Daarbij laten we de races buiten beschouwing die al zeer vroeg sneuvelden, zoals de Grand Prix van Zweden in 1979. Of denk aan een tweede Zwitserse Grand Prix in 1983 op het Franse circuit van Dijon-Prenois die ik rook opging omdat de Franse televisie er plots geen brood in zag. Of de reeks van wedstrijden die na de ramp tijdens de 24 Uren van Le Mans werd geschrapt. We nemen enkele afgelaste Grands Prix onder de loep die daadwerkelijk op de kalender stonden, maar door uitzonderlijke omstandigheden in een laat stadium werden geschrapt. 1956 en 1957: Spanje, Nederland en België De Suez Crisis in 1956 (Midden-Oosten, Egypte) voert internationaal de spanningen flink op. De wereldeconomie houdt niet over en tot overmaat van ramp stokt de aanvoer van olie naar het Westen. Benzine gaan op rantsoen, en dat raakt dus ook de racerij. De organisaties van de Grands Prix van Spanje, Nederland en België vragen de Formule 1-teams zowel in 1956 als in 1957 genoegen te nemen met lagere startgelden, hetgeen categorisch wordt geweigerd. Pedralbes, Zandvoort en Spa-Francorchamps verdwijnen genadeloos van de kalender, waarop er in 1957 een vervangende race in het Italiaanse Pescara wordt gehouden. En wat voor een: het stratencircuit van de Adriatische stad is zelfs langer dan de Nürburgring-Nordschleife. Historisch ook: voor het eerst is een land, Italië in dit geval, gastheer van twee Grands Prix in één kalenderjaar. 1969 en 1971: België Grote zorgen om de veiligheid rond Spa-Francorchamps, het razendsnelle 14 kilometer tellende Ardennenparkoers, doen de FIA op hevig aandringen van veiligheidsapostel Jackie Stewart besluiten de race in 1969 af te gelasten. In 1970 gaat de race na enkele aanpassingen aan het circuit wel door, maar in 1971 valt het doek voor het oude tracé definitief. Pas in 1983 keert Spa-Francorchamps terug op de kalender, na een stevige verbouwing waarbij het circuit drastisch werd ingekort. 1982: Argentinië Het seizoen start op 23 januari in Zuid-Afrika en pas twee maanden (!) later is er weer een race, in Rio de Janeiro. Zondag 7 maart zou de Grand Prix van Argentinië plaats hebben op het circuit aan de rand van Buenos Aires, maar de Falklandoorlog dompelt de Zuid-Amerikaanse dictatuur onder leiding van generaal Videla in een diepe crisis. De spraakmakende rijdersstaking in Zuid-Afrika helpt trouwens ook niet. Pas in de jaren 90 keert de race weer – even – terug. 1983-84-85: New York F1-baas Bernie Ecclestone droomt van een Formule 1-race in New York. Tot drie keer toe verschijnt het evenement op de kalender en even zo vaak gaat er een streep door. Flushing Meadows Park moet 25 september 1983 gastheer zijn voor de eerste New York GP, maar in juni geeft de organisatie er de brui aan, na milieuprotesten, juridisch getouwtrek en eindeloze worstelingen rond sponsor- en televisiecontracten. Er worden nog twee pogingen ondernomen, die telkens roemloos stranden. 1985: België Misschien wel de pijnlijkste afgelasting in de F1-geschiedenis. De organisatie vervangt 14 dagen voor de Formule 1-race van zondag 2 juni het oude wegdek. De bovenlaag van het nieuwe asfalt hecht onvoldoende, waarop tijdens de vrije trainingen het asfalt op grote schaal afbrokkelt. Hier en daar ontstaan complete gaten, die de organisatie met man en macht provisorisch tracht te dichten. De situatie ontwikkelt zich echter dermate dramatisch, de F3000 race van zaterdagmiddag mondt uit in talloze glijpartijen, dat de FIA besluit de race voor zondag af te gelasten. De Grand Prix van België wordt in september alsnog gehouden, met Ayrton Senna als glorieuze winnaar. 1997: Portugal Een afgelasting waar Portugal niet graag aan wordt herinnerd. Het circuit van Estoril krijgt de renovatie van het parkoers niet tijdig gereed voor de seizoensfinale van 26 oktober. Het Zuid-Spaanse Jerez de la Frontera neemt het stokje met liefde over. De zo genoemde Grand Prix van Europa mondt uit in een ware thriller, waarbij Jacques Villeneuve na een spraakmakende aanrijding met Michael Schumacher zijn eerste en enige wereldtitel verovert. 2011: Bahrein Het Midden-Oosten staat op zijn kop in de winter en vroege lente van 2011. De zogenoemde Arabische Lente is in volle gang. In diverse Arabische landen protesteren burgers tegen de dictatoriale machthebbers. Ook Bahrein krijgt met het fenomeen te maken. Na weken van onlusten waarbij tientallen doden en gewonden vallen geeft de kroonprins van het oliestaatje te kennen dat de Formule 1 niet welkom is op zondag 13 maart. De seizoensouverture verschuift naar zondag 27 maart in Melbourne. Er wordt dat jaar geen nieuwe datum geprikt voor de race in Sakhir. In 2012 keert Bahrein terug op de kalender.
Meest gelezen