De nieuwe technische reglementen hebben de afgelopen maanden zoals voorspeld voor genoeg opschudding gezorgd. Weliswaar zijn nog steeds de traditionele topteams de favorieten, we zagen wel enkele verrassingen. Zoals een winnend Ferrari, een worstelend Mercedes en een, misschien minder verrassend, ijzersterk Red Bull en een ijzersterke Max Verstappen.
Ondanks de voorsprong van de Nederlander is de strijd echter nog niet gestreden. De komende negen Grands Prix mogen we nog genoeg spektakel verwachten, niet alleen vooraan het veld. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten om de komende weken en maanden in de gaten te houden? We zetten ze op een rijtje.
Kan Ferrari het Verstappen en Red Bull nog lastig maken?
Tijdens de eerste seizoenshelft was het stuivertje wisselen tussen Red Bull en Ferrari. Vooral de eerste paar races gingen de overwinningen heen en weer, maar in de aanloop naar de zomerstop ging het soms van kwaad tot erger bij de Italianen, die fout op fout stapelden.
Daardoor is de voorsprong bij het uitkomen van de zomerstop 80 punten in het voordeel van Max Verstappen en bij de constructeurs bedraagt het verschil bijna 100 punten in het voordeel van Red Bull ten opzichte van de Scuderia. Kan Ferrari in negen races tijd nog wat klappen uitdelen en het seizoen nog spannend maken?
Het lijkt een zeer lastig verhaal te gaan worden voor de Italianen, die hun problemen van de eerste seizoenshelft op zullen moeten lossen en in het proces moeten hopen op wat pech voor Verstappen en consorten. Dat Mercedes mogelijk ook meestrijdt vooraan, zorgt aan de ene kant voor mogelijkheden, maar tegelijkertijd ook voor extra obstakels voor Leclerc en zijn team.
Anderen bekeken ook:
Nieuwe regels in de strijd tegen porpoising
Je kan het bijna niet gemist hebben, maar de F1-bolides, sommige althans, hebben dit jaar last van bijwerkingen. Porpoising, oftewel het op hoge snelheid op en neer veren van de wagen, kwam in het voorjaar veelvuldig voor bij vele verschillende F1-teams.
Bij het ingaan van de tweede seizoenshelft moet dit als het goed is voorbij zijn, want de FIA is met regeltjes gekomen die teams verbieden om boven een bepaalde 'stuitergrens' uit te komen. Als de gezondheid van een coureur volgens de autosportbond in gevaar komt omdat een F1-boilde te veel stuitert, dan kan deze tijdens een raceweekend uit competitie worden genomen.
Verder worden sommige teams ervan verdacht dat ze met de flexibiliteit van hun vloer(plank) in een grijs gebied opereerden. Ook op dat vlak zijn wat regelverduidelijkingen doorgevoerd, die ervoor moeten zorgen dat de teams eerlijker omgaan met de reglementen.
De vraag is hoeveel effect dit gaat hebben. Teams als Red Bull en Ferrari, die er vooral door Mercedes van werden verdacht niet te hebben gehandeld in 'de geest van de reglementen', zouden er misschien wat tijd door kunnen verliezen, maar zelf zeggen ze dat het geen enkel effect zal hebben op hun competitiviteit in de tweede seizoenshelft.
In 2023 zullen er eveneens nieuwe regels komen. De teams moeten onder meer wijzigingen doorvoeren aan de vloer en de diffuser, wat misschien effect kan hebben op de ontwikkeling van de huidige wagens. Er moet namelijk tijd en geld worden gespendeerd aan die wijzigingen.
De comeback van Mercedes
In het verlengde daarvan kunnen we een mogelijke comeback van Mercedes bespreken. De Silver Arrows begonnen erbarmelijk aan het Formule 1-seizoen, aangezien zij enorm veel last hadden van porpoising. Inmiddels lijken die problemen zo goed als verholpen te zijn en langzaam maar zeker hebben ze het gat naar de top twee teams kleiner gemaakt.
Helemaal dicht is het gat nog niet, maar de poleposition van George Russell in Hongarije en de reeks aan Mercedes-podiumplaatsen tijdens de afgelopen Grands Prix spreken boekdelen. Kan Mercedes er in de tweede seizoenshelft dat laatste schepje bovenop doen dat ze nodig hebben om tijdens de GPs te strijden om de zege?
Zo ja, dan kunnen Lewis Hamilton en George Russell mogelijk nog een rol gaan spelen in de titelstrijd. Het betekent dat ze punten af kunnen pakken van zowel Red Bull als Ferrari, dus zowel Verstappen in het zadel kunnen helpen of juist Leclerc een dienst kunnen bewijzen door de Red Bull-coureur te snel af te zijn.
Of dat gaat lukken is echter nog maar de vraag. Tijdens de laatste GP voor de zomerstop zagen we dat Ferrari eerder het slachtoffer is van de wederopstanding van Mercedes dan Red Bull, want Verstappen reed onbedreigd naar een knappe overwinning in Hongarije.
Wie redt zijn F1-carrière?
In principe zijn er nog drie Formule 1-stoeltjes te verdelen voor het seizoen 2023. Bij Alpine, Haas en Williams is er namelijk nog van alles mogelijk. Bij Alpine had het niet zo hoeven zijn, maar door een bijzondere gang van zaken wisten de Fransen het voor elkaar te krijgen om in het tijdsbestek van enkele dagen zowel topcoureur Fernando Alonso als toptalent Oscar Piastri kwijt te raken.De logische keuze voor Alpine zou zijn om Daniel Ricciardo, die op wonderbaarlijke wijze zijn McLaren-stoeltje kwijt lijkt te raken, terug te halen naar het team. Het is echter nog maar de vraag of het team de Australiër terug wil, nadat hij twee jaar geleden besloot over te stappen naar concurrent McLaren.
Bij Haas is Mick Schumacher nog steeds niet zeker van zijn zitje. Zij naam is een enorme boost voor F1 en het Haas-team, maar het gaat om meer dan de naam alleen. Nadat hij vroeg in het seizoen tweemaal zijn F1-bolide afschreef, wist hij in Canada eindelijk een nieuwe stap te zetten. Hij was op weg naar punten toen hij uitviel vanwege motorproblemen. Later scoorde hij wel nog twee maal WK-punten.
Net als Ricciardo heeft Schumacher weinig andere opties. Hij zal teamgenoot Kevin Magnussen regelmatig moeten verslaan en meer punten moeten scoren als hij zijn zitje wil behouden. Namen als Antonio Giovinazzi, die twee keer zijn opwachting mag gaan maken in een vrije training, zingen al rond in de paddock.
Bij Williams is de toekomst van Nicholas Latifi nog steeds een vraagteken. Alexander Albon kreeg al een gloednieuw contract, maar Nicholas Latifi heeft het lastig naast de Brit. Als enige F1-coureur scoorde hij dit seizoen nog geen punt. Maar wie kan hem vervangen? Nyck de Vries, Ricciardo, Schumacher, F2-coureur en Williams-junior Logan Sergeant? De toekomst zal het uitwijzen.
Razendspannend middenveld
Niet alleen vooraan het veld mogen we nog wat vuurwerk verwachten, want achter de toppers is het ook nog heel spannend. Alhoewel de teams uit het middenveld het gat naar de topteams nog steeds niet hebben weten te dichten, zijn de gevechten om de plekken achter de top drie teams soms nog spannender dan die vooraan.Alpine en McLaren lijken verwikkeld te zijn in de strijd om de vierde plaats. Alpine heeft 99 punten, McLaren 95. Bij McLaren is het Lando Norris die momenteel al het harde werk verricht, met 76 punten in totaal, terwijl men bij de Franse renstal terug kan vallen op beide coureurs.
Alfa Romeo leek vroeg in het seizoen ook een gooi te kunnen gaan doen naar de vierde of vijfde plek in de titelstrijd, maar inmiddels zijn ze wat verder weggezakt en zwemmen ze op P6 tussen de rest in. De strijd om P7 gaat, zo lijkt het, tussen Haas, AlphaTauri en Aston Martin, terwijl Williams helaas zielsalleen onderaan het klassement bungelt.
Al met al genoeg om naar uit te kijken tijdens de tweede helft van het Formule 1-seizoen. Wie overwint er uiteindelijk? Max Verstappen, of gaan we toch nog een bizar slot tegemoet? Over drie maanden weten we het zeker, want op 20 november komt het F1-seizoen al ten einde.
Formule 1 stand 2022
Pos. | Coureur | Team | Punten |
---|---|---|---|
1 |
![]() |
Red Bull Racing | 454 |
2 |
![]() |
Scuderia Ferrari | 308 |
3 |
![]() |
Red Bull Racing | 305 |
4 |
![]() |
Mercedes AMG F1 | 275 |
5 |
![]() |
Scuderia Ferrari | 246 |
6 |
![]() |
Mercedes AMG F1 | 240 |
7 |
![]() |
McLaren Racing | 122 |
8 |
![]() |
Alpine F1 | 92 |
9 |
![]() |
Alpine F1 | 81 |
10 |
![]() |
Alfa Romeo Racing | 49 |
11 |
![]() |
McLaren Racing | 37 |
12 |
![]() |
Aston Martin F1 Team | 37 |
13 |
![]() |
Haas F1 | 25 |
14 |
![]() |
Scuderia Alpha Tauri | 23 |
15 |
![]() |
Aston Martin F1 Team | 18 |
16 |
![]() |
Haas F1 | 12 |
17 |
![]() |
Scuderia Alpha Tauri | 12 |
18 |
![]() |
Alfa Romeo Racing | 6 |
19 |
![]() |
Williams Racing | 4 |
20 |
![]() |
Williams Racing | 2 |
21 |
![]() |
Williams Racing | 2 |
22 |
![]() |
Aston Martin F1 Team | 0 |
Pos. | Team | Coureurs | Punten |
---|---|---|---|
1 |
![]() |
Verstappen & Pérez | 759 |
2 |
![]() |
Sainz & Leclerc | 554 |
3 |
![]() |
Hamilton & Russell | 515 |
4 |
![]() |
Alonso & Ocon | 173 |
5 |
![]() |
Norris & Ricciardo | 159 |
6 |
![]() |
Bottas & Zhou | 55 |
7 |
![]() |
Stroll & Vettel | 55 |
8 |
![]() |
Schumacher & Magnussen | 37 |
9 |
![]() |
Gasly & Tsunoda | 35 |
10 |
![]() |
Albon & Latifi | 8 |
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP België 2022 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!