Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 LEC + 2.724
  • 3 BOT + 18.960
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 BOT + 24.928
  • 3 LEC + 30.117
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Duitsland
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Column: Michael Schumacher de enige Duitser die de Formule 1 echt liet leven

1 mei 1994: de dag van de GP op Imola, de dag waarop de Formule 1 haar race God verloor, maar ook de dag waarop de nieuwe leider opstond.

De jonge Duitser Michael Schumacher was tot zijn F1-carrière voor velen een onbekend. Met wat cash van manager Weber en een goed verzonnen verhaal over zijn ervaring op het circuit van Spa-Francorchamps maakte 'Der Michael' zijn debuut bij Jordan in 1991. Dat deed hij zo indrukwekkend dat Flavio Briatore hem direct vastlegde bij Benetton. Het jonge talent kreeg het al snel aan de stok met Ayrton Senna. De Braziliaan was de absolute ster van de Formule 1, de smaakmaker, de man met een mening.

In de jaren die volgden ontwikkelde Schumacher zich van een talent tot een echte topper. Meermaals vloog hij Senna in de haren en andersom. De sluwe Ayrton flikte de jonge Michael diverse malen een trucje en Michael op zijn beurt vergat tijdens diverse gevechten met de McLaren-coureur wel eens waar zijn rempunt lag. Spanning, sensatie, controverse: actie op en naast de baan.

Het seizoen 1994 stond voor een wisseling van de wacht. Na het noodlottige ongeval van Senna had de Formule 1 behoefte aan een nieuwe held. Nee, niet de pensionado Mansell die van stal werd gehaald of de oersaaie Hill. Ook de jonge coureurs als Coulthard en Verstappen waren niet geschikt voor deze rol. Eigenlijk was er maar een man die hem in kon vullen: Michael Schumacher. Geliefd in Duitsland en gehaat in Engeland. Tijdens zijn eerste seizoen als absolute wereldtopper reed hij briljant, maar stond hij ook centraal in alle controverse die er was: Benetton speelde vals met traction control en launch control, sloopte filters uit de tankinstallatie waardoor Jos Verstappen bijna in vlammen op ging etc. etc.

Schumacher op zijn beurt zocht ook de grenzen op. Zo passeerde hij Hill tijdens de opwarmronde van de GP van Groot-Brittannië en negeerde hij, op aandringen van het team, een stop 'n go penalty en later zelfs de zwarte vlag. Het leverde hem een schorsing van twee races op. Zijn seizoen sloot hij in stijl af: Hij ramde Hill in Australië van de baan en pakte zijn titel.

Na een dominant seizoen in de Benetton, waarin Hill en Schumacher elkaar weer in de haren vlogen, maakte de Duitse de overstap naar Ferrari. Vroeger was het team legendarisch, maar de auto's van begin jaren 90 waren geen partij voor teams als Williams, McLaren en Benetton. Wat Schumacher daar in 1996 doormaakte was hels, maar Michael gaf nooit op. Hij was als coureur een klasse apart en scoorde zelfs drie overwinningen! Zijn race in Spanje 1996 was legendarisch: drie, vier en soms zelfs vijf seconden per ronde was hij sneller dan wie dan ook!

Als je Schumacher zag rijden was het nooit saai in die periode. Of hij nu moest knokken met Hill, Villeneuve, Hakkinen, Coulthard of Schumacher: Hij deed het en hij ging er altijd voor. Zijn sterrenstatus nam almaar toe door legendarische races en acties. In de regen was er niemand die ook maar in de schaduw kon staan van de Duitser.

Ondanks dat de wereldtitel met Ferrari uitbleef tot en met 2000 was Schumacher bijzonder populair. Mensen vergaven hem en Ferrari het uitblijven van die gedroomde titel. 'Schumi' kon echt niet stuk in Duitsland. De tribunes zaten vol, de merchandise was niet aan te slepen en hij kwam zelfs weg met een commercial in de lelijkste FIAT ooit: de Multipla.

Na het succes van Schumacher volgden nog vijf wereldtitels voor Duitsland: Vier keer Vettel en een keer Rosberg. Ondanks hun successen wisten zij de populariteit van 'Schumi' nooit te benaderen. Waarom? In het geval van Rosberg is het eenvoudig. Een te nette jongen die volgens velen weinig ballen had. Bij Vettel ligt het anders. Het was nota bene Schumacher die de jonge Duitser begeleidde en als zijn opvolger beschouwde. Rondom Vettel is ook altijd van alles te doen en zijn snelheid is verbluffend, maar hij krijgt het Duitse volk niet op de banken.

Is Duitsland echt Formule 1 moe, of verlangt het teveel terug naar de grootsheid en de persoonlijkheid van Michael Schumacher? Ik ga voor het laatste. De Formule 1 beleefde in de periode van 'Schumi' haar hoogtijdagen. Het racen was puur, er was voldoende actie en sensatie: iedere race waren er crashes, de motoren brulden en de inhaalacties waren echt i.pv. met DRS. Met een rode Baron in een Ferrari was het vaak genieten, en als er even niets te genieten viel zorgde Schumacher voor voldoende controverse en bijbehorende gespreksstof. Iets waarin de nieuwe generatie met mannen als Vettel, Rosberg en Hamilton maar mondjes maat in slaagt. Tel daarbij het veranderde product F1 op en het is logisch dat Duitsland niet warm loopt voor de 'verbeterde' Formule 1.

Breaking Deze coureurs moeten vrezen voor hun Formule 1-stoeltje