Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun

F1-stand

  • 1 HAM 162
  • 2 BOT 133
  • 3 VET 100
VT1 vr 21 jun 11:00 12:30
VT2 vr 21 jun 15:00 16:30
VT3 za 22 jun 12:00 13:00
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Frankrijk
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1

'Black Jack', de ondergewaardeerde superheld van de Formule 1

Vandaag, 19 mei, is het precies vijf jaar geleden dat drievoudig Formule 1-wereldkampioen Jack Brabham op 88-jarige leeftijd zijn laatste adem uitblies. De Australische alleskunner was, ondanks dat hij vaak ten onrechte vergeten wordt, een van de absolute pioniers van de koningsklasse.

Als er over het verleden van de Formule 1 wordt gesproken, gaat het vaak over Colin Chapman, de legendarische Lotus-oprichter, of de onnavolgbare Enzo Ferrari. Ook Ken Tyrrell, Frank Williams en Bruce McLaren passeren veelal de revue. Jack Brabham heeft één ding gemeen met dat vijftal: hij richtte eveneens een succesvol Formule 1-team op. Echter, daarnaast won hij ook nog eens drie wereldtitels als rijder en was de Australiër een succesvol zakenman. RacingNews365 brengt samen met Jacks zoon, voormalig F1-coureur en 24 uur van Le Mans-winnaar David Brabham, een ode aan een vergeten held.

“Toen ik nog een kleine jongen was, snapte ik niet waar de mensen om ons heen zich zo druk over maakten”, vertelt de nu 53-jarige David Brabham. “Mijn vader was áltijd op televisie! Mensen wezen naar hem, er was altijd wat te doen rondom mijn vader. Vergelijk het met de aandacht die Max Verstappen tegenwoordig bij jullie in Nederland krijgt. Jack was een drievoudig wereldkampioen, maar toen hij stopte was ik vijf jaar oud. Ik had geen idee waarom iedereen hem zo belangrijk vond, maar het was duidelijk dat hij in het middelpunt van de belangstelling mocht staan.”

Jack Brabham drukt zijn stempel op het tweede decennium van de Formule 1, een tijd die in 1959 wordt ingeluid met een eerste wereldtitel. Na jaren van Italiaanse dominantie (Alfa Romeo, Ferrari) nemen de ‘knutselaars’ het over. Teams als BRM, Vanwall, Lotus en het Cooper waarvoor Brabham rijdt, bouwen hun eigen F1-wagens, die steeds sneller en geavanceerder worden dan de logge mobielen waarmee in de beginjaren is gereden. Brabham sleutelt eigenhandig mee aan de wagen waarmee hij in ’59 kampioen wordt. Dat kampioenschap verovert hij trouwens door zijn bolide over de eindstreep te duwen – inderdaad, lopend achter de auto.

Een jaar later zet hij de concurrentie in hun hemd door wederom naar de wereldtitel te stuiven. De Australiër is dusdanig briljant in het afstellen van zijn wagen, dat hij vaker wél dan niet wint. Omdat Cooper in 1961 met een minder competitieve wagen aan de start verschijnt – de nieuwe motor is bepaald geen wonder – besluit Brabham maar deel te nemen aan de Indy 500 (waar hebben we dat vaker gehoord?). Succes blijft ondanks een prima optreden achterwege, maar Brabham besluit mede daardoor om een compleet eigen team op te richten.

“In het verleden vond ik het weleens vervelend dat ik altijd als zoon van Jack Brabham werd gezien, ik wilde gewoon David zijn. Soms werd ik er wel moe van, ja. Pas toen ik zelf begon te racen – mijn vader was toen allang gestopt, we spreken de jaren ’80 – pas toen, besefte ik hoe bijzonder de prestaties van Jack waren. Zelfs vandaag de dag hoor ik nog weleens verhalen waarvan ik denk ‘ongelooflijk, hoe kreeg hij dat voor elkaar?’. Jack was een absolute doordouwer, hij kon zich altijd uit lastige situaties banen.”

Brabham senior heeft het zwaar in de beginjaren ’60, onder het 1.5 liter-motorreglement. Pas als de krachtbronnen weer groter mogen worden, slaat de Australiër toen. In 1966 – hij heeft de handdoek bijna in de ring geworpen, maar kent geen opgeven – staat Brabham voor het vijfde achtereenvolgende seizoen aan de start in een F1-wagen die zijn achternaam draagt en bovendien door hemzelf is gebouwd.

Dat de 3-literformule Brabham wel ligt wordt meteen duidelijk in 1966, als hij in de Brabham-Repco de Grand Prix van Frankrijk wint. Desondanks zijn er criticasters: de dan tweevoudig wereldkampioen is al veertig jaar oud en menigeen beweert dat Black Jack, zo genoemd omdat hij altijd een bijzonder door stof besmeurd gezicht had na het racen, zijn helm beter aan de wilgen kan hangen. De Australiër zet op Zandvoort de aanwezige media een hak door met fopbaard en wandelstok op de paddock rond te wandelen. Later dat weekend schrijft hij de race op zijn naam. Take that, folks.

“Vergeet niet dat mijn vader naast coureur, teambaas en ontwerper ook handelaar was. In de periode 1962-1970 heeft Brabham Racing Cars denk ik wel vijfhonderd racewagens geproduceerd, voor allerlei klassen. Jack was een pionier in de Formule 1 doordat hij een race won in een eigenbouw, een wereldtitel zelfs – maar daarnaast deed hij nog zó veel meer. Dat wordt door veel mensen onderschat”, meent David Brabham. “Het niveau waarop hij presteerde was onwerkelijk. Ga dan eens na dat hij in 1967 én 1970 net tekort kwam op de wereldtitel. Hij had er dus wel vier of vijf kunnen hebben!”

Brabham besluit de autosport eind-1970 vaarwel te zeggen, om met zijn gezin terug te keren naar Australië – al die tijd hebben de Brabhams namelijk in Groot-Brittannië gewoond. De door ‘Black Jack’ opgerichte renstal komt even later in handen van zakenman Bernie Ecclestone, die met Nelson Piquet achter het stuur en Gordon Murray aan de ontwerptafel hoogtijdagen viert in de beginjaren ’80 (twee rijderstitels). De stal raakt nadat Ecclestone deze verkoopt in verval, Brabham senior kan het volgens zijn zoon niet meer aanzien.

Dat de appel meestal niet ver van de boom valt bewijzen Jacks zoons: zowel David als Gary Brabham reikt tot de Formule 1, al kunnen beide Australiërs resultaattechnisch niet zo’n indruk achterlaten als hun legendarische vader – een Formule 1-pionier.


Jack Brabham, 1926 – 2014

0 reacties