Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Exclusief: geen speciale Pirelli-banden voor unicum GP Nederland

Als de Formule 1-bolides volgende week op Circuit Zandvoort door de laatste bocht, de Arie Luyendykbocht, vliegen, krijgen de banden flink op hun donder. Uitgebreide analyses door Pirelli gaven echter aan dat aanpassingen aan de banden niet noodzakelijk zijn.

De Formule 1 Grand Prix van Nederland op Circuit Zandvoort, mocht deze doorgaan , wordt gekenmerkt door een unicum. Het circuit in de duinen telt twee kombochten, waarbij de meest iconische wel de Arie Luyendykbocht is, de laatste bocht voor startfinish. Echter, kombochten zorgen voor extra belasting van de banden, maar Pirelli zag geen reden om de banden voor de GP van Nederland aan te passen. Want denk je aan de belasting van F1-banden in een kombocht, dan denk je al gauw terug aan de GP van de Verenigde Staten van 2005 op de road course van het beroemde circuit van Indianapolis. Daar kon Michelin de veiligheid van de banden niet garanderen na meerdere crashes, waardoor er op zondag slechts zes coureurs van start gingen, allemaal op Bridgestone-banden. Een herhaling daarvan hoeven we op Zandvoort dus niet te verwachten. Zoveel hebben uitgebreide analyses uitgewezen: "Omdat een banking gepaard gaat met een toegenomen belasting van de banden wilden we bepaalde risico's niet onderschatten. Daarom hebben we analyses uitgevoerd", zo laat Pirelli-baas Mario Isola weten in een exclusief interview met RacingNews365 . Op voorhand sprak men over de mogelijkheid om de constructie van de banden aan te passen, maar ook over de mogelijkheid om simpelweg de bandenspanning te verhogen. Echter, nadat dit seizoen sowieso al banden met een nieuwe constructie werden geïntroduceerd, was het ontwikkelen van speciale Zandvoort-spec. banden niet nodig. Sterker nog, in vergelijking met andere circuits op de Formule 1-kalender valt de belasting van de banden nog mee: "Die ligt wat lager dan bijvoorbeeld op Silverstone, daar waar de belasting nog altijd het hoogst is. Dan komen circuits als Spa, Suzuka en Zandvoort. Zandvoort springt er in dat opzicht in ieder geval niet uit." RacingNews365 heeft begrepen dat de Formule 1-teams eerder deze week te horen hebben gekregen meet welke minimale bandenspanning de coureurs op Zandvoort dienen te rijden. Het zou gaan om 22 psi aan de voorkant en 21,5 psi aan de achterkant. Pirelli neemt de drie hardste compounds mee naar Zandvoort en heeft de maximale camberwaarde (de stand van de wielen ten opzichte van het asfalt) vastgesteld op -3.00 aan de voorkant en -2.00 aan de achterkant, zo heeft RacingNews365 begrepen.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"