De sprintrace in België begon enkele weken geleden achter de safety car. De coureurs moesten verplicht op de regenbanden starten achter de safety car op de natte baan, zoals de sportieve F1-reglementen voorschrijven. Toen de safety car eenmaal naar binnen ging, waren de omstandigheden echter dusdanig verbeterd dat het hele veld intermediates wilde. Meteen dook de helft van de coureurs naar binnen, een ronde later de andere helft. Om te voorkomen dat dat dit weekend in Zandvoort weer gebeurt bij een eventueel nat scenario, heeft de FIA een speciale regel ingevoerd. Normaal gesproken is het dus verplicht voor de coureurs om op de regenbanden te rijden, in ieder geval totdat de safety car naar binnen gaat, maar dit weekend is dat speciaal voor de Dutch GP niet het geval. Dat heeft de wedstrijdleiding medegedeeld aan de teams. De wedstrijdleider mag de regels opzij schuiven als de omstandigheden dat toelaten en de teams verplichten om niet de regenbanden maar de intermediates te monteren. De teams krijgen dit dan te horen van de wedstrijdleiding en krijgen de tijd om de intermediates te monteren voordat de race achter de safety car op gang wordt gebracht. De reden? "Om het evenement veilig en ordelijk te laten verlopen en door de exceptionele lay-out van de pitstraat in Zandvoort." De pitstraat op het duinencircuit is namelijk vrij kort, waardoor de pitboxen erg dicht op elkaar staan. Daardoor kan het een grote chaos worden als alle coureurs tegelijkertijd naar binnen zouden moeten voor intermediates. Om dat scenario te voorkomen is deze (tijdelijke) regel dus in het leven geroepen.
Meest gelezen