Denk even terug aan de eerste Formule 1 Grands Prix van 2023 en aan de vorm waarin AlphaTauri verkeerde. Niet alleen worstelde Nyck de Vries en Yuki Tsunoda met de auto, het onderpresteren nodigde teambaas Franz Tost er zelfs toe uit te verklaren zijn eigen engineers niet meer te vertrouwen.
Als je zoiets zegt over rivaliserende teams is dat nog wel te begrijpen, maar om zoiets te roepen over je eigen team? Hoogst ongebruikelijk. De mensen die verantwoordelijk werden gehouden voor de moeizame start werden al snel de deur gewezen en Tost zelf koos er later in het seizoen voor om na 18 seizoenen zijn positie op te geven.
Laurent Mekies werd aangesteld als de nieuwe teambaas, terwijl Peter Bayer de CEO werd. Laatstgenoemde maakte er geen geheim van dat onder het nieuwe management de samenwerking met Red Bull Racing zou worden geïntensiveerd, waarbij meer onderdelen zouden worden afgenomen bij het zusterteam.
Dit deed de alarmbellen rinkelen bij sommige teambazen, waarbij McLaren-CEO Zak Brown nog wel het meest uitgesproken was. Hij liet in een officieel schrijven zelfs weten dat men misschien opnieuw naar de regels over dergelijke samenwerkingen moet kijken. Immers, in een tijd waarin de budgetcap geldt, kan een dergelijke samenwerking twee kanten op des te meer voordeel opleveren. Het speelveld zou daarmee niet langer 'gelijk' zijn.
Anderen bekeken ook:
AlphaTauri als bedreiging
De waarheid is echter dat teams enkel bezorgd zijn om de vraag in welke mate AlphaTauri nu een bedreiging kan gaan vormen in het constructeurskampioenschap. En die zorgen zijn misschien niet eens ongegrond, kijkend naar het voorbije seizoen.
Want hoewel de start van het seizoen bar en boos was, hebben diverse upgradepakketten het team naar voren gebracht. In de laatste vijf Grands Prix heeft het team 20 punten gescoord, terwijl Williams niet verder kwam dan vier punten en Alfa Romeo en Haas zelfs op de nul bleven staan.
Momentum is alles in de Formule 1, zeker bij het ingaan van de winter en de opleving is bij de concurrentie niet onopgemerkt gebleven. Na de bijeenkomst van F1 Commissie in Abu Dhabi hebben daadwerkelijk meerdere teambazen hun ongenoegen geuit over de intersievere samenwerking tussen AlphaTauri en Red Bull, met laatstgenoemde team dat nota bene gehakt had gemaakt van al die andere teams.
De stelling van Brown dat de samenwerking tegen het idee indruist van wat een zelfstandig constructeur zou moeten zijn, snijdt misschien nog wel hout. Hij had het daarbij steeds over de verhoudingen zou Team A en Team B, waarbij hij steeds de naam Red Bull vermeed. Maar het was duidelijk de zorgen zich niet richtten op Ferrari en Haas, dat terwijl laatstgenoemde team al jaren onderdelen bij Ferrari afneemt.
Het verschil? AlphaTauri wordt als een bedreiging gezien en Haas niet. Als AlphaTauri, of hoe het team in 2024 ook gaat heten, meer onderdelen afneemt bij het dominante Red Bull, dicteert logica dat de auto vaker voor punten kan gaan, met grotere (financiële) beloningen tot gevolg.
Dat is een hoofdpijndossier die de rivaliserende teams kunnen missen als kiespijn in hun pogingen Red Bull binnen het hengelen in zichzelf écht van voren te laten zien. Ze willen niet over hun schouder moeten kijken of er misschien een team als AphaTauri aanstormt.
Zoals altijd in de Formule 1 is het puur eigenbelang dat teams zich zorgen maken om de samenwerking tussen Red Bull en AlphaTauri, en dat is natuurlijk ook precies hoe het hoort te zijn. Of met de woorden waarmee Ron Dennis ooit Eddie Jordan welkom heette in de Formule 1 te spreken: "Welkom bij de piranha-club."
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!