Na het verdwijnen van de Martini-steun en het verlies van de familie Stroll, die verkasten naar het voormalige Force India, zaten Claire Williams en haar mannen om geld verlegen. Natuurlijk kon Mercedes wel wat korting gunnen als George Russell een zitje werd aangeboden en ook Kubica nam de nodige Poolse centen mee, maar op lange termijn werd de Britse stal daar niet veel wijzer van. Écht benodigd was een titelsponsor.
En deze werd gevonden. Vanaf nu heet de stal ROKiT Williams Racing, het is vernoemd naar een kortgeleden uit de grond gestampt bedrijf. Achter het telecommunicatieproject zitten twee rijke mannen. John Paul DeJoria, een 74-jarige Amerikaanse zakenman, doet amper onder voor Lawrence Stroll wat betreft zijn portemonnee. DeJoria vergaarde een kleine drie miljard euro dankzij handel in tequila en haarproducten. Bij ROKiT werkt hij samen met Jonathan Kendrick, een oude bekende uit de racewereld. Waar DeJoria voor de centen zorgt, moet Kendrick het product aan de man brengen. Kendrick kwam op jonge leeftijd bij bandenfabrikant Goodyear te werken en was een kleine veertig jaar geleden als ingenieur al betrokken bij het team van Williams. Als tiener verzorgde hij de banden waarop Alan Jones de Grands Prix afwerkte.
Heeft Williams haar team gered door in zee te gaan met rijke zakenlui?
Maar wat is ROKiT precies? Naar eigen zeggen ‘een nieuw telecommunicatiebedrijf dat het status quo probeert te doorbreken, door premium smartphone technologie, ontwerp en prestaties aan te bieden voor een betaalbare prijs’. Oftewel: ROKiT wil een volgende stap zetten op de smartphonemarkt. Onderzoek wijst uit dat het bedrijf momenteel bezig is een publiekelijke WiFi-verbinding op te zetten, waar gebruikers overal en nergens de vruchten van plukken. Momenteel gebeurt dat enkel in India, in de nabije toekomst wil men globaal uitbreiden. "Met de lancering van ROKiT in 2019 willen we een globaal platform introduceren dat ons verhaal van innovatie helpt te vertellen", verklaarde Kendrick. "Williams is de perfecte partner. Samen met hen kunnen we Formule 1 als pionier voor een nieuw publiek toegankelijk maken. Dit kunnen we doen met behulp van 3D-technologie en onuitputtelijke WiFi-mogelijkheden. De overeenkomst met Williams is het begin van een strategische stap voorwaarts.” Het mag duidelijk zijn: Williams heeft het verlies van de Stroll-centen zeer behoorlijk opgevangen. DeJoria en Kendrick hebben een lang en succesvol verleden in de zakenwereld en proberen hun nieuwe product nu via sponsoring van een Formule 1-team aan de man te brengen. Voor Williams is het een win-win situatie: Martini telde naar verluidt vijftien miljoen euro per jaar neer om titelsponsor te zijn, eenzelfde bedrag moet ROKiT overmaken. Bovenal is er een meerjarig contract afgesloten. De Williams FW42 waarmee George Russell en Robert Kubica dit jaar aan de start verschijnen is babyblauw en heeft pontificaal het logo van ROKiT op de engine cover staan. Het geld waarover Williams verklaarde te beschikken, blijkt ook daadwerkelijk daar te zijn. Heeft Williams haar team gered door in zee te gaan met rijke zakenlui?
Meest gelezen