Bij de start van het seizoen werd meteen al duidelijk dat de FIA dit jaar heel wat strenger op de flexibiliteit van de vleugels zou gaan letten. De voorvleugels moeten vanaf de Grand Prix van Spanje aan strengere eisen voldoen, bij de achtervleugels werd er meteen vanaf de eerste race al strenger op gelet.
Maar zelfs dat bleek niet genoeg, want de controles werden meteen al aangescherpt. Vooral de gleuf tussen de verschillende platen van de achtervleugel was een heikel punt, want als die gleuf te groot wordt, zorgt dat voor minder luchtweerstand en dus meer snelheid. In Australië mocht daar nog een gleuf van 2 millimeter ontstaan, in China werd dat teruggebracht naar 0.5 millimeter (met een marge van 0,25 millimeter) en vanaf volgende race in Japan moeten de teams echt aan de marge van 0.5 millimeter voldoen.
Die aangescherpte regel heeft nu al impact gehad. "Sommige teams zaten al goed tijdens de test in Australië. Vier of vijf teams waren nog niet in orde en hebben dingen aan moeten passen", vertelt Nikolas Tombazis aan onder andere RacingNews365. Als hoofd van de single seater-afdeling van de FIA is Tombazis er verantwoordelijk voor dat alle regels over de Formule 1-auto's nageleefd worden.
"We zagen een duidelijke overeenkomst tussen de statische test en wat we controleerde met de camera's op de auto's", vervolgt Tombazis. "Sommige teams toonden duidelijke signalen van dat alles en wat we hadden gemeten in Australië, zou hier in China niet meer toegestaan zijn. Dit keer zouden ze niet door de test zijn gekomen, als ze niets aangepast hadden."
Om welke teams het precies gaat, wil Tombazis niet zeggen. Haas en Alpine hadden zelf al toegegeven dat zij aanpassingen moesten maken. De naam van McLaren zingt ook rond in de paddock, maar wanneer die naam voorgelegd wordt aan Tombazis benadrukt hij geen specifieke teams te willen noemen.
Ook interessant:
Max Verstappen en Red Bull beginnen aan een cruciale week. Er is een spoedvergadering ingelast om te bespreken hoe de kloof met McLaren gedicht kan worden. Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Rudy van Buren bespreken dat én de Grand Prix van China in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
ontvang €50!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Jan Pronk
Hoe kan het nu, dat er 4 OF 5 teams zijn, de FIA weet toch wel zeker hoe veel er fout waren?
Peet33
Dat weten ze wel, maar dat zeggen ze lekker niet, en waarom worden de foute teams niet genoemd. 🙈🙉🙊
Dit bericht is aangepast op:
Pietersen
Foute teams hebben hele goede advocaten dus als vrijwilliger/hobbybob laat je het wel om je mond voorbij te praten.
LikkieNauda
Er waren geen foute teams. Ze voldeden gewoon aan de regelementen zoals ze waren, maar om ook te voldoen aan de strengere eisen moesten ze hun vleugels aanpassen. Als ze dat niet hadden gedaan hadden ze nu wel fout geweest, maar dat is dus niet het geval.
Hamil_Ton
Ik zal mensen een handje helpen. Het ging daarbij om Haas, Alpine, McLaren, Ferrari en Mercedes.
scoepie
Met andere worden de zaak waarom het gaat wordt nog steeds de zaak belazerd . hoe lang gaat de FIA dit nog goed vinden zonder te straffen met uitsluiting.
Hamil_Ton
Zolang Red Bull het niet doet vinden ze alles goed.
Vtec
Onthult onthult onthult. Extreem Mega Enorm. Dagje rn365 bingo zit er weer bijna op.
OpaJapie
Als Red Bull erbij had gezeten, had ie het wel gezegd hahahahaha