DRS staat voor Drag Redcution System. Een systeem waarbij de achterste auto in het gevecht zijn achtervleugel open kan klappen om zo een hogere topsnelheid te behalen. DRS werkt alleen in de speciale DRS-zones, vaak twee rechte stukken per circuit, en alleen als de coureurs binnen één seconde van elkaar rijden. Veel fans en coureurs hebben kritiek op het systeem, omdat de achterste coureur tot en met 30 kilometer per uur aan topsnelheid wint door DRS te gebruiken. De voorste coureur is tijdens een gevecht kansloos om zijn positie te verdedigen. Het afschaffen van het systeem is echter niet aan de orde. Ross Brawn laat aan Business Life Magazine weten dat DRS de komende jaren behouden blijft voor de Formule 1. " Mijn wens is dat we uitvinden hoe we de auto's zo kunnen ontwikkelen dat we het systeem in de toekomst niet nodig hebben. Ik zie DRS niet op korte termijn verdwijnen. Het is een noodzakelijk kwaad vanwege het ontwerp van de huidige auto's."
Onder leiding van Ross Brawn is een groep van specialisten bezig om de Formule 1 auto's van 2021 en verder te ontwerpen. Hierbij wordt gekeken naar mogelijkheden om meer actie op de baan te krijgen. Coureurs moeten echt kunnen vechten met elkaar en zonder hulpmiddelen een concurrent kunnen passeren. " Dat is ons doel, maar we kunnen niet ineens overnacht zonder DRS. Daarvoor is een evolutie van de auto's nodig. Iedere stap die we zetten moet er een in de juiste richting zijn." " In andere woorden: we willen een model creëren en als je daar zaken aan toevoegt moet je kunnen zien dat de auto's echt meer kunnen racen of niet. Daarbij kijken we niet alleen naar de aerodynamica, maar ook naar de banden, motoren en andere belangrijke aspecten van de auto. We testen verschillende elementen om zo beter te begrijpen wat het racen beter of slechter maakt." " Aan deze methode heeft het de afgelopen tijd ontbroken. We gingen altijd uit van onze intuïtie, maar dat is niet goed bij deze complexe auto's."
Meest gelezen