Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De vijf keer dat Halo een coureur heeft beschermd tegen serieus letsel

Sinds de introductie van het Halo-systeem heeft Halo al een aantal keren ervoor gezorgd dat een coureur geen zwaar letsel opliep. Na het incident tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Italië waar het Halo-systeem hielp om Hamilton te beschermen, heeft RacingNews365 vijf incidenten op een rij gezet waarbij de Halo een cruciale rol speelde voor het beschermen van de coureur.

In 2018 werd het Halo-systeem geïntroduceerd in de Formule 1 en niet veel later maakte het systeem ook haar introductie in andere open cockpit klassen zoals de Formule 2 en Formule 3. Zowel in die klassen als in de F1 beschermde het Halo-systeem enkele coureurs van het oplopen van zwaar fysiek letsel. Tijdens de Grand Prix van Italië zagen we een nieuw voorbeeld van hoe belangrijk het systeem is. De crash van Max Verstappen en Lewis Hamilton liet zien hoe Hamilton door het Halo-systeem nauwelijks werd geraakt door de Red Bull-wagen van Verstappen die op hem viel. Dat kwam door het Halo-systeem, terwijl zonder de protectie van de Halo, de Brit ongetwijfeld veel meer fysieke klachten zou hebben opgelopen. Ondanks de kritiek bij de introductie van het veiligheidssysteem, is men er in de Formule 1 de afgelopen jaren van overtuigd geraakt dat men de goede keuze heeft gemaakt door aan te slag te gaan met het duidelijk zichtbare veiligheidssysteem. Na aanleiding van de crash van Verstappen en Hamilton op Monza, besloot RacingNews365 om vijf incidenten op een rij te zetten, waarbij de Halo een grote rol heeft gespeeld bij de bescherming van de betrokken coureurs.

5. Tadasuke Makino

In de Formule 2 werd het Halo-systeem op hetzelfde moment ingevoerd als bij de Formule 1, in 2018. Dat was maar goed ook, want tijdens de derde race van het jaar in het F2-kampioenschap had het zonder Halo een stuk anders kunnen aflopen voor Tadasuke Makino. Op het circuit van Barcelona kwam Makino in aanraking met Nirei Fukuzumi die op de wagen van Makino landde. Het linkerachterwiel van Fukuzumi lande op de Halo van Makino die na afloop liet weten het Halo-systeem zeer dankbaar te zijn, ondanks dat hij ervoor sceptisch was over de introductie van het veiligheidssysteem.

995629297183404032

WATCH: The halo did its job this morning as Nirei Fukuzumi’s Arden rode up on top of the halo on the Russian Time of Tadasuke Makino https://t.co/vu3mMyP1AJ #SkyF1 #F1 #F2 #SpanishGP pic.twitter.com/pWBX0o7rmD — Sky Sports F1 (@SkySportsF1) May 13, 2018

4. Alex Peroni

Alex Peroni kwam niet zonder kleerscheuren uit zijn crash vandaan, maar Halo beschermde de Australiër wel van zwaarder letsel na een crash op het circuit van Monza. In een van de snelste bochten op het circuit, de Parabolica raakte Peroni een kerb verkeerd waardoor hij gelanceerd werd en hard op de bandenstapels terecht kwam in 2019. De toenmalige Formule 3-coureur blesseerde zich daarbij wel aan zijn rug, waardoor hij terugkeerde naar Australië om daar te herstellen van zijn zware blessure. Peroni kwam het gehele seizoen niet meer in actie, maar zonder Halo hadden de gevolgen nog groter kunnen zijn voor het jonge talent.

3. Charles Leclerc

Niet alleen in de opstapklassen, maar ook in de Formule 1 beschermde het Halo-systeem al diverse coureurs van het oplopen van zware fysieke blessures. Daar kan ook Charles Leclerc over meespreken. In 2018 reed de Monegask voor Alfa Romeo en tijdens de startcrash van de Belgische GP zag Leclerc daar toenmalig McLaren-coureur Fernando Alonso over hem heen vliegen. Het rechtervoorwiel van Alonso zijn wagen raakte het Halo-systeem van Leclerc en na afloop liet de toen nog zeer jonge Leclerc aan de media weten de Halo zeer dankbaar te zijn. Ook Alonso liet na het incident weten genoeg bewijs te hebben gezien om te concluderen dat het Halo-systeem effectief is.

2. Lewis Hamilton

De crash van Max Verstappen en Lewis Hamilton liet duidelijk zien hoe belangrijk het Halo-systeem in de F1 is. Na afloop van de crash werd steeds duidelijker hoeveel geluk Hamilton had dat het systeem voortaan verplicht is in de koningsklasse van de autosport. Hamilton werd tijdens de crash geraakt door het rechterachterwiel van Verstappen en zonder Halo had de Brit ongetwijfeld een zware hoofdblessure opgelopen. Nu ving de Halo namelijk nog het grootste gedeelte van de impact op. Na afloop van de race op Monza liet Toto Wolff aan onder andere RacingNews365 weten dat Hamilton's leven was gered door de Halo.

1. Romain Grosjean

De meest bekende crash waarbij het Halo-systeem een cruciale rol heeft gespeeld, is die van Romain Grosjean tijdens de GP van Bahrein in 2020. De Fransman vloog in zijn HaasF1-bolide met 67G-krachten dwars door de vangrail. Wonder boven wonder kwam Grosjean er met 'slechts' enkele brandwonden vanaf, nadat zijn F1-wagen direct in brand vloog na de impact. Het Halo-systeem beschermde Grosjean wel degelijk van grotere en wellicht zelfs fatale gevolgen. De woorden van de Fransman na afloop van het incident waren zeer duidelijk. "Ik was tijdens de invoering van de Halo tegen het systeem, maar nu denk ik dat het de beste invoering ooit is in de Formule 1. Zonder het veiligheidssysteem had ik hier nu niet meer gezeten om mijn verhaal te kunnen doen over de crash", aldus de woorden van Grosjean.

ToxQAn5iM7Q

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi