgekeerd aan je eigen interesse stemmen en de rest zorgt ervoor dat je echte idee realiteit wordt. Maar ik denk persoonlijk dat het wel meevalt hoor. Horner en Wolff zijn allebei meesters in het bespelen van de media. Dus voorlopig vragen we aandacht voor het feit dat de wereld de verdoemenis ingaat en in 2026 blijken we opeens nooit problemen te hebben gehad met de wereld.