De zege van Max Verstappen in Imola heeft Red Bull ongetwijfeld vertrouwen gegeven voor de rest van het seizoen. De langverwachte updates leken prima te werken en op circuits met veel snelle bochten kan Verstappen de McLarens uitdagen én aftroeven. Het verschil in de WK-stand bedraagt nog maar 22 punten tussen leider Oscar Piastri en Verstappen.
Toch werden de verwachtingen ook al snel getemperd, want het Formule 1-circus reisde af naar Monaco voor de achtste race van het seizoen. Vorig jaar ging het voor geen meter bij Red Bull, vooral omdat de RB20 totaal niet van kerbstones en hobbels hield. Verstappen wilde eerst maar eens zien hoe de nieuwe auto zou reageren op het krappe stratencircuit, zo liet hij van tevoren weten.
En stiekem ging dat tijdens de eerste vrije training best goed. Verstappen eindigde op de tweede plaats en gaf nog geen twee tienden toe op Charles Leclerc, die werkelijk waar niet te stoppen was op de vrijdag. De Monegask ging enorm tekeer in zijn Ferrari en noteerde tweemaal de snelste tijd. Dat Verstappen er direct goed bij stond en de McLarens voorbleef, gaf echter wel hoop voor de rest van het weekend.
Uit de data kwam wel het beeld van het hele seizoen naar voren. Red Bull is vrij sterk in de snellere gedeelten, maar legt het af tegen Ferrari en McLaren in de langzame bochten. Verstappen kon tijdens de eerste oefensessie echter veel compenseren zodra de snelheid omhoog ging. Zo was hij de snelste richting de eerste bocht en bij het uitkomen van de tunnel. En het verschil in de langzame bochten bleef redelijk beperkt.
Bekijk hieronder de data van de eerste vrije training. De tekst gaat daarna verder.
Twee gezichten
Een paar uur later leek er weinig meer over van de goede stemming. Verstappen vond geen snelheid in de tweede vrije training en moest het met de tiende plaats doen. Oké, Verstappen had ook veel last van verkeer, maar toch was het verschil veel te groot. Ferrari, McLaren en zelfs Racing Bulls troefden Red Bull ruim af. Een dag met twee gezichten, dus.
Het woordje 'leek' is echter wel cruciaal als het over de stemming gaat, want na afloop bleek dat Red Bull een verkeerde richting was opgegaan met de afstelling. Verstappen zei daar het volgende over: "Voor de tweede training hebben we wat aanpassingen doorgevoerd om te kijken hoe ver we de balans konden pushen. Ik denk dat we te veel hebben gepusht. Ik kon de bochten niet meer zo aanvallen zoals ik wilde. Ik verwacht niet dat we de snelste zijn, maar ik heb het vertrouwen dat we dichterbij kunnen staan dan nu. De Ferrari’s waren wel erg snel, ze hebben een stap gezet."
Dat verklaart de grote achterstand, terwijl er uit de data nóg een lichtpuntje naar voren komt. De meeste coureurs hadden niet de luxe om een significante longrun te rijden, maar Verstappen bleek in de slotfase wel in staat om een zeer sterke ronde neer te zetten. Zijn 1:13.9 was van het niveau van Leclerc, die overigens wel op de harde band reed. Natuurlijk is het maar één rondetijd, maar het laat zien dat er zeker snelheid in de Red Bull zit. Helmut Marko refereerde overigens ook al naar die ronde in zijn reactie.
De conclusie? Verstappen en Red Bull hebben genoeg aanknopingspunten om optimistisch te zijn. Meestal zet het team een grote stap van vrijdag op zaterdag en slagen de wijzigingen voor de afstelling. Als dat nu weer het geval is, kan Verstappen meedoen voor een goed resultaat. Normaal gesproken lijkt Ferrari sneller, maar met twee pitstops op zondag kan er veel chaos ontstaan. Daar kunnen Verstappen en Red Bull van profiteren. Ze hebben al eerder het verschil gemaakt qua strategie.
Bekijk hieronder de data van de longruns tijdens de tweede vrije training!
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Monaco, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!