Toen de Formule 1-kalender voor 2021 bekend werd gemaakt, brak het zweet bij sommige teammedewerkers meteen uit. 23 races, twee triple headers, een zeer uitgebreide kalender dus. Of die races allemaal kunnen worden afgewerkt is door het coronavirus nog onzeker, maar het geeft duidelijk aan wat de ambities zijn van de huidige Formule 1-bazen. De koningsklasse van de autosport wil meer, meer en nog eens meer races op de kalender hebben. RacingNews365 sprak exclusief met Chloe Targett-Adams, wiens rol bij de Formule 1 officieel de 'Global Director of Race Promotion' luidt. Ze speelt een zeer grote rol in het bepalen van de toekomst van de sport en de strategische en commerciële groei van F1. Elk jaar brengt ze pakweg 600 miljoen dollar in het laatje voor de Formule 1, goed voor ongeveer een derde van de totale inkomsten van de koningsklasse. Ze staat namelijk uitvoerig in contact met de organisatoren van de 23 Formule 1-Grands Prix en voert talloze gesprekken met geïnteresseerde partijen voor nieuwe races verspreid over de hele wereld. Ze is al sinds 2009 werkzaam bij de Formule 1 en fungeerde tot 2017 als de rechterhand van Bernie Ecclestone en verdiende haar sporen in de jaren daarvoor voornamelijk in juridische rollen bij grote bedrijven. Als een van de eindverantwoordelijken voor het binnenslepen van de nieuwe Grands Prix, vragen we Targett-Adams logischerwijs naar de uitpuilende kalender en de ambities van de Formule 1-bazen. Gaan we in de toekomst door de nieuwe kalender vaker tweedaagse weekenden zien? Meer racedagen betekent natuurlijk meer geld voor de promotors, dus hoe kijken die partijen daar tegenaan? "Als we het over een tweedaags format hebben, dan praten we over het racen. De Formule 1-weekenden als evenement nemen echter duidelijk drie of soms zelfs vier dagen in beslag. Het draait erom hoe wij het product promoten, wat je de fans aanbiedt tijdens de beleving van dat hele evenement. De sterren van de show zijn natuurlijk de Formule 1-elementen, maar als er genoeg ondersteunend entertainment is, dan maakt het het voor de fans waard om drie dagen te komen." Interview gaat verder onder de afbeelding .
Niet elk evenement is echter hetzelfde. Zo vinden de vrije trainingen in Monaco, om maar een voorbeeld te noemen, al op donderdag plaats en wordt de vrijdag traditioneel overgeslagen. Zullen dat soort weekenden in de toekomst houdbaar zijn, als de Formule 1-kalender voller en voller geraakt? Chloe denkt van wel. "Het gaat erom hoe je je als sport ontwikkelt en hoe je innoveert", redeneert ze. "In het Midden-Oosten is de zondag bijvoorbeeld een werkdag, maar de zondag is de belangrijkste dag voor de Formule 1. Om daar het evenement echt op te bouwen, waarom focussen we ons dan niet gewoon op de donderdag vrijdag en zaterdag? In Australië zien we op donderdag juist veel schoolkinderen de paddock bezoeken als een soort van schoolreisje, dat is een echte community-dag, dus er zijn verschillende manieren om het te doen. Het hoeft niet overal hetzelfde te zijn, maar we willen het juist relevant maken voor de lokale markt." Maar of het nou twee- of driedaagse raceweekenden worden in de toekomst, de ambitie is en blijft om de kalender verder uit te breiden, zo geeft ze toe als we haar ernaar vragen. "We hebben het duidelijk gemaakt dat we de kalender verder uit willen breiden. Er is geen bepaald aantal races wat we per se willen zien op de kalender, maar nieuwe races op de kalender moeten wel voldoen aan onze doelen. Dus dan hebben we het over racen, opbrengst, bereik en natuurlijk de toevoegde waarde van een locatie voor de kalender." Nachtraces en / of flexibelere tijdschema's horen ook in de toekomst allemaal tot de mogelijkheden, bevestigt Targett-Adams, wiens nieuwste aanwinst op de kalender, de Grand Prix van Saoedie-Arabië, ook weer een avondrace zal worden. "Het gaat er om wat relevant is voor de lokale markt. Voor de promoters in Saoedie-Arabië was een avondrace het best vanuit het marketingsperspectief. Er is geen bepaalde strategie die vast staat, we willen niet per se meer avondraces, maar, nogmaals, we bekijken het vanuit de doelen van de lokale promoters", aldus het kijkje achter de schermen bij degene die een dikke vinger in de pap heeft. Met medewerking van Dieter Rencken. Reed Verstappen nou echt zo'n slechte race in Turkije of is alle kritiek overdreven? Het antwoord op deze en vele andere vragen krijg je in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen