De Racing Point-bolide lijkt, tot onvrede van veel Formule 1-teams, verdacht veel op de Mercedes W10 waarmee Lewis Hamilton vorig seizoen kampioen werd. Renault ging de afgelopen weken meermaals in protest tegen de RP20 van Lance Stroll en Sergio Perez. In het bijzonder gingen de Fransen in protest tegen de brake ducts. Onderdelen die volgens de regels 'Listed Parts' zijn en door de teams zelf moeten worden ontwikkeld, maar ook die lijken bij Racing Point verdacht veel op die van Mercedes. Ondanks dat veel rivaliserende teams het niet eens zijn met de werkwijze van Racing Point, voegde tot op heden alleen Renault daad bij het woord en ging het in protest. Ook Ferrari heeft in aanloop naar de uitspraak in de zaak van de 'roze Mercedes' nu actie ondernomen. De Italianen gaan echter niet in protest tegen het team, maar hebben de FIA gevraagd om duidelijkheid te geven over de regels. Dit deed het team middels het schrijven van een brief aan de autosportfederatie. Om precies te zijn wil Ferrari duidelijkheid over de regels in bijlage zes van de Sporting Regulations van de Formule 1. Deze bijlage richt zich op de 'Listed Parts' en stelt dat een Formule 1-team de onderdelen die op de lijst met 'Listed Parts' staan zelf moet ontwikkelen. Bovendien mag het ontwerp niet worden gedeeld met andere teams. Ferrari vraagt zich af hoe het kan dat Racing Point claimt dat ze de onderdelen zelf hebben ontworpen als ze goudeerlijk hebben toegegeven dat de onderdelen met behulp van foto's gebaseerd zijn op die van Mercedes. De Scuderia zou daarom graag opheldering hebben over de regels. De FIA gaf in Hongarije al toe dat ze het inderdaad mogelijk achtten dat de werkwijze die Racing Point claimt te hebben gebruikt inderdaad de manier is waarop het design tot stand is gekomen. In gesprek met onder andere RacingNews365 gaf Nikolas Tombazis, eindverantwoordelijke voor de naleving van de technische regels, toe dat de FIA tijdens het fabrieksbezoek voorafgaand aan het seizoen overtuigd was van het kopieerproces van Racing Point. "We waren overtuigd dat wat we zagen in de fabriek inderdaad het resultaat was van het maken van foto's en het reverse engineeren van de onderdelen. Dat leek zeker plausibel. Ze hebben ons in detail laten zien hoe ze te werk zijn gegaan en we waren er daardoor destijds van overtuigd dat het allemaal in orde was", aldus de Griek, die overigens destijds eveneens toegaf dat de brake ducts, de onderdelen die nu worden onderzocht, niet waren bekeken door de FIA voor het seizoen begon. Een uitspraak in de zaak Racing Point wordt deze week verwacht. Met medewerking van Dieter Rencken .
Meest gelezen