Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De meest verrassende momenten van dit Formule 1-seizoen

Elf races lang hebben we met zijn allen op het puntje van onze stoel gezeten. Het is nu al een memorabel seizoen, om uiteenlopende redenen. We zetten de meest verrassende momenten op een rijtje.

Elf races, vier verschillende winnaars, tien verschillende podiumklanten. Wat een heerlijke eerste seizoenshelft hebben we achter de rug. Het goede nieuws: na de zomerstop zijn er nóg twaalf races! Dat belooft nog heel veel goeds voor de komende maanden, zeker als die races ook allemaal vol met verrassingen zitten zoals we de afgelopen elf races hebben gezien. We bespreken de grootste verrassingen van het jaar tot nu toe.

Een waar titelgevecht!

Vele sceptici, inclusief ondergetekende, dachten dat het weer een seizoen zou worden waarin Mercedes in de vorm van Lewis Hamilton met de titel weg zou gaan lopen. Niets was minder waar. Al tijdens de testweken leek het duidelijk te worden dat Red Bull wel degelijk een kans zou hebben in 2021. Gedurende het eerste Grand Prix-weekend werden die vermoedens bevestigd toen Max Verstappen met ruim verschil de poleposition pakte. In de race was het echter toch weer Hamilton dat er met de zege vandoor ging, maar de toon was gezet. Tien races later is het nog steeds ongelooflijk spannend.

Een vliegende start van Yuki

De rookies gingen het zo zwaar hebben toch dit jaar? Yuki niet hoor. Tenminste, dat dacht men na afloop van de eerste race in Bahrein, want de Japanner vloog over het circuit naar zijn eerste puntenfinish ooit. De races daarna ging het echter bergafwaarts en maakte hij een groot aantal fouten. Momenteel strijdt hij voor het behoud van zijn 2022-stoeltje bij AlphaTauri.

Blunderende Hamilton

Tijdens de tweede Grand Prix van het seizoen bezweek Lewis Hamilton al even onder de druk toen hij op Imola van de baan schoof. De Brit was in de achtervolging op Max Verstappen op een opdrogende baan toen hij bij het inhalen van een achterloper van het asfalt gleed en in de grindbak terecht kwam. Het duurde even totdat hij weer terug de baan op kon komen en hij liep een ronde achterstand op. Door een rode vlag verdween deze achterstand echter weer gedeeltelijk als sneeuw voor de zon en kon hij achter Verstappen alsnog tweede worden.

Russell crasht met Bottas

Bottas kende diezelfde race een enorme baaldag, dat hele weekend overigens, en streed met George Russell om de tiende positie. De Brit, op jacht naar zijn eerste Williams-punten en natuurlijk dat zitje van Bottas, ging de fout in, verloor de controle over zijn bolide en vloog samen met de Fin van de baan. Daarmee scoorde hij geen punten bij Toto Wolff, maar wat ook opviel was dat Bottas in zijn Mercedes-bolide moest strijden om de tiende plaats met de Williams van Russell.

De elleboogjes van Verstappen

Misschien was dit niet verrassend, maar Max Verstappen liet Lewis Hamilton duidelijk weten dat hij meestreed om de wereldtitel. Op Imola en in Spanje veroverde hij de leidende positie van de Mercedes-coureur in de eerste bocht door zich breed te maken. Het was heerlijke tv, maar later in het jaar zou Hamilton besluiten om hetzelfde te doen en dat liep minder goed af.

De baalweekenden van Mercedes

In Monaco kende Mercedes een waardeloos weekend. Weliswaar deed Bottas enigszins van voren mee, maar Lewis Hamilton was nergens te bekennen. Hij kwalificeerde als zevende en finishte op diezelfde positie, terwijl hij door enkele coureurs was ingehaald. In de race viel Bottas bovendien uit. Twee weken later ging het in Azerbeidzjan niet veel beter. Dit keer was het Hamilton die wel mee kon strijden om de voorste plekken, maar Bottas reed nog geen deuk in een pakje boter. Hij eindigde zelfs achter de Alfa Romeo-coureurs. Hamilton had de zege na de klapband van Verstappen overigens voor het oprapen, maar door een blunder kon hij daar niet van profiteren. Hij zette per ongeluk een knop om bij de herstart waardoor hij zich verremde en rechtdoor vloog.

De klapband van Verstappen

Herinner je die nog? "Nee, nee, nee, neeeeeeeeeeee", riep Olav Mol nog toen Verstappen op het lange rechte stuk in Azerbeidzjan met 300+ kilometer per uur plots de muur in klapte. De Pirelli-band van de Nederlander gaf het op terwijl hij soeverein aan de leiding ging in de straten van Bakoe. Nul punten was het gevolg en een hele soapserie met vingergewijs waaruit uiteindelijk nieuwe achterbanden voortvloeiden, die vanaf de Britse Grand Prix in gebruik zijn genomen.

Het podium van Vettel

Nee, die bokaal van de Hongaarse Grand Prix heeft hij in moeten leveren, maar de trofee uit Azerbeidzjan zal nog steeds pronken in de lobby in de fabriek van Aston Martin. In Bakoe schitterde Vettel met een alternatieve strategie en een aantal heerlijke inhaalacties. Daardoor kon hij na een stroeve seizoensstart alle critici de mond snoeren. De oude Vettel is weer een beetje terug en we mogen hem zeker nog niet afschrijven.

Een spannende GP van Frankrijk

Wie had dat na de saaie vorige edities verwacht, dat de Grand Prix van Frankrijk een spektakelstuk zou gaan worden? (Wij!). Verschillende tactieken, twee teams die met beide coureurs tegen elkaar strijden en een winnende inhaalactie in het absolute slot van de race. De race op Le Castellet had alle ingrediënten van een klassieker en dat op een circuit dat iedereen door de jaren heen heeft verfoeid vanwege haar saaie races.

Norris strijdt met Red Bull en Mercedes

In Imola liet Lando Norris al van zich horen toen hij de tweede tijd reed in de kwalificatie, maar deze van hem werd afgepakt. In Oostenrijk werd er niets van hem afgepakt. Hij kwalificeerde als een dolle en pakte de tweede startplaats. In de race wist hij Hamilton vervolgens lang achter hem te houden en Bottas van zich af te houden. Een straf deed hem uiteindelijk de das om in het gevecht met de Fin, maar een podiumplaats werd het door een beschadigde Mercedes-bolide wel.

Een dominante Verstappen

In Oostenrijk stond er werkelijk waar geen maat op de Nederlander, die tot twee keer toe soeverein naar de zege reed. Met een voorsprong van ruim een halve minuut won hij de Grand Prix van Stiermarken, terwijl hij een week later op hetzelfde circuit met 18 seconden voorsprong en een pitstopstop meer de zege pakte tijdens de GP van Oostenrijk. Wat een dominante vertoning. Het waren echter wel zijn laatste zeges van het seizoen tot nu toe.

Russell in Q3

Tot twee keer toe zelfs! En daar was geen regen of iets geks voor nodig. Nee, hij deed het helemaal op eigen kracht. In zijn Williams-bolide vloog hij over de Red Bull Ring en zijn eigen Silverstone om zo in Q3 te belanden. Met punten werd hij die races helaas niet beloond, maar iets later in het seizoen zou hij uiteindelijk toch nog met tranen in de ogen zijn eerste punten voor Williams kunnen vieren.

Dé crash

Na twee dominante zeges van Verstappen was Mercedes op Silverstone weer terug. Hamilton pakte de pole, zijn Red Bull-rivaal de eerste sprintrace ooit. Op zondag werd de race in de openingsronde beslist in het voordeel van Hamilton, toen hij alles in de strijd gooide om Verstappen te verslaan. Op weg naar Copse dook hij aan de binnenkant en tikte hij de Nederlander, die niet toegaf, van de baan. Een harde crash van Verstappen was het gevolg, terwijl Hamilton uiteindelijk de race ondanks een straf van tien seconden won. Het was het begin, of ja, beter gezegd een nieuw hoofdstuk in de strijd tussen Red Bull en Mercedes. Naast de baan ging het flink los en dat zal de komende maanden ongetwijfeld zo doorgaan. Bandenspanning, flexibele voor- en achtervleugels, motoren en ga zo maar door. De FIA zal er de handen vol aan hebben.

De blunder van Bottas

Als een bowlingbal tikte hij Sergio Perez en Lando Norris uit de race in Hongarije. Hij werd er voor bestraft met een gridstraf van vijf plaatsen in België, maar het leed bij vooral Red Bull was groot. Na de Hongaarse GP staat Mercedes in beide kampioenschappen op voorsprong, maar het team is vastberaden om dat in de tweede seizoenshelft weer om te draaien.

Williams in de punten!

Niet met een, maar zelfs met twee auto's. Wow! Wat een bizarre race kregen we voorgeschoteld in Hongarije met een paar enorme verrassingen. Natuurlijk profiteerde Williams van crashes en pitstops, maar concurrenten als Alfa Romeo wisten dat niet te doen. Dik verdiende punten dus van Nicholas Latifi en George Russell.

De zege van Ocon

Wie had dat gedacht! Dat Esteban Ocon zichzelf na dit seizoen Grand Prix-winnaar mocht noemen? Het is een groot talent, maar in zijn Alpine-bolide leek het een onmogelijke opgave, zeker nadat hij een tegenvallende periode kende. Een chassiswissel en een dosis zelfvertrouwen leek echter genoeg om de Fransman te laten excelleren. Dat deed hij ook in Hongarije, daarbij natuurlijk wel profiterend van de malaise van anderen en het knappe staaltje verdedigen van Alonso. Toch was het een bijzondere manier om de eerste seizoenshelft mee af te sluiten voor hem, maar ook voor ons als fans. Het belooft nog een prachtig seizoen te worden, dat ongetwijfeld nog veel verrassingen voor ons allemaal in petto zal hebben.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'