Na slechts twee raceweekenden in 2025 lijkt Max Verstappen al een nieuwe teamgenoot te gaan krijgen. Liam Lawson zou nu al het veld moet ruimen en plaats moet maken voor Yuki Tsunoda. De hoop is dat Tsunoda het beter gaat doen dan Lawson, die in de eerste twee raceweekenden nog geen enkel punt heeft gescoord voor Red Bull.
Dat gaat allemaal snel, maar Tom Coronel juicht het alleen maar toe. In een interview met RacingNews365 herhaalt Coronel dat wat hem betreft Tsunoda dat stoeltje sowieso meer verdiende dan Lawson. "Het heeft alles te maken met de ervaring die Yuki al heeft. Yuki is nu toch al aan zijn vijfde Formule 1-seizoen bezig. Dan telt de ervaring wel, want dat zie je."
"Liam Lawson is nog niet helemaal één met de auto en nog niet helemaal één met alles wat er in de F1 gebeurt. Je moet de weekenden absorberen en 100 procent begrijpen. Ieder moment moet het perfect gaan. De teleurstelling was groot toen je zag dat hij veel slechter presteerde dan we hadden gedacht. Was hij slecht vorig jaar bij Racing Bulls? Nee, absoluut niet. Het is de vraag wat die auto doet. Dat Yuki er nu in komt te zitten, vind ik een logische beslissing."
Tsunoda is geen wondermiddel
Het is een opvallend snelle actie van Red Bull, aangezien het team eerder juist erg lang vasthield aan Sergio Perez. De Mexicaan reed in totaal vier seizoenen voor het team, ook al waren de laatste twee seizoenen bepaald niet goed. Lawson zit dan weer aan het andere uiterste van dat spectrum.
"Ja, maar dat kan je ook verwachten met dit soort resultaten", analyseert Coronel. "Want uiteindelijk moet je het met je resultaten laten zien. Het is gewoon echt te slecht. We zien gewoon dat Lawson echt aan het breken is. Dan heb je als leiding eigenlijk ook geen andere keus dan hem uit zijn lijden te verlossen. Moet je hem meer tijd geven? Nee, hij heeft al Formule 1-races gereden. Als het nou echt zijn eerste keer in de Formule 1 was, dan zeg ik: 'ja, je moet hem wat meer tijd geven'. Maar nee, dit gaat gewoon niet."
Tegelijkertijd waarschuwt Coronel wel dat Tsunoda niet per se het wondermiddel gaat zijn dat alle problemen oplost. "Denk nu niet dat Yuki in een keer veel harder gaat. Hij is wat meer voorbereid en heeft meer ervaring, dus het zal minder slecht gaan. Maar verwacht niet dat Yuki op twee tienden van Max zal zitten, op P5 ofzo."
"Maar met de ervaring die Yuki heeft, zou hij wel eens kunnen helpen om de Red Bull ook te verbeteren, want dat is wel wat je nodig hebt. Een onervaren rijder kan niet op de limiet rijden, die kan te weinig vertellen over die auto. En je moet natuurlijk ook niet vergeten dat de Racing Bulls-auto het best wel goed doet. Dan neemt Yuki ook weer wat informatie mee richting Red Bull. Dat is ook waardevol."
Ook interessant:
Max Verstappen en Red Bull beginnen aan een cruciale week. Er is een spoedvergadering ingelast om te bespreken hoe de kloof met McLaren gedicht kan worden. Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Rudy van Buren bespreken dat én de Grand Prix van China in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Raymond Warmerdam
Als Yuki inderdaad nu al het stoeltje overneemt is dat alleen om de Japanners te pleasen. Echter zie ik met Yuki niet zo snel verbeteringen aankomen. Denk eerder dat hij zijn racing bull zal moeten ontwennen en dat dat tijd en auto’s gaat kosten. De tijd zal het leren maar Liam doet weinig onder voor Yuki in de Racing bull.
Chicane
Ook Yuki gaat gewoon tekort komen. Denk dat zelfs de andere topteam coureurs de RB21 niet kunnen bedwingen.
AnnemiekW
Wat ik niet snap is dat ze Pérez 1,5jr laten aanmodderen voor dat er wat gebeurd. En dat Lawson al na 2 races aan de kant wordt gezet. Vind dat hij wel wat neer tijd zou moeten krijgen. Perez had 14jr ervaring in de F1, Lawson maar een paar races vorig jaar.
Dit bericht is aangepast op:
WickedGirl
Checo Perez laten aanmodderen...? Checo is de meest succesvolle coureur Redbull coureur naast Max Verstappen. 29 podiums en 5 overwinningen. Daarom heeft Checo van 2021 t/m 2024 naast Max gereden. Dat Redbull Racing met Pierre Wache een baggerwagen hebben ontwikkeld waar alleen Max mee uit de voeten kan is Checo niet aan te rekenen. Hij heeft het meerdere malen aangegeven in 2024..,maar met zijn feedback over de RB20 werd door Redbull niks gedaan. Nee ze dachten werkelijk bij Redbull dat het aan Checo lag en niet aan de RB20. Totdat Liam Lawson het in de RB21 nog slechter bleek te doen dan Checo Perez in de RB20. Twee keer uit de pitsstraat gestart en twee keer achter in het F1 veld geeindigd. Pas toen werden Horner en Marko wakker....en nu is er paniek.. Als Checo vorig jaar serieus was genomen had Redbull zich nu de walk of shame kunnen besparen. Nu hebben ze Liam Lawson zijn carriere om zeep geholpen en zich als Redbull Racing volkomen belachelijk gemaakt naar de buitenwereld!
MarvinJames
Zo kan je dat natuurlijk helemaal niet stellen. Perez heeft het vrij beroerd gedaan naast Verstappen. Vele jaren lang. Met een superieure wagen was Perez regelmatig naast het podium of zelfs P6 te vinden. Albon is de coureur die het beste heeft gepresteerd naast Verstappen. Hij kwam het dichtsbij Verstappen. Waarom Albon niet zoveel podiums en overwinningen heeft? Omdat Red Bull toen gewoon geen winnende auto had. Perez heeft met pijn en moeite P2 behaald in 2023, en eindigde geregeld buiten het podium terwijl Verstappen 30 seconde op de nummer 2 had. Dat geklaag dat de auto rondom Verstappen werd gebouwd snap ik niet. Verstappen rijdt per definitie 3 tienden of meer sneller dan Perez. Als Verstappen dan met een scherpere neus sneller kan rijden, dan ga je dat doen. Je doet dan alles om Verstappen nog sneller te krijgen. Dan ga je geen aanpassingen aan die auto doen die tegen hem werken. Dat lijkt me een vrij logisch principe.
Dit bericht is aangepast op:
Archer
Iedere auto die naar de wensen van een coureur wordt gebouwd is nadelig voor een team. Kijk naar de Jos Verstappen dagen toen hij naast Schumacher reed, zo top was dat niet met uitzondering van een paar mazzel momenten. Je kan ook stellen dat Max zich meer moet aanpassen. Waar ligt het belang? Het rijders kampioenschap of het team kampioenschap?
WickedGirl
@MarvinJames , Perez heeft het vrij beroerd gedaan? En Albon heeft het beter gedaan?🫣 Albon heeft slechts twee keer jn zij hele carrierre tot nu toe het podium bereikt. Bij Redbull 2x 3e geworden...alleen Gasly deed het nog slechter...die bereikte geen enkele keer het podium met een Redbull. Nogmaals Checo Perez is de meest succesvolle coureur geweest naast Max Verstappen. De statistieken liegen niet. Redbull heeft Checo Perez zijn contract afgekocht voor 15 miljoen euro. Want Liam Lawson was volgens Horner en Marko de coureur die het beter zou kunnen in de 2e Redbull... Liam Lawson was de toekomst....met de nadruk op was... De resultaten van Lawson hebben we gezien... Wist Checo met de onvoorspelbare RB20 nog regelmatig punten te pakken en 4 x het podium in 2024....komt Liam Lawson in zijn twee races niet verder dan een DNF en een 16e plaats met de RB21... Nu mag Yuki Tsunoda hef gaan proberen..... Lukt het hem ook niet....dan zou zo maar Checo Perez door Horner gebeld kunnen gaan worden.... Doet dit seizoen wat demoruns voor Redbull en kan ook zo instappen in de RB21...😏
Dit bericht is aangepast op:
MarvinJames
Volgens jou statistiekenlogica kan ik ook zeggen: "Sinds 2010 is de consumptie van avocado's in Nederland met duizenden procenten gestegen. In diezelfde periode is het aantal mensen met een burn-out explosief toegenomen. Dus: avocado’s veroorzaken burn-outs." Maar zo werkt dat natuurlijk niet. Logisch dat Albon maar twee keer het podium haalde, Verstappen won in dat jaar ook maar 2 races. Het podium bestond voornamelijk uit Verstappen, Bottas en Hamilton. Als je kijkt naar getallen die wél iets zeggen, namelijk het verschil in rondetijd tussen Verstappen en zijn teamgenoten, dan zat Albon simpelweg dichterbij Verstappen, dan dat Perez zat. De delta, het verschil tussen de rijders, is de enige nuttige data om ze te vergelijken. Niet overwinningen of podiumplaatsen, want dat zegt iets over de auto, niet over de coureurs onderling. Daarnaast, Perez is weg omdat hij het gewoon niet goed genoeg deed. Niet omdat Lawson sneller zou zijn, want dat weet je niet van te voren. Lawson leek, blijkbaar, op papier de beste kandidaat. Helaas voor Lawson en Red Bull blijkt dat in de praktijk anders. Perez heeft ook gefaald met deze auto, dus die gaat niet terugkomen.
Frnks
Als je een ander in de auto van Max zet dan is Red Bull een achterhoede team. Ik was destijds al voorstander om Yuki te promoten naar Red Bull en Liam te laten rijpen in de Racing Bull. De situatie is nu zo dat Max de boel nog wat kan managen maar ieder ander gaat ten onder in de RB21. Ook de RB20 was uiteindelijk niet best maar Max heeft nu ook meer moeite met dit hondehok. Dat Checo mocht blijven? Money money money.... Dat Yuki naar Red Bull gaat? Money money money.... Iemand moet hier beter van worden. Maar wie??? Heel benieuwd hoe deze soap gaat eindigen.
Dit bericht is aangepast op:
RoBoRacer
Inderdaad, de dollar regeert ook hier weer. Erg jammer allemaal, want gaat wel ten koste van onze sport / hobby.