Het was Bernie Ecclestone een doorn in het oog dat sommige F1-seizoenen met nog vier of vijf races te gaan beslist waren. Toen dit in 2011 en 2013 ook het geval was, Sebastian Vettel domineerde deze jaren, vond de Brit het welletjes. Het moest en zou veranderen! 'Gods' wil was ook in de Formule 1 wet, want Ecclestone kwam met een 'prachtig' idee op de proppen. Als je maar genoeg punten verdeelt onder de coureurs en teams in de slotrace, dan blijft het seizoen vast langer spannend!
In navolging op het hersenspinsel van Bernie werd in 2014 besloten om dubbele punten uit te keren tijdens de laatste F1-race van het seizoen. De Grand Prix van Abu Dhabi ging de boeken in als de race waarin de winnaar liefst 50 punten bij kon schrijven. Spannend was het zeker, want Lewis Hamilton reisde met een voorsprong van zeventien punten af naar Abu Dhabi. Zou het dan toch nog gebeuren dat Nico Rosberg de titel pakte? Daarvoor moest hij winnen en mocht Hamilton maximaal derde worden. Na technische problemen voor de Duitser was de titelrace definitief beklonken en tot verschuivingen in het WK leidde de regel niet. Vanuit de gehele F1-wereld was felle kritiek op de nieuwe regel van Ecclestone. Want, stel nu dat je het hele jaar, twintig races lang, de leider in het WK was en dan door die rare regel de titel kwijt zou raken? En waarom was die laatste race meer waard dan bijvoorbeeld de eerste race in Australië? De nieuwe regel verdween na afloop van het seizoen 2014 de prullenbak in, net als veel andere ideeën van Ecclestone. Eens in de zoveel tijd lukte het de bejaarde Brit toch om zijn idiote plannen er doorheen te drukken. De puntentelling is een voorbeeld, samen met het geflopte kwalificatieformat, dat daadwerkelijk tot uitvoering kwam. Gelukkig werden ideeën om de baan onder water te zetten middels sprinklerinstallaties en 'short cuts' op de baan om inhalen mogelijk te maken vroegtijdig afgeschoten.
Meest gelezen