Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
F1-nieuws

Column: Inhaalverbod in de Formule 1?

Het Formule 1-seizoen 2018 is één race onderweg en een storm van kritiek barstte los na afloop van de GP van Australië. Het was ruk, het was een optocht en zelfs Verstappen zou als kijker de TV hebben uitgezet. De algehele tendens van alle kritiek was dat de F1 moet veranderen. Het liefste zo snel mogelijk.

Paniek! Vijf inhaalacties tijdens een race, een spinnende Nederlander en coureurs die veel sneller zijn dan hun voorganger maar niet eens in de buurt komen van een geslaagde inhaalactie. Nee, het was niet het spektakelstuk waarop velen hadden gehoopt. Het was zelfs zo matig dat gesuggereerd werd dat Albert Park niet meer thuishoorde in de F1, of dat de baan gigantisch op de schop moet.

Allemaal leuk en aardig, maar in het verleden hebben we wel boeiende en onvoorspelbare races gezien op Albert Park. Ja, het is er lastig inhalen, maar in 2016 werd er nog ruim 25 keer ingehaald en in de jaren 90 en de 00's zagen we er mooie gevechten. Zelfs in tijden dat er geen DRS was en dat de rondetijden misschien wel vijf tot acht seconden per ronde langzamer waren. Het waren wel de tijden waarin er nog echt geracet werd. Topteams maakten fouten, coureurs gingen in de fout, techniek haperde, teams hadden diverse pitstopstrategieën en coureurs zaten ook klem achter hun voorgangers. Destijds hoorde je daar niemand over klagen, want het hoorde bij de sport. Gevechten duurden rondenlang en het was wachten op die ene actie waarbij je opveerde van de bank. Soms kwam die en soms ook niet.

De mate waarin fans nu afgeven op de Formule 1 en op het circuit van Albert Park is niet realistisch. Wel moet de F1 in de spiegel kijken, want de auto's die in 2017 geïntroduceerd werden zijn totaal niet geschikt. Bredere auto's, met bredere banden, met grote vleugels en aanzienlijk meer downforce. Hoe kom je op het idee? Doel was om de snelste auto's ooit te krijgen, maar welke fan vindt de rondetijd interessant? Het gaat om de actie op de baan. Om close racing, om passie en strijd. Dat er minder ingehaald wordt dan in de periode voor 2017 ligt niet aan de coureurs of aan de circuits, maar aan de auto's.

Toen de fans in de 00's klaagden dat er te weinig actie was werden er kunstgrepen ingevoerd. DRS werd geïntroduceerd om inhalen te bevorderen. Ja, het bracht meer inhaalacties op de baan, maar zijn het inhaalacties? Op een knopje drukken, een vleugeltje dat openklapt om vervolgens met 20 tot 30 kilometer snelheidsverschil iemand voorbij te razen heeft niets met racen of inhalen te maken.

Het 'inhaalverbod' in de Formule 1 anno 2018 kan zelfs niet meer ondervangen worden door kunstgrepen zoals DRS. De auto's hebben teveel downforce en drag (verstoorde lucht achter de auto), waardoor close racing onmogelijk is. De kunstgreep om een derde DRS-zone te introduceren is het zoveelste bewijs dat de Formule 1 op het verkeerde spoor zit. Maar toch, er moet en zal ingehaald worden, dus kan de FIA besluiten om langere DRS-zones te introduceren of een derde DRS-zone toe te voegen.

Wordt het daar echt leuker door? Zien we er betere acties mee op de baan? Nee, we zien alleen meer coureurs de concurrent voorbij vliegen, terwijl die kansloos is. Maar het aantal inhaalacties zal koste wat het kost omhoog gaan. Alles voor de statistieken, want daar geilen de FIA en Liberty Media op.

Wij zien liever dat men terug gaat naar de tekentafel, maar dat zit er waarschijnlijk niet in voor 2021. Maak de onderkant van de auto eenvoudiger en hanteer kleinere vleugels. Ga terug naar de oude bandenafmetingen. Verlaag zo de hoeveelheid downforce en grip, waarbij de rondetijd omhoog zal gaan, maar de hoeveelheid actie en close racing ook. Maak auto's minder complex en de show zal geweldig zijn, zo laat bijvoorbeeld de Formule 2 zien.

Inhalen in Formule-auto's is niet zo moeilijk, maar de F1 maakt het zichzelf nagenoeg onmogelijk door te kiezen voor de moeilijke weg, met de meest onlogische keuzes. In één Indycar-race op een regulier circuit waren meer dan 350 positiewisselingen te zien, zonder dat er DRS voor nodig is. In één jaar Formule 1 staat de teller op een slordige 450 inhaalacties in 20 races, waarvan meer dan de helft met DRS! Nu kan je beide klassen niet 1-op-1 vergelijken met elkaar, maar het geeft wel direct weer dat de F1 al jaren de verkeerde afslag nam en blijft nemen.

Pas als het ontwerp van de auto's drastisch veranderd zal het 'inhaalverbod' in de Formule 1 opgeheven worden. Tot die tijd zullen we kunstgrepen als DRS nodig hebben om actie op de baan te krijgen. Tot die tijd blijven fans klagen over een gebrek aan inhaalacties en afgeven op circuits.

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull