Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Autofabrikanten proberen nieuwe Formule 1-regels 2021 te dwarsbomen

Sinds de overname van de F1 door Liberty Media is de nieuwe F1-eigenaar bezig met het opstellen van nieuwe regels voor 2021. Het Amerikaanse bedrijf wil een nieuwe koers varen binnen de Formule 1, maar stuit op veel weerstand van de autofabrikanten.

De Formule 1 moet op de schop en Liberty Media wil de sport spannender en spectaculairder make, maar stuit op veel weerstand vanuit de autofabrikanten. Mercedes, Ferrari en Renault gijzelen de F1 en proberen iedere vorm van verandering tegen te houden. Van budgetcap tot en met motorreglement, alle voorstellen van Liberty worden van tafel geveegd. De huidige generatie hybride-motoren moet vanaf 2021 plaatsmaken voor een nieuwe motorformule. Hierin blijft de V6-verbrandingsmotor behouden, maar vervalt de complexe MGU-H. Tevens wil de FIA standaard software leveren voor alle motorleveranciers, zodat gesjoemel ook verleden tijd is. De nieuwe motor zijn aanzienlijk minder complex dan de huidige generatie, draaien meer toeren en produceren meer geluid. Doordat de motoren minder complex zijn en goedkoper zijn om te ontwikkelen staat de deur wagenwijd open voor partijen als Porsche, Cosworth of Aston Martin. De huidige motorleverancier Renault, Mercedes en Ferrari willen de plannen van Liberty Media kostte wat het kost dwarsbomen. Volgens de fabrikanten zijn de kosten voor de ontwikkeling van nieuwe motoren te duur en zijn er te weinig partijen die serieus interesse tonen in een F1-project.

Die interesse lijkt op dit moment alleen concreet te zijn van Aston Martin, dat eventueel samen met Red Bull en Cosworth motoren wil ontwikkelen en daarmee een alternatief kan vormen voor de huidige motorleveranciers. Mocht de huidige motorformule behouden blijven dan zal Aston Martin niet in de Formule 1 stappen, omdat de kosten te hoog zijn en het product dermate complex is dat er jaren voor nodig zijn om competitief te worden. Iets dat Honda bewijst. Met de machtsgreep van de autofabrikanten, die hun veto gebruiken, dreigen de plannen van Liberty Media in het water te vallen. Wij voorspellen dat dit slechts het begin is, want ook de invoering van een maximaal budget en een nieuwe generatie F1-auto's stuit op veel weerstand. Voordat het nieuwe F1-reglement en het Concorde Agreement (waarin de financiële afspraken staan) gereed zijn, staan we waarschijnlijk aan de vooravond van het seizoen 2021. Grote vraag is en blijft dan ook: Hoe ziet de F1 er in 2021 werkelijk uit?

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"