Tien jaar na deze beslissing twijfelt de eindverantwoordelijke van de sport, Ross Brawn, die door Liberty Media twee jaar geleden op die plaats is geïnstalleerd, openlijk aan dat besluit. De 64-jarige Brit meent dat er juist een extra beleving in de wedstrijd kwam vanwege de strategische keuzes die de teams konden maken. Reden ze lang door met veel brandstof, of opteerden ze juist voor meerdere pitstops en een laag totaalgewicht?
"Het was destijds haast een potje schaken", blikt Brawn terug op de jaren 1994-2009, bij de officiële Formule 1-podcast Beyond The Grid . "Af en toe hoefde je zelfs niet eens de meest briljante strategie te hebben, maar hing het allemaal af van het vermogen om op de juiste manier te reageren. Het gebeurde ook weleens dat de coureur in kwestie nadien met de handen in het haar stond vanwege een tactische beslissing - wat was er in vredesnaam besloten? Dat was een zeer uitdagende factor in het racen, die tegenwoordig enigszins is afgevlakt." "De Formule 1-wagens zijn heden ten dage gedurende de race allemaal ongeveer even zwaar, omdat er niet meer mag worden bijgetankt", analyseert Brawn. "Vroeger kon het behoorlijk in jouw voordeel uitwerken als jouw wagen lichter was dan die van een andere rijder, maar tegenwoordig liggen de gewichten allemaal nagenoeg gelijk. Het enige wat nu nog een verschil maakt is de staat waarin de banden verkeren." Het eerste team dat begon met bijtanken was Brabham. De stal, die destijds gerund werd door niemand minder dan Bernie Ecclestone, probeerde haar achterstand op de rivalen goed te maken door een strategisch spel te spelen. Het bleek een dusdanig goed plan, dat uiteindelijk alle teams het idee van Brabham overnamen.
Meest gelezen