Ferrari begon de Formule 1-campagne van 2023 vol goede hoop mee te dingen naar het wereldkampioenschap. Het Italiaanse team pakte in 2022 vier Grands Prix-zeges en ondanks het feit dat het er niet in slaagde om zijn kampioenspotentieel dat jaar waar te maken, was het een welkome opsteker na een problematische reeks seizoenen.
Ferrari begon het afgelopen seizoen voor het derde achtereenvolgende jaar met Charles Leclerc en Carlos Sainz als coureurs. Ferrari begon meteen met een achterstand, want in Bahrein moest Leclerc zijn auto met motorproblemen parkeren. Een nieuwe DNF voor de Monegaskische coureur volgde in Australië, maar zoals hij zo vaak heeft gedaan tijdens zijn loopbaan in de F1, liet hij zijn snelheid gelden door vijf polepositions te pakken, terwijl Sainz er twee wist te veroveren.
De Ferrari-auto, die agressief omging met zijn banden en onvoorspelbaar was in de bochten, viel op de zondagen vaak terug en werd met afstand verslagen door de dominante RB19 van Red Bull. Een uitzonderlijk slecht weekend voor de wereldkampioenen Red Bull viel echter in handen van Ferrari, want Sainz greep de kans die hem in Singapore werd geboden en zorgde daarmee voor de enige verliespartij van Red Bull dit jaar.
Ferrari zette laat in het seizoen nog de achtervolging op Mercedes voor de tweede plaats in het constructeurskampioenschap, maar miste de derde stek met een pijnlijk verschil van slechts drie punten. Het betekende het einde van opnieuw een teleurstellend jaar voor de Scuderia.
Anderen bekeken ook:
Charles Leclerc en Carlos Sainz
Het was Leclerc's vijfde jaar bij Ferrari, maar hij kreeg dit jaar te maken met een al te bekend gevoel. De 26-jarige coureur wordt beschouwd als een van de sterkste kwalificatie coureurs op de grid en dit jaar zegevierde hij opnieuw in de onderlinge strijd door Sainz met 15-7 te verslaan.
De interne strijd op zondag zit iets dichter op elkaar, maar de statistieken benadrukken Ferrari's tekortkomingen. Leclerc zegeviert met 10-9, maar in die stand is rekening gehouden twee keer een DNS (did not start, red.) voor de coureurs, in respectievelijk Qatar en Brazilië als gevolg van betrouwbaarheidsproblemen, evenals Leclerc's diskwalificatie in de Verenigde Staten.
Het was een beetje een rommelig seizoen voor het duo te midden van meer mislukte strategieën en tegenvallende prestaties. Toch waren er ook enkele glimpen van succes. Sainz pakte back-to-back polepositions in Italië en Singapore. In Monza was hij achter de Red Bulls samen met Leclerc betrokken bij een strijd om de laatste podiumplek. Hij kwam als winnaar uit de bus en mocht op het beroemde podium staan, voor de tienduizenden uitzinnige Tifosi.
Een nog betere prestatie kwam een race later in Singapore, waar Sainz standhield, fantastisch omging met de druk van Lando Norris en het achtervolgende Mercedes-paar George Russell en Lewis Hamilton, en won.
Leclerc was vooral sterk in het laatste kwart van het jaar en pakte drie polepositions in de laatste vijf raceweekenden. Hij had pech in de Verenigde Staten en Brazilië door technische problemen, maar zijn goede prestaties zorgden ervoor dat hij consequent vooraan in het veld reed - en hoe kan je zijn geweldige inhaalactie op Sergio Perez in de laatste ronde in Las Vegas vergeten?
De middelen om te strijden waren voor Leclerc en Sainz dit jaar beperkt. Aangezien beide coureurs een aflopend contract hebben, zou het misschien niet verrassend zijn om een van hen een nieuwe uitdaging aan te zien gaan als Ferrari in 2024 weer zo'n moeilijk jaar doormaakt.
Ferrari verlaagt de verwachtingen
Het was het eerste jaar voor Frederic Vasseur in de rol van teambaas. Na enkele seizoenen bij Alfa Romeo is hij bij het grote Ferrari aan de slag gegaan. Vasseur gaf toe dat de verwachtingen van Ferrari te hoog waren in de aanloop naar het seizoen, maar beweerde dat het volgend jaar niet dezelfde fout zal maken.
"Ik denk zeker dat het verwachtingspatroon aan het begin van het seizoen een beetje te hoog lag," zei Vasseur. "We begrepen de situatie snel na een paar rondjes in Bahrein en zelfs al na een paar rondjes in de simulator voor Bahrein. Wat ik dit seizoen echter in gedachten zou willen houden, is de reactie van het team. We hadden een moeilijk jaar, maar vergeet niet dat we in Zandvoort bijna op een ronde achterstand werden gezet."
"Vergeleken met Zandvoort hebben we de laatste maanden collectief een enorme stap voorwaarts gezet en dat is goed voor de toekomst. Op deze progressie kunnen we bouwen voor volgend jaar. Ik wil niet te optimistisch zijn, want dat was waarschijnlijk een van de problemen die we vorig seizoen hadden. We moeten gewoon gefocust zijn op wat we doen en niet denken aan de uitkomst van het kampioenschap voordat deze gewonnen is."
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!