Voorafgaand aan de GP van Canada kwam de FIA op donderdag plotseling met een zogeheten Technical Directive (TD), waarin ze aangaven dat de teams bij bepaalde mate van porpoising actie moesten gaan ondernemen. Daarbij werd gesproken over het verplicht verhogen van de rijhoogte als er sprake was van een bepaalde hoeveelheid gestuiter. Dit deed de FIA om na het hevige gestuiter in Azerbeidzjan de coureurs te beschermen. Mochten de auto's na het verhogen van de rijhoogte nog niet aan de 'regels' voldoen, dan bestond de kans op diskwalificatie, zo zei de FIA in haar TD. Toen de autosportbond die verduidelijking echter rondstuurde, wisten ze nog niet precies aan de hand van welke formule of berekening ze zouden gaan beslissen of een auto te veel stuiterde. De autosportbond wilde een zogeheten Aerodynamic Oscillation Metric opstellen. Na veel ophef werd er uiteindelijk in Canada nog niet gehandhaafd.
Binnenkort maatregelen tegen porpoising
Vanuit Silverstone geeft de FIA een update over de verzamelde data in Bakoe. Het veiligheidsorgaan van de autosport laat weten dat het dataverzamelingsproces is gecompleteerd en dat er een matrix is opgesteld waarmee het stuiteren gemonitord kan worden. Deze matrix is naar alle Formule 1-teams gestuurd, zodat deze de komende twee races geanalyseerd kan worden. Na deze twee races, in Groot-Brittannië en in Oostenrijk, zullen de aangekondigde regels tegen het porpoising-probleem gehandhaafd gaan worden. Dit betekent dat coureurs vanaf de Grand Prix van Frankrijk ook daadwerkelijk gediskwalificeerd kunnen worden conform de technische reglementen. Ook heeft de FIA de teams een update gegeven over de parameters bij de plank aan de onderkant van de bolide, en de stijfheid hiervan. Dit hangt samen met het probleem en met de matrix die is gedeeld met de teams. "De veranderingen zijn nodig om een eerlijk speelveld te creëren tussen de teams, zodra de matrix is ingevoerd", aldus de FIA.
Meest gelezen