Als Honda na 2021 de sport verlaat, dan moet Red Bull op een andere voet verder. Er spelen grote belangen bij de keuzes van het team van Max Verstappen en de rest van de Formule 1. Helmut Marko en co. hebben meer dan eens gedreigd dat het niet onmogelijk is dat ze de sport verlaten als er geen geschikte oplossing zich aandoet. Welke wegen kan Red Bull na 2021 allemaal inslaan?
Verder met Honda-motor inclusief bevriezing van ontwikkeling
Dit is meteen de optie die bij Red Bull waarschijnlijk de voorkeur heeft. Red Bull zegt alles te willen doen om te voorkomen dat het als klantenteam verder moet gaan. Een Mercedes-, Renault-, of Ferrari-motor hebben ze liever niet. Misschien stiekem wel een Mercedes-motor, maar dat hebben ze nog niet hardop gezegd. Waarom niet willen ze geen klantenteam zijn? Dat heeft meerdere redenen. Ten eerste ben je als klantenteam altijd afhankelijk van de leverancier. Mercedes, Renault en Ferrari zullen de motor optimaal afstellen aan de hand van de eigen wagen en het ontwerp daarvan. Red Bull zou in dat geval haar eigen chassis juist aan moeten passen aan de motor van een andere partij. Aangezien de ontwikkeling van de 2022-wagen op de achtergrond al enige tijd aan de gang is, zal het voor Red Bull een doorn in het oog zijn als ze het voorlopige ontwerp nog aan moeten passen aan een eventuele nieuwe motor. Daarom gaat dat scenario als het aan Red Bull ligt dus de prullenbak in en gaat het ‘gewoon’ verder met de Honda-motor. Dan moet Helmut Marko wel een deal weten te sluiten met Honda, iets dat hij deze week probeert te doen in Japan . Red Bull wil namelijk het intellectuele eigendom van het in Sakura gevestigde autobedrijf overnemen, zodat het in eigen beheer verder kan sleutelen aan de motor als dat nodig is. Maar dat sleutelen zou dan puur als onderhoud plaats moeten vinden, niet ter ontwikkeling van de krachtbron. Red Bull wil namelijk een ontwikkelingsstop afdwingen, waarbij alle motoren aan het einde van 2021 niet meer verder worden ontwikkeld. Het team van Verstappen wil namelijk niet dat het in de jaren daarna nog miljoenen aan geld uit moet geven aan het doorontwikkelen van een motor. Niet alleen omdat het zoveel geld kost, ook omdat het de vereiste kennis niet in grote getale in huis heeft. Mercedes, Ferrari en Renault zijn natuurlijk behalve Formule 1-teams ook autofabrikanten, iets wat van Red Bull niet gezegd kan worden. De stop der ontwikkeling lijkt een harde eis te zijn van Marko en zijn collega’s bij Red Bull, maar het is al even duidelijk dat niet iedereen het daar mee eens is. Ferrari en Renault zijn pertinent tegen, Mercedes kan er mee leven. Een balance of performance, die Ferrari ten goede zou komen, werd ook nog voorgesteld door Red Bull. Op die manier zouden de prestaties van de verschillende motoren gelijk worden getrokken, iets waar het haperende Ferrari van kan profiteren. Daar was Mercedes, dat duidelijke de beste motor heeft, dan echter weer wel tegen. Al met al een lastige situatie dus voor Red Bull, al meent Marko dat de discussies over een eventuele ontwikkelingsstop op de achtergrond voorspoedig verlopen . Mochten de partijen er niet over uit komen, dan komt een ander scenario in zicht. Tekst gaat verder onder de afbeelding .
Verder met Honda-motor zonder bevriezing van ontwikkeling
Mochten de teams er niet uitkomen en Red Bull echt niet verder wil met een andere motor, dan kan het zo zijn dat het team in een lastig parket komt te zitten. Mocht de ontwikkeling namelijk niet worden stopgezet en Red Bull blijkt te hebben gebluft en gewoon door gaat in de Formule 1, dan kan de Honda-motor enkele jaren ontwikkelingsachterstand op gaan lopen op de concurrentie. Het volgende motorreglement staat namelijk pas op de planning voor 2026. Dat zou betekenen dat Red Bull het 4 (!) seizoenen moet doen met een motor die niet meer geüpdatet wordt. Dat zou betekenen dat het team van Verstappen, die tot en met 2023 onder contract staat bij de Oostenrijkers, jaar op jaar terrein zal verliezen op de concurrentie. In 2022 kan het verschil nog worden gemaakt met behulp van de nieuwe technische regels, maar zodra de seizoenen elkaar opvolgen, zal het veld weer verder naar elkaar toe schuiven. Het zou slecht nieuws zijn voor de ambities van Red Bull. De vraag is echter of de Formule 1 het zo ver laat komen. Ze weten hoe belangrijk Red Bull met haar twee teams en dus vier auto’s is voor de sport. Formule 1 met zestien auto’s is niet iets waar wie dan ook blij van wordt, ook de andere teams niet. Wat water bij de wijn van hun kant is dus niet onwaarschijnlijk. Zo wordt het nieuwe motorreglement, waarvan de inhoud overigens nog niet helemaal vast staat, mogelijk naar voren gehaald. Na de wake-up call die Honda de sport gaf, wordt er gevreesd dat andere motorleveranciers ook de sport gedag kunnen zeggen. Door het naar voren halen van de reglementen kunnen andere partijen, bijvoorbeeld Volkswagen, ook eerder instappen als motorleverancier. Het zou betekenen dat Red Bull misschien ‘slechts’ één of twee seizoenen achter loopt met de motor. Een andere optie, die Marko nog noemde, is dat de partijen misschien nog een laatste motorupdate willen aan het begin van 2022 voordat de bevriezing wordt ingezet. Of Honda daar volgend jaar in dat geval ook nog aan gaat werken is niet duidelijk. Mocht dat niet het geval zijn, dan loopt Red Bull slechts één update achterstand op; de motoren mogen immers maar één keer per seizoen een update krijgen als het aankomt op vermogen. Tekst gaat verder onder de afbeelding .
Verder met een andere, waarschijnlijk Renault-, motor
Een derde en in de ogen van Red Bull waarschijnlijk allerlaatste optie is er een waar Christian Horner en Cyril Abiteboul mogelijk nog posttraumatische stress-symptomen van krijgen. In dit scenario wordt het op de klippen gelopen huwelijk tussen Renault en Red Bull namelijk weer hersteld. Tot en met 2018 waren de twee teams aan elkaar verbonden, maar de laatste jaren verliep het moeizaam. Tegenvallende hoeveelheid vermogen en weinig betrouwbaarheid zorgde ervoor dat Red Bull overstapte naar Honda, maar na drie seizoenen zullen zij eind 2021 officieel dus uit elkaar gaan. Volgens de Formule 1-regels kan de motorleverancier met de minste klanten – momenteel Renault – worden toegewezen aan een team als deze dreigt niet over motoren te beschikken. Mocht Red Bull voor mei 2021 geen zekerheid hebben over haar motoren in 2022, dan kan die regel in werking worden gesteld. In dat geval kunnen Renault en Red Bull weer naar elkaar toe geduwd worden. Het is dus een last resort een laatste strohalm waar Red Bull zich eventueel aan vast kan klampen, maar het is een scenario dat absoluut niet de voorkeur geniet.
Zou Red Bull de sport durven te verlaten?
Al met al een lastig scenario waarin Red Bull zich bevindt. De politieke spelletjes zullen de achter de schermen mogelijk House of Cards-achtige vormen aannemen, maar Marko en co. kennende, zullen ze uiteindelijk een (semi-)geschikte oplossing vinden. Een vertrek uit de sport werd al meerdere keren als optie genoemd, maar ook dat maakt onderdeel uit van het politieke spel. De Formule 1 is zonder Red Bull een stuk minder aantrekkelijk, dat weten de Formule 1-bazen, maar ook de andere teams namelijk maar al te goed. Red Bull hoopt aan het einde van deze kalendermaand duidelijkheid te hebben over de situatie na 2021. Of dat een reële wens is, dat moet nog blijken.
Meest gelezen