Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Drie manieren waarop Williams de laatste plaats kan verlaten

Williams besloot het Formule 1-seizoen als allerlaatste. De legendarische stal kwam niet verder dan zeven schamele WK-puntjes en was daarmee het enige team dat niet tot dubbele (of zelfs driedubbele) cijfers wist te reiken. In 2019 wil Williams graag beter voor de dag komen, maar of dat wel mogelijk is, blijft een groot vraagteken.

Aan de rijders zal het in ieder geval niet liggen, denkt menigeen. George Russell is de regerend Formule 2-kampioen en staat bovendien onder contract bij het team van Mercedes. Als de Duitse vijfvoudig wereldkampioenen iets zien in een coureur, dan moet het wel een goede zijn. Wat Robert Kubica tegenwoordig kan weet niemand, dat zal de 34-jarige Pool in het komende jaar moeten bewijzen. Dat hij over een schat aan ervaring beschikt, staat echter buiten kijf. Gezien het gebrek aan vorm in 2018 en de korte tijd die beschikbaar is om een compleet andere wagen te bouwen, valt het te betwijfelen of Williams in 2019 daadwerkelijk de gehoopte stappen kan zetten. Teambazin Claire Williams liet zich strijdvaardig uit door te roepen dat een terugkeer in de top vier ‘zeker niet ondenkbaar’ zou zijn. Racingnews365 zet drie manieren uiteen hoe Williams snel een stap naar voren kan maken.

Robert Kubica en George Russell vormen in 2019 het rijderspaar van Williams Er is geld nodig – een investeerder? Williams heeft, simpel gezegd, een financieel probleem. De Britse stal van naamgever Frank Williams is de enige op de Formule 1-grid dat niet gesteund wordt door een zeer kapitaalkrachtige investeerder of een automerk. Kubica neemt ettelijke miljoenen mee vanuit een Pools oliebedrijf, maar zelfs een tiental miljoenen is allerminst kostendekkend. Williams heeft bedragen die een vijfvoud daarvan, of zelfs meer, nodig. Lawrence Stroll kwam eind 2015 als geroepen: Williams was in de ontwikkelingsrace aan de verliezende hand en de miljoenen die de rijke Canadees in het team pompte zorgden ervoor dat het nog eventjes mee kon draaien in de middenmoot. Nadat Williams opleefde vanwege een sterke Mercedes-motor en een handige interpretatie van de 2014-reglementen, zakte het stiekem al een beetje weg in het daaropvolgende jaar. Met het Stroll-geld werd voor 2017 een uiteraard compleet nieuwe wagen gebouwd, omdat er een nieuw reglement van kracht ging. Voor 2018 probeerde de stal het over een compleet andere boeg te gooien en dat bleek de verkeerde. Lance Stroll en Sergey Sirotkin konden niet overweg met de FW41 en tot overmaat van ramp zakte de Britse ploeg ver weg. Prijzengeld is er zodoende amper gescoord. Nu Stroll Force India over heeft genomen is de geldschieter bovendien weg. Williams heeft drastisch centen nodig, al wordt dat bij de stal zelf vanuit alle toonaarden ontkend.

Lance Stroll, vader Lawrence en ettelijke tientallen miljoenen verkasten van Williams naar Racing Point Banden met Mercedes aanhalen? Mercedes heeft er geen geheim van gemaakt graag een B-team op de grid te zetten, zoals Red Bull Racing dat met Toro Rosso heeft en Ferrari min of meer met zowel Haas als vooral Alfa Romeo. Het nu tot Racing Point omgedoopte team en Williams leken daarvoor in aanmerking te komen, aangezien zij beiden al jaren gebruik maken van Mercedes-motoren. Force India ging echter over in Racing Point en Williams houdt de poot stijf. Claire Williams, de dochter van Frank Williams, durft dat ‘andere kindje’ van haar vader niet de nek om te draaien. Als Mercedes meer invloed uit weet te oefenen op Williams, verdwijnt de eigen stem logischerwijs op de achtergrond. De besluitvorming van Claire Williams duidt er echter in alle gevallen op dat het team dat gewoonweg niet kwijt wil. Het enige voordeel dat Williams momenteel heeft, is dat het haar eigen beslissingen kan maken. Als Mercedes een meerderheidsaandeel in Williams neemt, kan het de equipe vormen naar hoe zij dat zelf wil. Williams krijgt alle Mercedes-onderdelen die het reglementair gezien maar mag overnemen en de Britse stal uit Grove wordt gebruikt om naast George Russell ook een type als Esteban Ocon te stallen. In de toekomst zou Mercedes, dat net in de Formule 2 is gestapt middels een samenwerkingsverband met Arden en met het HWA Racelab een eigen Formule 3-team heeft, coureurs sneller op laten stromen naar de koningsklasse.

Als Mercedes een groter belang in Williams had, zat Esteban Ocon nu niet zonder zitje Verkoop aan een groot automerk? Via de voorgaande twee stappen zou Williams mogelijkerwijs enkel de laatste plaats in het constructeurskampioenschap kunnen verlaten: met geld van investeerders ontpopt het zich wellicht wederom tot een team dat geregeld punten kan scoren. Een samenwerking met Mercedes zou Williams propellers kunnen geven om zich tot ‘best of the rest’ te kronen. De enige manier waarop Williams terug aan de Formule 1-top lijkt te kunnen komen, is door de stal van de hand te doen aan een grote autofabrikant, die op haar beurt een motor moet ontwikkelen voor 2021. Aangezien Ferrari, Mercedes en Renault zelf een fabrieksteam hebben, lijkt het onmogelijk om wereldkampioen te worden met een klantenmotor. Red Bull Racing is tegenwoordig het paradepaardje van Honda en beschikt bovendien over een voorkeursbehandeling. Vraag is echter: mocht Williams daadwerkelijk zover gaan door de stal van de hand te doen, welke autobouwer durft het in het huidige financiële landschap aan om in de Formule 1 te stappen?

Viaplay
x
Live Sprintrace Formule 1 GP China 2024