5. Stoffel Vandoorne Dit zou het jaar van Stoffel Vandoorne moeten worden. De Belg was gerijpt en gehard na een teleurstellend 2017-seizoen. Meer ervaren en constanter, de ingredienten die nodig zijn om het teamgenoot Fernando Alonso lastig te maken. In de twee seizoenshelft van 2017 lukte dat met regelmaat, maar dit seizoen rijdt de Belg er verloren bij in zijn McLaren. Als enige coureur wist hij zijn teamgenoot nog geen enkele keer te verslaan tijdens de kwalificatie: Vandoorne 0 - Alonso 12. Het zijn pijnlijke cijfers en ook qua WK-punten kan Vandoorne zijn Spaanse teamgenoot niet bijbenen. Acht puntjes prijken en achter de naam van Stoffel, tegenover vierenveertig voor Alonso. Het contrast is erg groot en natuurlijk draait bij McLaren alles om het pleasen van Alonso. Is er een nieuwe voorvleugel dan krijgt Fernando die, zijn er twee nieuwe voorvleugels dan krijgt Fernando die ook. Voor Vandoorne moet er iets veranderen aan zijn positie, maar zo lang Alonso er rijdt is hij de nummer twee. Niet alleen op papier, maar ook qua prestaties. Vandoorne moet zijn manager aan het werk zetten, want er is meer in het leven dat waterdrager spelen bij McLaren. Stoffel is beter dan dit, daarvoor is zijn CV veel te indrukwekkend. 4. Sergey Sirotkin Wat mag je van een rookie in een Williams verwachten? Sirotkin is geen hoogvlieger, maar ook geen dramatisch slechte coureur. In de FW41 van Williams zal het voor de Rus moeilijk worden om indruk te maken. Het kwalificatieduel met Lance Stroll wordt momenteel gewonnen door Sergey met 7-5. Op veel rariteiten kunnen we Sergey niet betrappen. Natuurlijk maakt hij soms een fout, maar in je rookieseizoen mag je fouten maken. Daarbij komt dat het weggedrag van de FW41 zelfs door testcoureur Robert Kubica als 'verschrikkelijk' werd omschreven. Punten zaten er tot op heden niet in, iets wat niet vreemd is gezien het vormpeil van Williams dit jaar. Slechts één keer finishte er een bolide van het team in de punten. Alleen in de knotsgekke race in Baku scoorde Stroll vier puntjes. Lang hoeven we niet te twijfelen over het antwoord op de vraag of wij Sirotkin zullen missen mocht hij volgend jaar geen F1 meer rijden. Een kort nee, is afdoende. 3. Brendon Hartley De Nieuw-Zeelander kent een ongelukkig seizoen, maar is daar zelf ook debet aan. Dat Brendon een stevig potje kan sturen, daar is geen twijfel over. Wel of hij voldoende geschikt is voor de Formule 1. Tot op heden laat hij dat niet zien. De opvallende momenten van Hartley dit seizoen zijn helaas niet de positieve momenten. De bijna crash met teamgenoot Gasly tijdens de kwalificatie in Baku ging de hele wereld over. Met 300 per uur kwam de Fransman aangevlogen, terwijl Hartley door een lekke band langzaam reed. Hij deed dit midden op het circuit, waardoor het meer geluk dan wijsheid was dat er geen crash volgde. In Spanje schreef Hartley zijn Toro Rosso af door met een wiel over het gras te gaan en de controle te verliezen. De spectaculaire crash op Silverstone, de hardste van dit jaar, viel Brendon niet aan te rekenen. De voorwielophanging van de STR13 brak af. Het zegt veel dat we deze drie momenten benoemen, maar veel heldhaftige optredens of acties zien we niet van hem. De F1-carrière van Hartley lijkt er na dit seizoen op te zitten, ware het niet dat Toro Rosso flink onderbezet is als Gasly de stap naar Red Bull maakt. Het zou de redding kunnen vormen voor onze Nieuw-Zeelandse vriend, die qua prestaties flink ondersneeuwt bij teamgenoot Gasly.
2. Romain Grosjean Voor aanvang van het seizoen sprak Grosjean zijn wens uit om voor Ferrari te racen, maar na twaalf races is de constatering dat de enige Ferrari die Grosjean onder zijn kont krijgt er eentje van een autodealer is. Man, man, man, wat maakt deze routinier er in 2018 een potje van. Crashen achter de Safety Car in Baku was een van de dieptepunten, maar er samen afstuiteren met teamgenoot Magnussen zette kwaad bloed binnen het team. Maar de lijst is nog veel langer, want wat te denken van de crash met Sainz op Silverstone? Het is werkelijk onbegrijpelijk dat de Fransman dit soort fouten maakt. Kan Grosjean er dan geen hout meer van? Romain staat in de top 10 van meest getalenteerde coureurs, maar hij doet er alleen zo verdomde weinig mee. Op dagen dat de rust in zijn hoofd er is dan scoort Grosjean voortreffelijk, maar dit jaar is het een schrikkeljaar voor de Fransman. Het is zelfs zo erg dat hij moet vrezen voor zijn toekomst binnen Haas en in de Formule 1 nu Magnussen zoveel beter (en stabieler) presteert. 1. Lance Stroll 'Money can't buy you happiness, but you can buy a Formula 1 team with it'. Het zou zo het credo van de familie Stroll kunnen zijn. Wat Lance ziet en wil, dat regelt papa voor hem. Zijn Formule 1-carrière is gekocht, maar WK-punten en extreem talent kan je niet kopen. Nee, we gaan Lance niet wegzetten als een ordinaire paydriver, want dan wordt hij boos, maar laten we zeggen dat Lance een gesubsidieerde coureur is die op basis van een aanzienlijke subsidie aan het team van Williams een positie in de koningsklasse van de autosport bezet. In de winter haalde Stroll hard uit naar voormalig teamgenoot Felipe Massa. Hij had niets aan de Braziliaan gehad tijdens zijn debuutseizoen, had er niets van geleerd. Beste Lance, het klopt dat je er niets van geleerd hebt, maar misschien moet je die arrogantie eens opzij zetten en luisteren naar mensen die al tientallen jaren in de F1 meelopen en bijzonder veel bereikt hebben. Technisch directeur Paddy Lowe, aan de basis van drie recente wereldtitels bij Mercedes, uitte zijn ongenoegen over de eigenwijze en 'minder getalenteerde' Stroll. Dat was vanzelfsprekend tegen het zere been van vader en zoon Stroll, die het liefst zo snel mogelijk vertrekken bij Williams. En Stroll zelf? Die gelooft dat hij werelds is. Dit jaar zou alles beter en anders gaan. Meer ervaring, meer snelheid en minder fouten. Zou het echt Lance? Je hebt nog negen races om het te bewijzen en anders koopt papa Force India wel op en kan je het daar proberen.
Meest gelezen