Maandenlang werkten de teams aan hun nieuwe bolides, maar een ding hebben ze allemaal gemeen: boordevol ambitie beginnen ze aan het nieuwe seizoen. Allen in de hoop dat hun nieuwe bolide én coureurs erin slagen om de gedroomde resultaten te behalen. Bij Red Bull zijn de verwachtingen hooggespannen, gezien het succesvolle slot van 2018. Grote vraag is of de Oostenrijkse renstal eindelijk eens sterk uit haar winterslaap komt. De maand februari is met recht de meest spannende maand van het Formule 1-seizoen. Misschien niet direct voor alle fans die aftellen richting de seizoensstart in Melbourne, maar wel voor de teams. Na een week die in het teken staat van presentaties worden op 18 februari de motoren gestart en gaat het seizoen écht van start. Die dag begint de eerste wintertestweek in Barcelona.
Voor de fans zijn de tests lastig te doorgronden, maar voor de teams en kenners des te beter. Acht dagen lang hebben de teams en coureurs de kans om hun nieuwe wonderwagens te testen. Dagen die vaak saai zijn voor de fans, maar des te spannender voor de teams. Na één testdag valt er al een eerste balans op te maken en na een testweek weten de teams al nagenoeg zeker hoe goed, of slecht, hun bolide is. Februari is een maand waarin veel vragen beantwoord worden voor de teams en coureurs. Correspondeert het gedrag en de performance van de auto op de baan met de gegevens uit de windtunnel en simulator? Hoe komt de concurrentie de winter uit? Is de auto betrouwbaar? Is de Honda-motor opgewassen tegen die van Mercedes en Ferrari? In tegenstelling tot de fans zien de teams werkelijk alles dat er gebeurt. Ze hebben de beschikking over alle data van hun eigen bolides, hebben ogen en oren op het circuit en analyseren de concurrentie. Het analyseren van de concurrentie door teams is niet de manier waarop de fans naar de tijden kijken. Veel fans kijken alleen naar de rondetijd, maar veel belangrijker is het moment en de manier waarop deze tijd is neergezet. Het type bandencompound, het tijdstip op de baan, de lengte van de run etc. Op basis van GPS-data weten de teams hoe hard de anderen door bochten gaan, maar valt er ook een goede inschatting te maken van het motorvermogen.
Verstappen weet na één dag al of hij een winnende Red Bull-Honda onder zijn kont heeft
Los van alle cijfers is er ook het gevoel dat de auto aan een coureur geeft en de mate waarin deze goed reageert op veranderingen van omgeving en afstelling. Max Verstappen weet na één testdag al of hij een winnende Red Bull-Honda onder zijn kont heeft of niet. De woorden zullen, ongeacht het verloop van de eerste testweek, louter positief zijn uit de mond van Verstappen, maar ook uit de monden van Hamilton en Vettel. Allen hebben een wonderwagen gebouwd. Tijdens de tweede testweek laten de teams steeds meer het achterste van hun tong zien. Eventuele vragen vanuit de eerste week worden dan ook beantwoord. De teams verhullen zich niet of nauwelijks, zeker niet tijdens de wedstrijdsimulaties. Vorig jaar wist Verstappen al dat hij ongeveer acht tienden van een seconde per ronde tekort kwam op racepace, voordat hij afreisde naar de eerste GP van het seizoen in Australië. Daar bleek dat het team inderdaad fors tekort kwam. Voor Verstappen en zijn fans is het te hopen dat de door Honda aangedreven RB15 aanzienlijk sterker uit de winter komt dan haar voorgangers. Alleen in 2013 wist Red Bull de openingsrace van het seizoen te winnen. Het worden spannende weken!
Meest gelezen