Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1-coureurs duimen voor meer racespektakel in Zandvoort

Niet alleen de fans staan te popelen voor het Formule 1-spektakel, maar ook de coureurs zelf. Vorig jaar was het inhalen lastig, maar dit jaar, met de nieuwe auto's en de verlengde DRS-zone, verwachten de coureurs een waar racespektakel.

Het Formule 1-circus keert dit weekend terug naar Zandvoort voor de Nederlandse Grand Prix. Het circuit staat bekend om haar krappe en bochtige delen waardoor inhalen vorig jaar moeilijk was. F1 hoopt met de nieuwe auto's het inhalen te bevorderen en ook op het circuit is er een kleine aanpassing die voor meer actie moet zorgen. De FIA wil in de trainingen op vrijdag gaan testen of het veilig genoeg is voor de coureurs om hun DRS al in de Arie Luyendyckbocht te openen, dus voorafgaand aan het rechte stuk op start/finish. Als het veilig genoeg is - en dat is de verwachting -dan zal dit de rest van het weekend worden doorgezet. Verschillende coureurs zijn blij met de veranderingen en verwachten dat dit het racen op Zandvoort zal bevorderen. "Het zal sowieso beter worden dan vorig jaar", trapt Valtteri Bottas af tegenover de media, waaronder RacingNews365. "Het zal nog steeds een van de moeilijkste circuits zijn om in te halen, maar als we wat snelheidsverschil hebben zullen we wat gevechten zien." Esteban Ocon is het eens met Bottas. Niet zozeer de verlenging van de DRS-zone zal grote invloed hebben, maar vooral de nieuwe auto's, vertelt de Fransman. "Je kunt elkaar gewoon veel beter volgen in de laatste bocht. Dat zal zeker helpen."

Wordt de DRS in de laatste bocht een top of een flop?

Ocon heeft nog zo zijn twijfels over de DRS in de laatste bocht. "Ik weet niet in hoeverre het een uitdaging wordt met de DRS door de schuine bocht." Hij wil het nog even aanzien, maar als het werkt naar behoren, kijkt hij ernaar uit om het te gebruiken en zo het racen te bevorderen. De coureurs hebben in de simulator al een voorproefje gehad van de DRS in de Arie Luyendykbocht, maar de realiteit kan anders zijn, vertelt George Russell. "Het inhalen zal makkelijker zijn en het verlengen van de DRS-zone zal interessant zijn. In de simulator beviel het goed, maar het kan anders voelen in de realiteit wanneer je een volle tank hebt, oude banden hebt en achter een andere auto rijdt." Al met al kijken de coureurs met een positieve blik naar het GP-weekend op Zandvoort en ook Max Verstappen kan niet wachten om met de nieuwe bolides over zijn thuiscircuit te scheuren. "Ik hoop dat ik niet zoveel hoef in te halen zoals ik dat heb moeten doen in de afgelopen paar races", grapt Verstappen. "Het racen zal zeker beter zijn en het gaat interessant worden om te zien hoe de DRS werkt in een schuine bocht, maar ik verwacht dat het geen probleem wordt."

Ricciardo: "Ik laat iemand anders eerst proberen!"

Daniel Ricciardo hoopt dat de langere DRS-zone bruikbaar zal zijn, maar is niet van plan om het zelf als eerste te proberen. "Ik laat iemand anders eerst!", lacht hij. "Ik hoop dat het makkelijk gaat, want dat betekent dat we de langere DRS-zone kunnen gebruiken en we op het rechte stuk meer tijd goed kunnen maken. Tot dat we het uitproberen, weten we het echter nog niet. Ik hoop dat het gaat lukken!" Sergio Perez van Red Bull denkt dat het racen er op vooruit zal gaan. "Het wordt interessant als de DRS de eerste keer gebruikt wordt. Deze bolides verliezen minder downforce als je dicht achter iemand zit. Vorig jaar was het lastig racen, dus hopelijk kan de langere DRS-zone dit jaar helpen."

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training