vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Autofabrikanten proberen nieuwe Formule 1-regels 2021 te dwarsbomen

Sinds de overname van de F1 door Liberty Media is de nieuwe F1-eigenaar bezig met het opstellen van nieuwe regels voor 2021. Het Amerikaanse bedrijf wil een nieuwe koers varen binnen de Formule 1, maar stuit op veel weerstand van de autofabrikanten.

De Formule 1 moet op de schop en Liberty Media wil de sport spannender en spectaculairder make, maar stuit op veel weerstand vanuit de autofabrikanten. Mercedes, Ferrari en Renault gijzelen de F1 en proberen iedere vorm van verandering tegen te houden. Van budgetcap tot en met motorreglement, alle voorstellen van Liberty worden van tafel geveegd.

De huidige generatie hybride-motoren moet vanaf 2021 plaatsmaken voor een nieuwe motorformule. Hierin blijft de V6-verbrandingsmotor behouden, maar vervalt de complexe MGU-H. Tevens wil de FIA standaard software leveren voor alle motorleveranciers, zodat gesjoemel ook verleden tijd is. De nieuwe motor zijn aanzienlijk minder complex dan de huidige generatie, draaien meer toeren en produceren meer geluid.

Doordat de motoren minder complex zijn en goedkoper zijn om te ontwikkelen staat de deur wagenwijd open voor partijen als Porsche, Cosworth of Aston Martin. De huidige motorleverancier Renault, Mercedes en Ferrari willen de plannen van Liberty Media kostte wat het kost dwarsbomen. Volgens de fabrikanten zijn de kosten voor de ontwikkeling van nieuwe motoren te duur en zijn er te weinig partijen die serieus interesse tonen in een F1-project.

Die interesse lijkt op dit moment alleen concreet te zijn van Aston Martin, dat eventueel samen met Red Bull en Cosworth motoren wil ontwikkelen en daarmee een alternatief kan vormen voor de huidige motorleveranciers. Mocht de huidige motorformule behouden blijven dan zal Aston Martin niet in de Formule 1 stappen, omdat de kosten te hoog zijn en het product dermate complex is dat er jaren voor nodig zijn om competitief te worden. Iets dat Honda bewijst.

Met de machtsgreep van de autofabrikanten, die hun veto gebruiken, dreigen de plannen van Liberty Media in het water te vallen. Wij voorspellen dat dit slechts het begin is, want ook de invoering van een maximaal budget en een nieuwe generatie F1-auto's stuit op veel weerstand. Voordat het nieuwe F1-reglement en het Concorde Agreement (waarin de financiële afspraken staan) gereed zijn, staan we waarschijnlijk aan de vooravond van het seizoen 2021. Grote vraag is en blijft dan ook: Hoe ziet de F1 er in 2021 werkelijk uit?