Achter de schermen zijn de teams al druk bezig met de gloednieuwe motor voor 2026. De reglementen gaan flink op de schop en iedere motorleverancier wil maar al te graag goed aan de start verschijnen. Red Bull bouwt haar eigen power unit in samenwerking met Ford, dat op die manier tot de Formule 1 toetreedt.
De laatste tijd ontstonden er echter wel geruchten dat de Red Bull Powertrains-motor niet al te best zou presteren op de testbank. Mark Rushbrook, de topman van Ford, geeft tegenover Autosport een update en benadrukt dat Ford al haar doelen behaalt. Wel heeft de concurrentie een licht voordeel...
"Zoals voor ieder programma stel je bepaalde doelen en mijlpalen", vertelt Rushbrook. "Op dit moment halen we al onze eigen doelen en bereiken we de gewenste mijlpalen. In de Formule 1 gaat de ontwikkeling zoveel sneller dan in alle andere takken van autosport waarin we actief zijn. Het is werkelijk vol gas vanaf het begin van de motorontwikkeling tot en met 2030 als de periode met dit reglement eindigt."
Anderen bekeken ook:
Concurrentie
Dus de ontwikkeling van de motor loopt niet achter ten opzichte van de concurrentie? "Ik kan alleen maar zeggen dat we onze eigen doelen voor de power unit hebben gesteld op basis van ervaring en wat wij denken dat er nodig is om in 2026 succesvol te kunnen zijn. We hebben geen idee waar de concurrentie staat en wat hun ontwikkelingscurve is. Een directe vergelijking met onze tegenstanders hebben we simpelweg niet, maar als we kijken naar wat wij zelf denken nodig te hebben om succesvol te zijn, dan staan we er goed voor."
Rushbrook ziet wel in dat de concurrentie, denk aan Ferrari, een licht voordeel heeft. Dat hoeft alleen geen probleem te zijn, denkt de topman. "In de Formule 1 is het altijd een grote uitdaging. Het is absoluut waar dat merken als Ferrari al de kennis hebben, de mensen hebben en ook de ervaring hebben in een systeem dat al werkt. In dat opzicht hebben zij een voordeel. Maar ik denk dat wij een voordeel hebben doordat ons team alleen maar werkt aan de motor voor 2026. Wij hoeven niet te werken aan de huidige krachtbronnen. Onze focus ligt volledig op dit project."
Tot slot onthult Rushbrook dat Ford Red Bull op meerdere vlakken ondersteunt. In eerste instantie zou het alleen gaan om financiële steun en hulp bij de elektrische onderdelen, maar dat lijstje is inmiddels uitgebreid. "De interne verbrandingsmotor en de turbo stonden niet op de initiële lijst van dingen waar we aan bij zouden dragen, maar qua modellen en testen hebben wij kennis die daarbij kan helpen. Daar wordt nu dus ook gebruik van gemaakt, al ligt onze voornaamste focus nog wel steeds op de elektrische onderdelen. Er is voor al die elementen directe, technische ondersteuning van mensen uit mijn team op de campus in Milton Keynes."
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Ontvang €50!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
The Mechanic
Over Ford... We kunnen dus met een gerust hart stellen, die van de blauwe pluim, wel aardig van wanten , weten inzake motoren bouwen. Blijkbaar is het collectief geheugen, danig kort, want makshalve vergeet men te vermelden, dat " ene" , Ford Cosworth DFV, de meest succesvolle F1 motor allertijden was. Een nuance beste 365 Racing redactie: Ford treed dus niet toe tot het F1 circus, maar neemt de handschoen terug op.
Dit bericht is aangepast op:
Mr.IDgafos
Het was ooit een onderdeel van Ford en in 2004 is het weer van de hand gedaan, dus er zijn geen directe banden meer.
The Mechanic
Lol, heerlijk die wijsheden.
Mr.IDgafos
Het is ook op wiki fe vinden hoor😉
jameskrans
Jaja, dit klinkt een beetje als Renault terug in 2012. We weten allemaal wat voor een raketmotor Renault had in 2014… not
Mr.IDgafos
Ik persoonlijk denk dat Mercedes dadelijk direct een goede en betrouwbare motor zal hebben. Honda en Ferrari denk ik ook wel en Audi zal er ook wel een hebben die er direct staat. Renault is een vraagteken en RBPT is er een waar ik niet in geloof, Ford is geen kleine jongen, maar hebben ook niet echt ervaring op dit vlak en al helemaal niet de laatste jaren.
DeBeer
Vergeet niet dat RBPT veel personeel van MB en Honda hebben overgenomen. Waaronder de motorgoeroe van MB die is vast niet ineens vergeten hoe hij een goede motor moet ontwerpen en bouwen. Ook het personeel van Honda heeft een goede degelijke motor ontwikkeld uiteindelijk. Ik denk dat de RBPT best eens een goede motor kan zijn enkel Ford vind ik wat twijfelachtig en er niet goed bijpassen.
Mr.IDgafos
Aldo Costa is niet naar RBPT gegaan. Dat was de belangrijks man achter de Mercedes motor. Cowell is ook geen domme gast, maar Costa is de man die echt iedereen wilde hebben. Daarnaast zijn er maar een handje vol Honda technici naar RBPT gegaan en het waren geen noemenswaardige en de intellectuele eigendommen van Honda zijn hierdoor niet in handen van RBPT gekomen.
Harold9999
Je kunt hoog of laag springen maar je hebt gewoon 3 a 4 jaar praktijkervaring nodig om een goede betrouwbare motor te bouwen, kijk maar naar Honda.
F1totheMax
Er zijn volgens dat ik mij kan herinneren hele harde eisen vwb inhoud, slagvolume etc. De integratie van de nieuwe elektrische delen en het rendement daarvan zal, denk ik veel crucialer worden. Met die 6 cilinders en turbo’s zitten de meeste fabrikanten nu al niet ver van elkaar af. De thermische uitdagingen heeft Honda volgens mij het beste onder de knie. Als RBPT vanuit dezelfde filosofie werkt zullen ze vast wel wat hebben. Ik verwacht wel dat Merc en Ferrari net dat beetje voorsprong zullen hebben. Dan zullen we zien of de ontwikkelingen weer snel kunnen worden doorgevoerd.