De nieuwe regels, die gisteren zijn goedgekeurd door de FIA World Motor Sport Council, behelzen onder meer een budgetlimiet per 2021 van 145 miljoen dollar. Topteams krijgen bovendien te maken met een handicapsysteem, waarbij zij minder tijd in de windtunnel mogen doorbrengen. Racing Point, dat volgend jaar verder gaat onder de vlag van Aston Martin, behoort tot de kleinste renstallen in de Formule 1. Green stelt dat zijn team na de overname door Lawrence Stroll in 2018 bewust geen extra personeel heeft aangetrokken, in de verwachting dat er nieuwe kostenbeperkende regels zouden komen. En die zijn er nu, tot zijn grote vreugde. "We wilden niet ineens uitbreiden van 450 naar 800, 900 mensen. Dat stond nooit op het verlanglijstje", beweert Green in gesprek met RaceFans . "We wilden geen monsterteam worden. Ik denk dat de topteams nu dinosaurussen worden. Je moet straks klein, slank en efficiënt zijn om succes te kunnen hebben. Ik denk dat dat onze kracht is." Green zegt te verwachten dat Racing Point (lees: Aston Martin) enorm gaat profiteren van de nieuwe regelgeving. "Ze maken het mogelijk om te kunnen concurreren met wat vroeger de grote teams waren, omdat het geen grote teams meer kunnen zijn. Ze doen een stapje terug, terwijl wij naar voren komen." Teams moeten efficiënter gaan werken, en volgens Green blinkt Racing Point daarin al enige tijd uit. "We doen het al jaren. We zitten al heel lang op dit niveau. En ik denk dat we er redelijk werk in leveren. Maar ik zeg zeker niet dat we dat het beste van allemaal doen of dat we niet nog beter kunnen. Natuurlijk kunnen we dat. Maar we doen het al heel lang op deze manier. Wij letten al jaren op de kosten en dat gaat ons nu vooruit helpen."
Meest gelezen