Ross Brawn (68) zet een punt achter zijn Formule 1-carrière. De Brit kende een uiterst succesvolle carrière, waarvan hij na dit seizoen afscheid neemt. Zijn carrière in de autosport begon in 1976. In 1978 werd hij door Frank Williams naar de Formule 1 gehaald en al snel klom hij op tot een belangrijke naam in de sport. Na vele kleinere avonturen en een kleine zijstap naar de World Sportscar Championship keerde hij in 1991 terug naar Benetton. Als technisch directeur won hij in 1994 en 1995 de wereldtitel met Michael Schumacher en in 1995 ook de constructeurstitel. Brawn volgde Schumacher naar Ferrari in 1996. Na enkele overgangsjaren bij de Italianen, waar er achter de schermen druk werd gewerkt, deed zich een uiterst succesvolle periode aan. Van 1999 tot en met 2004 werd de Scuderia wereldkampioen bij de teams en van 2000 tot en met 2004 ging ook de coureurstitel naar Schumacher.
Kampioen Brawn
Aan het einde van het 2006-seizoen nam hij een jaartje vrijaf, om in 2008 terug te keren als teambaas van Honda. De Japanners trokken zich een jaar later echter terug, waarna Brawn himself een meerderheidsaandeel nam in het F1-team, dat omgedoopt werd tot Brawn GP. Wonder boven wonder wist het team dat jaar kampioen te worden en won het met Brawn als teambaas en -eigenaar acht van de negentien races. Voorafgaand aan het 2010-seizoen nam Mercedes het team over en mocht Brawn aanblijven als teambaas. Dat legde hem financieel zeker geen windeieren, nadat hij een deel van en later al zijn aandelen verkocht aan de Duitse autofabrikant. Hij haalde Schumacher, die al een paar jaar niet in F1 had geracet, terug naar Mercedes. Een groot succes werd het niet en pas in 2012 werd er voor het eerst gewonnen. Wel haalde hij Lewis Hamilton naar het team in aanloop naar het seizoen 2013. Achteraf een geweldige keuze, want de Brit won zes titels voor de Silver Arrows en had een groot aandeel in alle recente successen. Brawn was echter niet meer aanwezig om al die successen te aanschouwen, want aan het einde van 2013 boterde het intern niet meer en koos de Brit ervoor om Mercedes te verlaten, enkele maanden voordat de succesreeks van het team begon.
Brawn's laatste kunstje
In 2017 keerde hij terug in de Formule 1, maar niet voor een team. Hij werd Managing Director voor de FOM. Hij was een van de verantwoordelijken voor het algemene ontwerp van de nieuwe F1-bolides en de bijbehorende technische reglementen. Zijn doel was om het racen te verbeteren en naar eigen zeggen is dat dit jaar gelukt. "We zijn met de Formule 1 een nieuwe weg in geslagen. Het veld is dichter bij elkaar gekomen door middel van het budgetplafond. De sport wordt op een betere manier bestuurd, het raceformat is aangepast (doelend op de sprintraces, red.) en de nieuwe auto's zorgen voor betere races", geniet hij. Na dit jaar zet hij definitief een punt achter zijn carrière. Het is het juiste moment om te stoppen. We hebben belangrijk werk verricht en we zitten nu in een soort tussenperiode. In 2026 komt er weer een nieuwe wagen, maar dat duurt nog vier jaar." "Dat is erg ver weg voor mij, dus het is dan beter dat een nieuwe groep mensen het stokje overneemt. Ik ben er heilig van overtuigd dat ik F1 in een goede staat achter me laat. Ik heb de laatste 46 jaar van elke minuut genoten en ik heb met veel geweldige mensen mogen werken. Ik zou er niets aan veranderen." "Zonder de steun van mijn vrouw en familie had ik dit nooit kunnen en ook niet willen doen. Ik ga nu toekijken vanaf mijn sofa, juichend en scheldend als een ware F1-fan, maar wel tevreden dat de sport zich in een fantastische positie bevindt en een fantastische toekomst tegemoet gaat. Here's to great racing ", aldus Brawn.
Meest gelezen