Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan GP Japan

Start race
04 d 07:14:02
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

FIA

FIA onthult: vier of vijf teams moesten auto aanpassen na strengere regels

De FIA begon in China met strengere controles op de achtervleugels van de F1-auto's. Het leek geen hele sterke impact te hebben op de rangorde in het veld, maar dat betekent niet dat er niets veranderde bij de teams. De FIA bevestigt namelijk dat vier of vijf teams de auto aan moesten passen.

Ocon China
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Bij de start van het seizoen werd meteen al duidelijk dat de FIA dit jaar heel wat strenger op de flexibiliteit van de vleugels zou gaan letten. De voorvleugels moeten vanaf de Grand Prix van Spanje aan strengere eisen voldoen, bij de achtervleugels werd er meteen vanaf de eerste race al strenger op gelet. 

Maar zelfs dat bleek niet genoeg, want de controles werden meteen al aangescherpt. Vooral de gleuf tussen de verschillende platen van de achtervleugel was een heikel punt, want als die gleuf te groot wordt, zorgt dat voor minder luchtweerstand en dus meer snelheid. In Australië mocht daar nog een gleuf van 2 millimeter ontstaan, in China werd dat teruggebracht naar 0.5 millimeter (met een marge van 0,25 millimeter) en vanaf volgende race in Japan moeten de teams echt aan de marge van 0.5 millimeter voldoen.

Die aangescherpte regel heeft nu al impact gehad. "Sommige teams zaten al goed tijdens de test in Australië. Vier of vijf teams waren nog niet in orde en hebben dingen aan moeten passen", vertelt Nikolas Tombazis aan onder andere RacingNews365. Als hoofd van de single seater-afdeling van de FIA is Tombazis er verantwoordelijk voor dat alle regels over de Formule 1-auto's nageleefd worden.

"We zagen een duidelijke overeenkomst tussen de statische test en wat we controleerde met de camera's op de auto's", vervolgt Tombazis. "Sommige teams toonden duidelijke signalen van dat alles en wat we hadden gemeten in Australië, zou hier in China niet meer toegestaan zijn. Dit keer zouden ze niet door de test zijn gekomen, als ze niets aangepast hadden."

Om welke teams het precies gaat, wil Tombazis niet zeggen. Haas en Alpine hadden zelf al toegegeven dat zij aanpassingen moesten maken. De naam van McLaren zingt ook rond in de paddock, maar wanneer die naam voorgelegd wordt aan Tombazis benadrukt hij geen specifieke teams te willen noemen.

Ook interessant:

Max Verstappen en Red Bull beginnen aan een cruciale week. Er is een spoedvergadering ingelast om te bespreken hoe de kloof met McLaren gedicht kan worden. Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Rudy van Buren bespreken dat én de Grand Prix van China in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!

Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

ontvang €50!

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Jan Pronk

    Hoe kan het nu, dat er 4 OF 5 teams zijn, de FIA weet toch wel zeker hoe veel er fout waren?

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_mv.png

      Peet33

      Dat weten ze wel, maar dat zeggen ze lekker niet, en waarom worden de foute teams niet genoemd. 🙈🙉🙊

      Dit bericht is aangepast op:

      • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

        Pietersen

        Foute teams hebben hele goede advocaten dus als vrijwilliger/hobbybob laat je het wel om je mond voorbij te praten.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

      LikkieNauda

      Er waren geen foute teams. Ze voldeden gewoon aan de regelementen zoals ze waren, maar om ook te voldoen aan de strengere eisen moesten ze hun vleugels aanpassen. Als ze dat niet hadden gedaan hadden ze nu wel fout geweest, maar dat is dus niet het geval.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Hamil_Ton

    Ik zal mensen een handje helpen. Het ging daarbij om Haas, Alpine, McLaren, Ferrari en Mercedes.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      scoepie

      Met andere worden de zaak waarom het gaat wordt nog steeds de zaak belazerd . hoe lang gaat de FIA dit nog goed vinden zonder te straffen met uitsluiting.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

    Vtec

    Onthult onthult onthult. Extreem Mega Enorm. Dagje rn365 bingo zit er weer bijna op.

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_cs.png

    OpaJapie

    Als Red Bull erbij had gezeten, had ie het wel gezegd hahahahaha

x
Red Bull Montoya: "Verstappen krijgt onweerstaanbaar aanbod Aston Martin"