Eén van die nieuwe regels is dat Formule 1-teams vanaf de Grand Prix van Hongarije hun pitstops moeten gaan vertragen omwille van de veiligheid. Dit gebeurt door middel van een softwarematig veiligheidsmechanisme waarbij de monteurs de auto pas 0,15 seconde nadat de sensoren aangeven dat een wiel daadwerkelijk aan de auto vastzit, mogen vrijgeven. Daarna duurt het nog eens twee tienden voordat een coureur het sein krijgt dat hij mag vertrekken. Onder anderen Christian Horner van Red Bull en Frederic Vasseur van Alfa Romeo deden al hun beklag over de aanstaande regelverandering. Wedstrijdleider Michael Masi van de FIA erkent dat er tegenwoordig meer van deze zogenoemde TD's ( Technical Directives, technische richlijnen, red.) zijn, maar dat die de sport juist ten goede komen. "Vanwege de verhitte titelstrijd en de behoefte aan verduidelijking en operationele begeleiding en richtlijnen op bepaalde vlakken is het inderdaad toegenomen", zegt hij tegen diverse media waaronder RacingNews365 . "Maar ik denk dat dat een direct gevolg is van de competitieve rangorde op de baan." Vasseur noemde de constante invoering van nieuwe TD's eerder al 'een onjuiste manier' om de Formule 1 te reguleren. Masi is het hier echter niet mee eens. "Ik zou het geen reguleringsmechanisme noemen, maar eerder een manier om met alle teams te communiceren om zo duiding te geven aan hoe bepaalde regels vanuit technisch perspectief moeten worden uitgelegd", vindt hij. "Iedereen wil meer duidelijkheid, dus vandaar dat we dit doen."
Meest gelezen