De kwalificatie voor de Grand Prix van Turkije verliep afgelopen weekend niet bepaald vlekkeloos. Na een lange rode vlag vanwege de regen kon Q1 eindelijk verdergaan. Toen spinde Grosjean en werd de rode vlag weer gezwaaid. Toen Q1 daarna eindelijk echt kon worden afgemaakt spinde Nicholas Latifi in de slotseconden. Terwijl zijn wagen werd opgeruimd maakten de coureurs zich alvast klaar voor Q2. Toen de vijftien overgebleven coureurs werden losgelaten op de spek-, maar dan ook echt spekgladde baan was de auto van Latifi echter nog niet helemaal verdwenen. Samen met de kraanwagen was de Williams-bolide namelijk nog steeds op het gras aan de buitenkant van bocht acht aanwezig. Met in het achterhoofd het dodelijke ongeluk van Jules Bianchi in 2014, die tijdens een safety car-situatie in de regen in Suzuka van de baan raakte en onder een kraanwagen belandde die een F1-bolide aan het bergen was, keken vele coureurs en fans vreemd op toen zij op dat moment de baan op werden gestuurd. Na afloop liet FIA-wedstrijdleider Michael Masi weten dat het nooit had mogen gebeuren. Hij legt uit dat de lichten van de pitstraat op groen gingen omdat men er van uit ging dat de kraanwagen de baan zou hebben verlaten op het moment dat de eerste coureurs bij de bocht des onheils aankwamen. "Op het moment dat de kraanwagen een weg baande richting het gat in de vangrails lieten we de coureurs los, omdat de wagen volgens onze informatie van de baan af zou zijn zodra de auto's bocht acht hadden bereikt", zo luidt de uitleg van de Australische eindverantwoordelijke, die betreurt dat het niet zo was. "Toen duidelijk werd dat de kraanwagen was vertraagd, hebben we de zone waar dubbele gele vlaggen werden gezwaaid verlengd, zodat de coureurs hun snelheid eerder moesten verminderen." Masi gaat in een verklaring dan ook door het stof. "Laat het duidelijk zijn dat dit een scenario is dat we liever niet hadden meegemaakt. Achteraf gezien hadden we anders moeten handelen en de auto's in de pitstraat moeten houden totdat de berging van de wagen voltooid was. We zullen onze procedures dan ook eens goed onder de loep nemen, zodat soortgelijke incidenten in de toekomst zo min mogelijk voor kunnen komen." Als de wedstrijdleider in gesprek met onder meer RacingNews365 naar het incident, zegt hij geen spijt te hebben van de keuze op zich. "Er werd ons verzekerd dat de baan vrij zou zijn zodra de auto's daar aan kwamen. Achteraf gezien zouden we het anders hebben gedaan, maar gebaseerd op de informatie die we hadden, voelde ik me op dat moment erg comfortabel bij het maken van de keuze." Met medewerking van Dieter Rencken .
Meest gelezen