Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
00 d 00:00:00
1 PIA LAP 44
2 NOR +3.415
3 LEC +20.185
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

F1

Schandalen hangen als een donkere wolk boven F1-wereld

Aan het begin van het F1-seizoen zijn de prestaties op de baan ingehaald door een aantal onthulde schandalen vanuit de paddock. In hoeverre vormt dit een bedreiging voor de toekomst van de F1?

Horner Ben Sulayem Bahrain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het nieuwe F1-seizoen mag dan al aan de gang zijn met twee zeges voor Max Verstappen in de eerste twee GP's, maar de krantenkoppen gaan niet zozeer over de races, maar wel over alle randzaken en kwesties buiten de baan die de afgelopen tijd aan het licht zijn gekomen.

Diverse kwesties zorgen sinds december voor onrust in de Formule 1 en de sport staat voor een cruciale periode om ervoor te zorgen dat al het werk om de Formule 1 laten te groeien in de afgelopen jaren niet zomaar voor niets is geweest. Een blik op alle kwesties die een bedreiging vorm(d)en.

Onderzoek rond Toto en Susie Wolff

Na afloop van het seizoen 2023 kondigde de FIA aan dat Mercedes-teambaas Toto Wolff en echtgenote Susie, die de directeur is van de F1 Academy, werden onderzocht vanwege mogelijke belangenverstrengeling. Dat volgde op een rapport van BusinessF1 dat suggereerde dat rivaliserende F1-teams klachten hadden ingediend over het doorgeven van vertrouwelijke informatie tussen de Wolffs.

Er werd beweerd dat Toto toegang had tot informatie van FOM-vergaderingen van Susie die anders niet toegankelijk was voor rivaliserende teambazen, en vice versa, waarbij Susie toegang had tot overleggen met teambazen.

De rivaliserende teams kwamen echter ter verdediging van de Wolffs met een identieke verklaring op sociale media, waardoor de FIA al snel haar onderzoek staakte.

Weigering van Andretti

Het verzoek van Andretti om toegelaten te worden tot de Formule 1 had het goede nieuwsverhaal kunnen zijn dat de sport nodig had. Het Amerikaanse team had de eerste twee fasen van het toetredingsproces met de FIA doorlopen, maar had nog commerciële goedkeuring van de F1 nodig.

Misschien niet verrassend gezien de tegenstand van de huidige teams in de maanden ervoor, werd het verzoek van Andretti afgewezen, hoewel het nog geen definitieve 'Nee' was. Het was een klap voor zowel Andretti, motorfabrikant General Motors als de Amerikaanse markt, die stevig achter een van haar meest succesvolle ondernemingen zou hebben gestaan.

Maar het schadelijkste voor het imago van F1 was de formulering over de afwijzing van Andretti. Met name de manier waarop gesuggereerd werd dat Andretti niet voldoende waarde kon bieden voor de Formule 1 zorgde voor veel vraagtekens.

Er zat een air van arrogantie in de verklaring en dat viel niet in goede aarde bij grote groepen fans op social media. En dat in een periode dat fans die zijn aangehaakt bij de Formule 1 sinds de razend spannende titelstrijd in 2021, langzaam weer beginnen af te haken vanwege de in hun ogen saaie dominantie van Red Bull.

Het statement van de Formule 1 over de afwijzing van Andretti voelde alsof de sport zichzelf in de voet schoot, ook al waren er genoeg geldige, commerciële redenen om de deelname te weigeren.

			© XPBimages
	© XPBimages

Beschuldigingen over Horner en onrust bij Red Bull

Het verhaal dat sinds februari het nieuws domineert is natuurlijk de interne strijd bij Red Bull waar teambaas Christian Horner werd beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag. Horner werd gedwongen om zichzelf te verdedigen nadat beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag naar boven kwamen na een klacht van een vrouwelijk lid van het team. Moederbedrijf Red Bull GmbH startte een onderzoek naar Horner, maar in de aanloop naar de Grand Prix van Bahrein werd hij vrijgepleit.

Dat was echter niet het einde van de zaak, want via een anonieme e-mail werd vermeend bewijsmateriaal uit de zaak naar andere teambazen, F1-baas Stefano Domenicali, FIA-president Mohammed Ben Sulayem, Liberty Media en mensen van de media gestuurd.

Hoewel de betrouwbaarheid van de documenten nog niet is bevestigd, heeft het Horner opnieuw in de verdediging gedrongen, met een verklaring waarin hij elke overtreding ontkent. Het heeft wel geleid tot onrust binnen het Red Bull-team, met Max Verstappens vader Jos en adviseur Helmut Marko die inmiddels ook betrokken zijn en van zich laten horen.

Het laatste nieuws is dat de betrokken vrouw in beroep gaat, terwijl de FIA ook heeft gereageerd op de bewering dat de vrouw een brief heeft geschreven.

Klokkenluider

Terwijl de Horner/Red Bull-soap verder suddert, onthulde de BBC claims van een klokkenluider tegen FIA-president Ben Sulayem. De eerste claim ging over bemoeienis van Ben Sulayem met de race-uitslag van de GP van Saoedi-Arabië in 2023. Hij had contact opgenomen met vertegenwoordigers van de FIA om een straf voor Fernando Alonso ongedaan te maken.

In het tweede bericht werd beweerd dat Ben Sulayem had geprobeerd om de race in Las Vegas niet door te laten gaan. De race werd in november gewoon verreden, maar de beschuldiging is dat als Ben Sulayem zijn zin had gekregen, de GP niet door was gegaan. Niets wijst erop dat de beschuldigingen juist of onjuist zijn, maar de ethische commissie is bezig met een onderzoek.

			© XPBimages
	© XPBimages

Hoe gaat de F1 nu verder?

Het is momenteel zonder twijfel een turbulente periode voor de Formule 1, met verschillende controverses die ongewenste krantenkoppen opleveren. Het meest verontrustende aspect is het gebrek aan transparantie in elke zaak. Hoewel sommige zaken complexer zijn en vertrouwelijkheid moet worden gerespecteerd, is er nog steeds een hoeveelheid informatie die beschikbaar zou moeten worden gesteld om duidelijkheid te bieden.

Het is belangrijk om te benadrukken dat tot nu toe in geen enkele situatie een overtreding is bewezen, maar de voortdurende onrust buiten de baan dreigt al het werk volledig te ondermijnen dat duizenden mensen de afgelopen zes maanden in fabrieken hebben verzet om zich voor te bereiden op een nieuw Formule 1-seizoen.

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    IreneE

    al die schandalen en schandaaltjes, die ook breed uitgemeten en uitgemolken worden in media en social media. het is verziekend voor een sport... doodzonde. meer kan ik er vanuit mijn stoeltje thuis ook niet van maken...

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

    Freek Willem

    Ik denk dat de echte F1 fan hier ook helemaal klaar mee is en de schouders erbij ophaalt.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Cheetah

    En dan heb je nog crashgate wat opnieuw actueel is. Mwah, als is het een walgelijke vertoning en hangt er meer dan een zweem van corruptie in de lucht, als het blijkbaar clicks oplevert is dat een extra dimensie voor een extra doelgroep. Echte racefans zullen niet afhaken maar daarvan alleen kan de schoorsteen van de FOM niet roken. e.e.a. Kan wél reputatieschade opleveren, zoals voor het energiedrankje RB dan wel zelfs een boycott uit überwoke USA.

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

    Wiesneuze

    Schandalen in de F1 zijn er altijd geweest, maar meestal bleef het over racen gaan. De oude racefans zijn niet belangrijk meer en de nieuwe racefans zwelgen in de soap stories. Dit is op de korte termijn goed voor F1 maar op de lange termijn komt het gevaarlijk dicht bij een nekslag.

x
GP België Hamilton staat vierkant achter woorden Verstappen: "Ik bleef maar roepen!"