Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 24.177
  • 3 BOT + 44.752
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
  • 1 HAM LAP 44
  • 2 BOT + 8.448
  • 3 VER + 15.455
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
  • 1 GAS LAP 53
  • 2 SAI + 0.415
  • 3 STR + 3.358
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
  • 1 HAM LAP 59
  • 2 BOT + 4.880
  • 3 ALB + 8.064
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
  • 1 BOT LAP 53
  • 2 VER + 7.729
  • 3 HAM + 22.729
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 14:10 16:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 14:10 16:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
tur
vr 13 nov - zo 15 nov
Quali za 14 nov 13:00 14:00
Race zo 15 nov 11:10 13:10
ita
bhr
vr 27 nov - zo 29 nov
Quali za 28 nov 16:00 17:00
Race zo 29 nov 16:10 18:10
tur
bhr
vr 04 dec - zo 06 dec
Quali za 05 dec 19:00 20:00
Race zo 06 dec 18:10 20:10
bhr
are
vr 11 dec - zo 13 dec
Quali za 12 dec 14:00 15:00
Race zo 13 dec 14:10 16:10
bhr
Start GP Eifel
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Racing Point

Ferrari opent aanval op 'roze Mercedes' en eist opheldering van FIA

In navolging van Renault heeft ook Ferrari actie ondernomen tegen de Formule 1-bolide van Racing Point, die in de paddock al is omgedoopt tot de 'roze Mercedes'.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Racing Point

De Racing Point-bolide lijkt, tot onvrede van veel Formule 1-teams, verdacht veel op de Mercedes W10 waarmee Lewis Hamilton vorig seizoen kampioen werd. Renault ging de afgelopen weken meermaals in protest tegen de RP20 van Lance Stroll en Sergio Perez. In het bijzonder gingen de Fransen in protest tegen de brake ducts. Onderdelen die volgens de regels 'Listed Parts' zijn en door de teams zelf moeten worden ontwikkeld, maar ook die lijken bij Racing Point verdacht veel op die van Mercedes.

Ondanks dat veel rivaliserende teams het niet eens zijn met de werkwijze van Racing Point, voegde tot op heden alleen Renault daad bij het woord en ging het in protest. Ook Ferrari heeft in aanloop naar de uitspraak in de zaak van de 'roze Mercedes' nu actie ondernomen. De Italianen gaan echter niet in protest tegen het team, maar hebben de FIA gevraagd om duidelijkheid te geven over de regels. Dit deed het team middels het schrijven van een brief aan de autosportfederatie.

Om precies te zijn wil Ferrari duidelijkheid over de regels in bijlage zes van de Sporting Regulations van de Formule 1. Deze bijlage richt zich op de 'Listed Parts' en stelt dat een Formule 1-team de onderdelen die op de lijst met 'Listed Parts' staan zelf moet ontwikkelen. Bovendien mag het ontwerp niet worden gedeeld met andere teams.

Ferrari vraagt zich af hoe het kan dat Racing Point claimt dat ze de onderdelen zelf hebben ontworpen als ze goudeerlijk hebben toegegeven dat de onderdelen met behulp van foto's gebaseerd zijn op die van Mercedes. De Scuderia zou daarom graag opheldering hebben over de regels.

De FIA gaf in Hongarije al toe dat ze het inderdaad mogelijk achtten dat de werkwijze die Racing Point claimt te hebben gebruikt inderdaad de manier is waarop het design tot stand is gekomen. In gesprek met onder andere RacingNews365 gaf Nikolas Tombazis, eindverantwoordelijke voor de naleving van de technische regels, toe dat de FIA tijdens het fabrieksbezoek voorafgaand aan het seizoen overtuigd was van het kopieerproces van Racing Point.

"We waren overtuigd dat wat we zagen in de fabriek inderdaad het resultaat was van het maken van foto's en het reverse engineeren van de onderdelen. Dat leek zeker plausibel. Ze hebben ons in detail laten zien hoe ze te werk zijn gegaan en we waren er daardoor destijds van overtuigd dat het allemaal in orde was", aldus de Griek, die overigens destijds eveneens toegaf dat de brake ducts, de onderdelen die nu worden onderzocht, niet waren bekeken door de FIA voor het seizoen begon.

Een uitspraak in de zaak Racing Point wordt deze week verwacht.

Met medewerking van Dieter Rencken.

14 reacties