vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr

F1-stand

  • 1 HAM 68
  • 2 BOT 62
  • 3 VER 39
VT1 vr 26 apr 11:00 12:30
VT2 vr 26 apr 15:00 16:30
VT3 za 27 apr 12:00 13:00
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Brawn: "Bijtanken tijdens pitstops leverde extra spanning op"

Het komende Formule 1-seizoen wordt de tiende opeenvolgende waarin bijtanken verboden is. Gedurende een periode in de jaren '80 werd hiermee geëxperimenteerd, waarop het tussen 1994 en 2009 gemeengoed werd in de koningsklasse van de autosport. De gevaren die het bijtanken met zich meebrengt, gecombineerd met het uitvinden van nieuwe uitdagingen, deden de F1-bazen tien jaar geleden besluiten het te verbieden.

Tien jaar na deze beslissing twijfelt de eindverantwoordelijke van de sport, Ross Brawn, die door Liberty Media twee jaar geleden op die plaats is geïnstalleerd, openlijk aan dat besluit. De 64-jarige Brit meent dat er juist een extra beleving in de wedstrijd kwam vanwege de strategische keuzes die de teams konden maken. Reden ze lang door met veel brandstof, of opteerden ze juist voor meerdere pitstops en een laag totaalgewicht?

"Het was destijds haast een potje schaken", blikt Brawn terug op de jaren 1994-2009, bij de officiële Formule 1-podcast Beyond The Grid. "Af en toe hoefde je zelfs niet eens de meest briljante strategie te hebben, maar hing het allemaal af van het vermogen om op de juiste manier te reageren. Het gebeurde ook weleens dat de coureur in kwestie nadien met de handen in het haar stond vanwege een tactische beslissing - wat was er in vredesnaam besloten? Dat was een zeer uitdagende factor in het racen, die tegenwoordig enigszins is afgevlakt."

"De Formule 1-wagens zijn heden ten dage gedurende de race allemaal ongeveer even zwaar, omdat er niet meer mag worden bijgetankt", analyseert Brawn. "Vroeger kon het behoorlijk in jouw voordeel uitwerken als jouw wagen lichter was dan die van een andere rijder, maar tegenwoordig liggen de gewichten allemaal nagenoeg gelijk. Het enige wat nu nog een verschil maakt is de staat waarin de banden verkeren."

Het eerste team dat begon met bijtanken was Brabham. De stal, die destijds gerund werd door niemand minder dan Bernie Ecclestone, probeerde haar achterstand op de rivalen goed te maken door een strategisch spel te spelen. Het bleek een dusdanig goed plan, dat uiteindelijk alle teams het idee van Brabham overnamen.

RN365 Special
De rivaliteit tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel

Vettel en Hamilton zijn al meer dan tien jaar de absolute favorieten in de Formule 1. We duiken in hun opvallende relatie als rivalen.

Lees meer